Un scenariu SF se apropie de realitate: Oamenii de știință construiesc o mică gaură de vierme

Star Trek

În science-fiction, în filme precum "Interstellar" și "Star Trek", găurile de vierme (wormhole) din cosmos servesc ca portaluri în spațiu și timp pentru ca navele spațiale să traverseze cu ușurință distanțe inimaginabile, notează mediafax.

Oamenii de știință urmăresc de mult timp o înțelegere mai profundă a găurilor de vierme și acum par să facă progrese. Cercetătorii au anunțat că au simulat două găuri negre minuscule - acele obiecte celeste extraordinar de dense, cu o gravitație atât de puternică încât nici măcar lumina nu poate scăpa - într-un computer cuantic și au transmis un mesaj între ele prin ceea ce echivalează cu un tunel în spațiu-timp.

A fost o "gaură de vierme bebeluș", potrivit Mariei Spiropulu, fizician la Caltech , co-autor al cercetării publicate în revista Nature. Însă oamenii de știință sunt departe de a putea trimite oameni sau alte ființe vii printr-un astfel de portal, a spus ea.

"Din punct de vedere experimental, pentru mine, vă voi spune că este foarte, foarte departe. Oamenii vin la mine și mă întreabă: "Poți să-ți bagi câinele în gaura de vierme?". Deci, nu", a declarat Spiropulu reporterilor în timpul unei întâlniri video.

"Există o diferență între ceva posibil în principiu și posibil în realitate", a adăugat fizicianul și coautorul studiului Joseph Lykken de la Fermilab, laboratorul american de fizică a particulelor și acceleratoare. "Așa că nu vă țineți respirația în legătură cu trimiterea câinelui prin gaura de vierme. Dar trebuie să începem de undeva. Și cred că, pentru mine, este pur și simplu interesant că am reușit să facem asta."

Cercetătorii au observat dinamica găurilor de vierme pe un dispozitiv de la Google, aparținând companiei Alphabet, numit procesorul cuantic Sycamore.

O gaură de vierme - o ruptură în spațiu și timp - este considerată o punte între două regiuni îndepărtate din univers. Oamenii de știință le numesc poduri Einstein-Rosen, după numele celor doi fizicieni care le-au descris - Albert Einstein și Nathan Rosen.

Astfel de găuri de vierme sunt în concordanță cu teoria relativității generale a lui Einstein, care se concentrează asupra gravitației, una dintre forțele fundamentale din univers. Termenul "gaură de vierme" a fost inventat de fizicianul John Wheeler în anii 1950.

Spiropulu a declarat că cercetătorii au găsit un sistem cuantic care prezintă proprietățile cheie ale unei găuri de vierme gravitaționale, dar care este suficient de mic pentru a fi implementat pe hardware-ul cuantic existent.

"Arată ca o rață, merge ca o rață, scoate sunete ca o rață. Așa că asta putem spune în acest moment - că avem ceva care, în ceea ce privește proprietățile pe care le analizăm, arată ca o gaură de vierme", a spus Lykken.

Cercetătorii au declarat că în cadrul experimentului nu a fost creată nicio ruptură de spațiu și timp în spațiul fizic, deși o gaură de vierme traversabilă pare să fi apărut pe baza informațiilor cuantice transmise cu ajutorul codurilor procesorului cuantic.