Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

USR vrea să schimbe proiectul PNL pentru alegerile locale în două tururi: Fără limită de reşedinţă, iar şefii de CJ-uri aleşi direct în două tururi/ DOCUMENT

usr

USR a depus mai multe amendamente la proiectul de lege care vizează revenirea la alegerea primarilor în două tururi de scrutin, proiect pe care Guvernul Orban îşi angajează răspunderea în Parlament.

Principalele modificări vizează eliminarea propunerii PNL de introducere a unui termen de 90 de zile ca vechime în reşedinţă pentru a putea vota într-o localitate, dar şi alegerea directă a preşedinţilor consiliilor judeţene, în două tururi.

Amendamentele USR pot fi consultate AICI!

Cu referire la termenul de 90 de zile pentru reşedinţă, USR motivează eliminarea acestuia astfel: "O astfel de restricție nu poate fi justificată de fenomenul “turismului electoral” în condițiile în care sistemul electronic de verificare exclude votul multiplu. De altfel, diferențe semnificative în numărul „vizelor de flotant” înregistrate în anul electoral 2016 față de anul anterior au fost înregistrate în doar 24 de comune, cu un total de 20.000 locuitori.

Principalul efect va fi acela că un număr foarte mare de cetățeni, studenți, tineri în general, nu vor putea vota la alegerile locale

Norma propusă reprezintă o restricție, bazată pe o presupusă rea-credință a alegătorului, care golește de conținut dreptul fundamental de a alege, prin aceea că cetățenii care intră sub incidența normei vor fi reprezentați într-o localitate în care nu mai locuiesc și pentru care alegerea aleșilor locali nu mai prezintă interes.

Totodată, textul propus intră în contradicție cu alte prevederi ale legii, potrivit cărora alegătorii cu reședință pot solicita primarului înscrierea în Registrul Electoral cu până la 45 de zile înaintea alegerilor, să poată vota pe liste permanente în circumscripția respectivă."

USR îşi motivează şi propunerea de alegere a şefilor de CJ-uri în două tururi de scrutin: "Amendamentul susține revenirea la organizarea alegerilor pentru funcția de președinte a consiliului județean în 2 tururi de scrutin. În cel de al doilea tur, s-ar califica candidații care au ocupat primele două poziții în primul tur, cu excepția situației în care unul dintre aceștia a obținut deja mai mult de 50% dintre voturi.

Astfel, se creează un proces în urma căruia președinții consiliului județean aleși devin cu adevărat reprezentativi, deoarece ar avea susținerea a mai mult de jumătate dintre votanții activi ai respectivei comunități și, prin urmare, ar dobândi legitimitatea democratică ce le permite să ia decizii în numele întregii comunități.

Un sistem de vot ar trebui să modereze tensiunile existente în societate. Actualul sistem nu face decât să întărească aceste tensiuni dat fiind că:

▪ pune presiune pe alegător să voteze nu cu candidatul pe care în consideră ca fiind cel mai potrivit să-l reprezinte, ci cu candidatul care ar avea șanse mai mari să câștige;

▪ descurajează participarea la vot și neîncrederea în sistemul electoral - legea valorifică prezenta mică la vot a electoratului și, astfel, nu se asigură diversitatea întrucât sunt favorizate doar partidele mari. Este ales președinte al consiliului județean candidatul care întrunește cel mai mare număr de voturi și nu cel care primește majoritatea voturilor exprimate, așa cum a prevăzut legea până la alegerile locale din anul 2016.

Legitimitatea și reprezentativitatea președinților consiliilor județene sunt contestabile, cu atât mai mult în condițiile unei prezențe generale de sub 50% din alegători. Revenirea la alegerea președinților consiliului județean în două tururi de scrutin este legal posibilă, chiar dacă a mai rămas mai puțin de un an până la alegeri, întrucât Comisia de la Veneția și Curtea Constituțională permit acest lucru, dacă modificările aduse legii electorale lărgesc și nu restrâng drepturile electorale înscrise în Constituție.

