DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play Windows Phone Store
CELE MAI NOI ȘTIRI ȘI ALERTE BREAKING NEWS: ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

WWF-România: 'Inspectorul Pădurii are nevoie de amprenta digitală a lemnului transportat, SUMAL 2.0 nu rezolvă momentan problemele'

padure lemne defrisari

Inspectorul Pădurii are nevoie de amprenta digitală a lemnului transportat, arată WWF-România într-un comunicat de presă, menţionând că SUMAL 2.0 nu rezolvă momentan problemele.

"WWF apreciază interesul pe care autorităţile îl arată pentru SUMAL 2.0 şi susţine în continuare dezvoltarea acestui instrument important în lupta împotriva tăierilor ilegale. Dacă luăm însă în calcul noua modalitate prin care lemnul tăiat ilegal intră în piaţă, şi anume prin supraîncărcarea mijloacelor de transport, vedem că SUMAL 2.0 nu rezolvă momentan problemele. Bilanţul la 6 luni prezentat de Ministrul Mediului ne arată practic ineficienţa Inspectorului Pădurii, care şi-a demonstrat limitările. Societatea civilă şi-a făcut datoria şi a apelat 112 când a văzut un transport de lemn suspect. Cifrele prezentate de Ministru ne spun că doar 22% dintre apeluri au fost considerate suspiciuni rezonabile şi verificate şi, în final, numai 3,5% dintre sesizări chiar au identificat un transport ilegal. Mai mult, din totalul acelora care au efectuat transporturi ilegale, doar 20% au fost descurajaţi, iar restul s-au întors la treabă nestingheriţi", se spune în comunicat.

Organizaţia menţionează că cifrele sunt descurajante, iar aceasta în primul rând pentru că cetăţenii verifică transporturile de lemn acolo unde nu este cazul, adică pe drumurile publice, când lemnul fusese deja "albit" în depozite. În realitate, transporturile ilegale se petrec în afara orelor de program al autorităţilor, pe drumuri puţin circulate. În al doilea rând, pentru că avem de-a face cu supraîncărcarea, cel mai utilizat mod de operare prin care se plasează ilegal lemn pe piaţă, iar Inspectorul Pădurii nu poate să detecteze supraîncărcările. În acest moment, el este doar un instrument de verificare a camioanelor şi a documentelor, nu a lemnului. WWF a explicat încă de anul trecut de ce nu funcţionează Inspectorul Pădurii şi ce putem face, scrie Agerpres.ro.

"Eu, ca cetăţean, pot verifica doar dacă o anumită maşină are acte sau nu. Dar sunt foarte limitat când vreau să controlez dacă ce se declară în acte corespunde cu realitatea. Mai grav e că aceeaşi problemă aş avea-o şi dacă aş fi specialist, mi-ar lua ore să identific o supraîncărcare" - Şerban Niculescu, expert forestier la WWF România.

Potrivit comunicatului, ca să oprească fenomenul supraîncărcării, România trebuie să implementeze urgent amprenta grafică a lemnului, care funcţionează ca un paşaport digital. Buna credinţă ar fi astfel uşor de demonstrat şi verificat, eliminându-se concurenţa neloială a lemnului fără acte.

"Vorbim despre o aplicaţie telefonică prin care lemnul, odată încărcat pe mijlocul de transport, se fotografiază şi se face apoi, automat, un cubaj tehnic. Acest cubaj, plus acel mod unic de dispunere a lemnelor pe mijlocul de transport, ar face practic din această declaraţie un paşaport electronic cu care pleacă lemnul din pădure. Ce poţi face tu, ca iubitor de natura? Dacă vrei ca verificările tale în Inspectorul Pădurii să fie eficiente, ar trebui să monitorizezi drumurile forestiere şi/sau drumurile secundare, de la ieşirea din pădure până la primele depozite sau gospodării. Şi să îţi concentrezi eforturile în zonele de risc expuse tăierilor ilegale. Dar, chiar şi în acest caz, eventualele controale nu vor avea rezultatul la care te aştepţi dacă nu schimbăm legea, astfel încât să existe sancţiuni dure, care să descurajeze fenomenul", se arată în comunicat.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.