Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Acuzaţii la adresa procurorului general Scutea: A transmis solicitări nelegale către procurorii din subordine

Inquam Photos / Octav Ganea
scutea

Asociația „Iniţiativa pentru Justiţie” (AIJ) susţine că măsurile anunțate de Parchetul General printr-un comunicat intitulat „Prelungirea dovezilor înlocuitoare cu drept de circulație ale permisului de conducere” sunt "lipsite de orice bază legală și în vădită contradicție cu dispozițiile OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice („Codul rutier”)."

Astfel, art. 111 alin. (6) din OUG nr. 195/2002 prevede că „LA CEREREA titularului permisului de conducere reținut în condițiile alin. (1) lit. b) sau ale alin. (4), procurorul care efectuează urmărirea penală sau exercită supravegherea cercetării penale [...] POATE dispune prelungirea dreptului de circulație, cu câte cel mult 30 de zile”. De la această prevedere legală nu există derogări, precizează AIJ într-un comunicat de presă.

"Prin urmare, comunicatul la care facem referire – prin care se anunță că, pentru anumite persoane nu ar mai fi necesară formularea unei cereri de prelungire a dreptului de circulație și că, din oficiu, procurorii vor emite ordonanțe de prelungire a acelor dovezi pentru care anterior a fost dispusă o ordonanță – este contrar legii și expune persoanele cărora li se adresează la deschiderea unui nou dosar penal și pierderea dreptului de circulație până la soluționarea definitivă a acestuia", transmite AIJ.

Asociaţia de procurori mai arată că până la modificarea dispozițiilor legale, eventual pe calea unei ordonanțe de urgență, procurorul „de caz” rămâne singurul îndreptățit să aprecieze, pe perioada urmăririi penale, dacă este cazul să prelungească sau nu dreptul de circulație [ținând cont și de prevederile art. 43 alin. (1) din Decretul nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României] și o poate face numai la cererea persoanei interesate (cerere care, în condițiile epidemiei de COVID-19, poate fi depusă prin mijloace de comunicare la distanță).

"Atragem atenția cetățenilor că, potrivit art. 64 alin. (1) din Legea 304/2004 privind organizarea judiciară, doar dispozițiile procurorului ierarhic superior date în scris și în conformitate cu legea sunt obligatorii pentru procurorii din subordine", se mai precizează în comuncatul AIJ.

Asociaţia Iniţiativa pentru Justiţie acuză şi alte dispoziţii ale procurorului general, care ar fi fost date în afara cadrului legal:

"Menționăm că începând cu data de 24.03.2020 au fost trimise tuturor parchetelor adrese semnate de doamna procuror general al PÎCCJ prin care, invocându-se starea de urgență, se pune în vedere procurorilor să încalce legea: „veți lua măsuri pentru prelungirea din oficiu prin ordonanță a valabilității acelor dovezi pentru care deja a fost emisă o ordonanță a procurorului”. Dispoziția respectivă, lipsită de orice bază legală, reprezintă un veritabil act de imixtiune în activitatea procurorilor, sancționabil ca abatere disciplinară, potrivit art. 99 lit. l) din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor și procurorilor.

Mai mult, în varianta adresei trimise către DNA și DIICOT, doamna procuror general a sugerat procurorilor-șefi ai acestor structuri să procedeze la preluarea de cauze având ca obiect infracțiunea de zădărnicire a combaterii bolilor, pentru a evita supraîncărcarea/aglomerarea parchetelor de pe lângă judecătorii, deși competența DNA și DIICOT este strict prevăzută de lege, iar aceste direcții nu pot prelua cauze de la alte structuri de parchet. Între criteriile de avut în vedere pentru preluarea cauzei doamna procuror general a enumerat potențialul cauzei de a se finaliza cu trimitere în judecată și impactul mediatic. Sancțiunea efectuării urmăriri penale de către un parchet necompetent este nulitatea absolută a actelor de urmărire penală, care se constată de către judecătorul de cameră preliminară, după trimiterea în judecată. Prin urmare, este de inacceptabil ca dosare de mare impact mediatic să fie supuse unui astfel de risc, sub pretextul degrevări parchetelor de pe lângă judecătorii.

Având în vedere aceste aspecte, dorim să subliniem că pe perioada stării de urgență Ministerul Public trebuie să reprezinte un pilon de stabilitate și siguranță în societate, un reper în ceea ce privește respectarea legii.

Facem un apel la responsabilitate din partea tuturor procurorilor, în vederea îndeplinirii misiunii constituționale a Ministerului Public, de apărare a ordinii de drept, precum și a drepturilor și libertăților cetățenilor, prin acțiuni ferme și în conformitate cu legea.

Totodată, solicităm executivului să ia, de urgență, măsurile pe care le consideră cele mai potrivite în cazul în care apreciază că anumite dispoziții legale, cum ar fi cele privitoare la prelungirea dreptului de circulație, cuprinse în art. 111 alin. (6) din OUG nr. 195/2002, nu mai corespund cerinței de previzibilitate ori realităților sociale în circumstanțele speciale generate de starea de urgență."

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.