Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Unitățile MOBILE ATI au costat peste UN MILION de dolari: ȘIRUL problemelor survenite la ele

MeWe
TIR ATI

Gândite ca o salvare a sistemului medical care nu mai făcea față, cele cinci unități mobile de ATI au fost duse acolo unde era nevoie de ele. Locul din care trebuia să vină salvarea bolnavilor i-a lăsat fără oxigen pe trei dintre ei, la Spitalul „Victor Babeș” din Capitală.

Au fost gândite ca o salvare a sistemului medical care nu mai făcea față, ca o gură de oxigen pentru bolnavii cu COVID-19 în stare gravă. Cele cinci unități mobile de ATI au fost duse acolo unde era nevoie de ele, iar în una dintre ele au murit, luni, trei oameni. Locul din care trebuia să vină salvarea bolnavilor i-a lăsat fără oxigen, scrie Aleph News.

Citește și: Poliția Capitalei face PRECIZĂRI de ULTIMĂ ORĂ despre cei trei MORȚI de la Victor Babeș

Unitățile mobile de ATI au ajuns în țară în vara anului trecut, cumpărate din Tucia de Fundația SMURD și de alte ONG-uri.

„Achiziția și dotarea acestor unități mobile de terapie intensivă este rezultatul unei colaborări foarte bune între autoritățile statului, mediul privat, firme, fundații, persoane fizice, voluntari – și iată că se poate”, spunea președintele Klaus Iohannis pe 18 iunie 2020.

Unitățile mobile de ATI au fost produse de Optima Techinc. Acum un an, reprezentanții Departamentului pentru Situații de Urgență (DSU) spuneau că o astfel de unitate mobilă costă 264.930 de dolari.

Printre altele, potrivit site-ului companiei, turcii produc spitale și clinici mobile, spitale de campanie.

TIR-urile au 12 paturi de ATI și trebuie conectate la curent, apă și la o sursă de oxigen.

„Este o secție de terapie intensivă mobilă, fiind dotată cu monitor pentru funcții vitale, injectomat pentru fiecare pat, injectomat cu pompe, solide, sunt de calitate, sunt dotate cu ventilatoare”, a spus Florin Roșu, managerul Spitalului de Boli Infecțioase din Iași.

Atunci, instalația de încălzire nu a făcut față, iar pacienții au fost ținuți în frig o noapte întreagă. După o lună, același TIR, reparat și mutat în curtea Spitalului Municipal, avea din nou probleme. Daniel Maliţa, managerul unității medicale spunea că de vină a fost o fluctuaţie a nivelului de oxigen. Iniţial a scăzut, din cauza consumului foarte mare şi a fost necesară schimbarea sursei. Când a trecut pe staţia proprie a TIR-ului, presiunea oxigenului a fost prea ridicată şi a dat aparatele peste cap.

„Probabil, în funcție de evoluția clinică a fiecărui pacient a fost nevoie la un moment dat de un consum prea mare, care a dus la un dezechilibru al presiunii, adică la o scădere brutală pentru ceilalți, și atunci a început avaria. Instalațiile au intrat în avarie și, din acest motiv, am decis să evacuăm repede pacienții, ca să vedem exact cauza și să o remediem, să nu se mai întâmple”, spunea Daniel Malița pe 18 noiembrie 2020.

„TIR-urile sunt cumva o soluție de avarie în sine. Ele nu au fost concepute, în accepțiunea mea, de a duce pe o perioadă lungă de timp pacienți cu necesitate de ventilare mecanică. Cred că suprasolicitarea acestor aparate este cea care generează aceste probleme”, susține Voichița Lăzureanu, medic infecționist.

Pe 22 februarie 2021, a fost dată alerta la Marius Nasta pentru un posibil incendiu la unitatea mobilă. Până la urmă a fost un scurtcircuit, care mai mult a speriat autoritățile și conducerea spitalului.

Și unitatea mobilă care e acum la Iași a stat nefolosită în Botoșani pentru că, din cauza ploii, apa s-a infiltrat în plafon și din această cauză nu a putut primi pacienți.

Raed Arafat a spus luni seară că un singur TIR a avut probleme.

„Este un singur TIR care a avut o defecțiune la climatizare ca să clarificăm și treaba asta, care s-a repetat de mai multe ori și acuma era la firma care l-a fabricat. Acolo s-a descoperit o țeavă de climatizare a fost greșit amplasată. Acum a fost reparat și este pe drum înapoi. Eu cred că problema de creștere a oxigenului nu este o defecțiune în interiorul TIR-ului și este un motiv care s-a întâmplat ca să crească oxigenul dar asta e ce cred”, a spus Raed Arafat.

Dar în curte la Spitalul Babeș, când presiunea oxigenului în ventilatoare a depășit 6 bari, era un reprezentant al firmei care trebuia să se ocupe de mentenanța aparatelor. Trebuia să înlocuiască un ventilator stricat. Când s-a dat alarma, însă, acesta a refuzat să intre în TIR și să rezolve urgența care a omorât trei oameni.

„Chiar nu am aceste date exacte. Momentul în care nu a dorit să intre și momentul în care au fost declarați în stop cardiac sau sub resurscitare. Există procedura, există numere de telefon și puteau să fie contactați. Dar s-a întâmplat să fie acolo. El i-a asistat din exterior dar asta nu e la fel, dacă intri și vezi care este problema și o rezolvi”, a adăugat șeful DSU.

Și medicul infecționist Voichița Lăzureanu, care a lucrat într-un astfel de TIR, spune că cei care asigură mentenanța trebuie să intre să remedieze problemele.

„Sigur că dacă nu sunt pacienți cuplați pe ei și noi scoatem ventilatoarele afară, dar aici erau pacienți cuplați la ventilatoare și în mod normal el ar fi avut obligația să intre”, susține medicul.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.