Muzeul Van Gogh prezintă în această toamnă o expoziție dedicată familiei Roulin - poștașul, soția și copiii săi care au pozat pentru maestrul olandez. Picturile au fost realizate când Van Gogh încerca să-și facă prieteni în sudul Franței. Fotoliul de salcie în care a pozat poștașul e expus, scrie AP, potrivit mediafax.
Portretele din sfârșitul anilor 1880 ale poștașului Joseph Roulin, cu barbă stufoasă, ale soției sale, ale celor doi fii și ale fiicei lor, au fost adunate pentru o expoziție intitulată „Van Gogh și familia Roulin. Împreună din nou, în sfârșit”.
Expoziția adună picturi ale familiei din muzee din întreaga lume și prezintă chiar și un fotoliu din atelierul artistului din Arles, în regiunea sudică a Provenței.
Expoziția se află la Amsterdam după ce a fost prezentată la Muzeul de Arte Frumoase din Boston, care a furnizat una dintre piesele centrale ale expoziției, un portret al poștașului (de fapt, era funcționar poștal) îmbrăcat în uniforma sa albastră cu nasturi și borduri aurii, așezat într-un fotoliu din salcie locală din Provence.
În timpul pregătirii expoziției, Muzeul Van Gogh a găsit în depozitele sale chiar fotoliul din portret și îl expune pentru prima dată. Acesta a fost considerat prea fragil pentru a fi trimis la Boston pentru expoziția de acolo.
„Se pare că avem acest scaun în colecția noastră, dar nu l-am expus niciodată până acum”, a declarat Emilie Gordenker, directoarea Muzeului Van Gogh. „Și asta demonstrează că, atunci când începi să lucrezi la un subiect – în acest caz, portretele familiei Roulin – apar tot felul de lucruri la care poate nu te-ai fi gândit niciodată și este cu adevărat emoționant să redescoperi, ca să zicem așa, propria colecție”.
Vincent van Gogh a creat un total de 26 de portrete ale familiei într-o explozie de activitate creativă între iulie 1888 și aprilie 1889. 14 dintre acestea sunt expuse la muzeu, alături de lucrări ale prietenului și colegului său pictor Paul Gauguin și ale maeștrilor olandezi din Epoca de Aur Rembrandt van Rijn și Frans Hals, ale căror opere au constituit surse importante de inspirație.
„Mulți consideră că perioada petrecută la Arles a reprezentat apogeul carierei sale”, a spus Gordenker. „Nu sunt sigur că suntem total de acord cu asta, dar este cu siguranță un moment în care el a trecut la un nivel superior... puterea sa ca artist a ieșit cu adevărat la iveală”.
Într-o cameră de la etaj, muzeul a creat o fațadă în mărime naturală a casei galbene pe care Van Gogh o folosea ca atelier în Arles, unde Roulin a devenit mai mult decât un simplu model pentru Van Gogh.
„Deși Roulin nu este chiar suficient de în vârstă pentru a fi ca un tată pentru mine, totuși are o solemnitate tăcută și o tandrețe față de mine, așa cum ar avea un soldat bătrân față de unul tânăr”, scria artistul într-o scrisoare adresată fratelui său, Theo, în aprilie 1889.
Nienke Bakker, care a curatoriat expoziția împreună cu Katie Hanson de la Muzeul de Arte Frumoase din Boston, a spus că perioada petrecută la Arles a fost crucială pentru arta lui Van Gogh.
„El spune literalmente că pictarea oamenilor scoate la iveală ce e mai bun în mine, dar mă și face să mă simt parte din umanitate. Așadar, este un lucru foarte important”, a spus Bakker.
Ea a spus că scaunul a fost depozitat după ce Van Gogh a părăsit Arles și a fost apoi transmis rudelor artistului și, în cele din urmă, muzeului.
Muzeul expune acum scaunul alături de tabloul din muzeul din Boston care îl înfățișează pe Roulin și scaunul.
„Este destul de emoționant să avem aici acest portret fantastic, dar și să putem expune scaunul pe care stătea și să ne dăm seama că era un scaun destul de simplu și mic”, a spus Bakker.
Expoziția se deschide vineri și va fi deschisă până pe 11 ianuarie.
Comentează