România are multe domenii în care poate propune proiecte în cadrul planul european de recuperare şi rezilienţă, însă o parte dintre acestea trebuie dedicate infrastructurii de transport, deoarece absenţa acesteia face ca totul să fie mai poluant, condiţiile de viaţă să fie mai proaste şi costurile economice mai mari, a declarat, joi, comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean
Ea a subliniat că, din punctul său de vedere şi-ar dori ca o parte dintre aceste proiecte naţionale să fie dedicată infrastructurii de transport.
"Infrastructura de transport este coloana verticală a economiei. Fără un transport eficient nu putem avea nici economie sustenabilă, pentru că, dacă e să ne referim numai la cazul României, vedem foarte bine că absenţa autostrăzilor, de exemplu, sau a căilor ferate performante, deci absenţa infrastructurii de transport, face ca totul să fie mai poluant, condiţiile de viaţă să fie mai proaste, costurile economice mai mari, numărul de accidente mai mare. Asta arată toate beneficiile pe care dezvoltarea infrastructurii de transport le poate aduce în societate şi în economie", a punctat Vălean, la reuniunea preşedinţiei Grupului PPE, cu tema "Solidari pentru redresarea Europei".
Totodată, comisarul european a subliniat că încurajează România ca o parte a acestor proiecte să vizeze dezvoltarea unei reţele de puncte de încărcare şi realimentare cu combustibili alternativi, investiţii în sistemul european de semnalizare pe calea ferată, dar şi "transferul mărfurilor de pe şosele pe calea ferată şi pe căile navigabile".
Pe de altă parte, Adina Vălean a recomandat României să pregătească, complementar, proiectele pentru facilitatea de conectare europeană.
"Aici noi punem 10 miliarde de euro din coeziune, punem fonduri separate pentru diverse proiecte în infrastructura de transport europeană. România a beneficiat anul acesta suplimentar de 60 milioane euro din acest buget. Cred că până la sfârşitul anului aveţi posibilitatea să accesaţi alte fonduri şi trebuie pregătite de acum pentru începutul anului viitor şi proiectele pentru facilitatea de conectare europeană. Este o oportunitate în plus pe care şi România o poate accesa".