Preşedinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a insistat vineri asupra relansării proiectului de interconexiune gazieră între Spania şi Franţa, transmite AFP. Ea consideră că proiectul numit MidCat este "crucial" pentru diversificarea furnizării de gaze în Uniunea Europeană şi reducerea dependenţei de Rusia.
"Este esenţial pentru atingerea obiectivelor noastre climatice şi pentru a pune capăt şantajului Kremlinului", a adăugat ea, reamintind că cele 27 de state membre ale UE au convenit asupra planului REPowerEU de întărire a independenţei energetice a Uniunii.
În cadrul acestui plan, "vom privilegia proiectele transfrontaliere, cum este de exemplu legătura crucială între Portugalia, Spania şi Franţa", a subliniat preşedinta CE, insistând asupra "importanţei geopolitice" a conexiunii respective.
"Trebuie să facem asta acum", pentru "a scăpa de ameninţările ruse", a mai spus von der Leyen.
De la începutul invaziei ruse în Ucraina, Bruxellesul încearcă să elimine dependenţa energetică a UE de Moscova, în primul rând prin diversificarea surselor de achiziţie de gaz natural lichefiat (GNL).
Importurile de GNL ar putea trece în special prin Spania, care deţine şase terminale gaziere. Instalaţiile portuare spaniole care permit regazificarea şi depozitarea GNL sunt cea mai mare reţea de acest gen din Europa, însă este nevoie de o conexiune mai bună cu restul continentului, explică AFP.
În prezent, există doar două conexiuni între Spania şi gazoductele franceze, la Irun, în Ţara Bascilor, şi la Larrau, în Navarra, cu o capacitate redusă. Pentru suplimentarea posibilităţilor de transport, în 2013 a fost lansat proiectul MidCat, un gazoduct între Catalonia (nord-vestul Spaniei) şi sud-estul Franţei. Lucrările s-au întrerupt însă în 2019 din cauza dezacordurilor privind finanţarea şi a opoziţiei mişcărilor ecologiste.
Guvernul de la Madrid şi Comisia Europeană şi-au exprimat ulterior interesul privind reluarea proiectului, evaluat la peste 440 de milioane de euro. Spania insistă însă că interconexiunea trebuie să includă şi transportul de "hidrogen ecologic", iar costul lucrărilor nu trebuie suportat de contribuabilii spanioli, deoarece este vorba de un proiect de care beneficiază consumatorii din toată Europa.