La toate aceste motive, adăugăm și principiul egalității de tratament al aleșilor locali, raportat la textul de lege deja propus pentru alegerea primarilor în două tururi de scrutin, astfel încât să evităm discriminarea dintre cele două categorii."

USR mai propune şi organizarea unui al doilea tur de scrutin în cazul în care unul dintre cei doi candidaţi situaţi pe primele locuri moare. Dacă PNL ar fi optat pentru declararea candidatului în viaţă câştigător în mod direct, USR propune ca în turul 2 să intre candidatul de pe locul 3.

Proiectul alegerii primarilor în două tururi de scrutin, pentru care Guvernul îşi angajează răspunderea, trimis în urmă cu o săptămână la Parlament, include, pe lângă introducerea prevederilor referitoare la modul de alegere a primarilor, şi condiţii pentru alegătorii care şi-au modificat reşedinţa cu mai puţin de 90 de zile înaintea scrutinului, dar şi pentru candidaţii din comunele care au mai puţin de 500 de locuitori.

Vezi AICI proiectul de lege şi AICI expunerea de motive!

Argumentele Guvernului pentur proiect şi pentru necesitatea promovării prin angajarea răspunderii sunt nivelul ridicat de nemulţumire din societatea românească, susţinerea covârşitoare pentru alegerea primarilor cu majoritatea de jumătate plus unu din voturile valabil exprimate, faptul că în tradiţia democratică a României condiţia majorităţii pentru alegerea primarilor reprezintă un element al patrimoniului electoral, dar şi timpul scurt rămas pentru pregătirea alegerilor.

Amendamentul susține revenirea la organizarea alegerilor pentru funcția de președinte a consiliului județean în 2 tururi de scrutin. În cel de al doilea tur, s-ar califica candidații care au ocupat primele două poziții în primul tur, cu excepția situației în care unul dintre aceștia a obținut deja mai mult de 50% dintre voturi.

Astfel, se creează un proces în urma căruia președinții consiliului județean aleși devin cu adevărat reprezentativi, deoarece ar avea susținerea a mai mult de jumătate dintre votanții activi ai respectivei comunități și, prin urmare, ar dobândi legitimitatea democratică ce le permite să ia decizii în numele întregii comunități.

Un sistem de vot ar trebui să modereze tensiunile existente în societate. Actualul sistem nu face decât să întărească aceste tensiuni dat fiind că:

pune presiune pe alegător să voteze nu cu candidatul pe care în consideră ca fiind cel mai potrivit să-l reprezinte, ci cu candidatul care ar avea șanse mai mari să câștige;

descurajează participarea la vot și neîncrederea în sistemul electoral - legea valorifică prezenta mică la vot a electoratului și, astfel, nu se asigură diversitatea întrucât sunt favorizate doar partidele mari. Este ales președinte al consiliului județean candidatul care întrunește cel mai mare număr de voturi și nu cel care primește majoritatea voturilor exprimate, așa cum a prevăzut legea până la alegerile locale din anul 2016.

Legitimitatea și reprezentativitatea președinților consiliilor județene sunt contestabile, cu atât mai mult în condițiile unei prezențe generale de sub 50% din alegători. Revenirea la alegerea președinților consiliului județean în două tururi de scrutin este legal posibilă, chiar dacă a mai rămas mai puțin de un an până la alegeri, întrucât Comisia de la Veneția și Curtea Constituțională permit acest lucru, dacă modificările aduse legii electorale lărgesc și nu restrâng drepturile electorale înscrise în Constituție.

La toate aceste motive, adăugăm și principiul egalității de tratament al aleșilor locali, raportat la textul de lege deja propus pentru alegerea primarilor în două tururi de scrutin, astfel încât să evităm discriminarea dintre cele două categorii.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.