Curtea Supremă a Israelului a decis marți, în unanimitate, că bărbații Haredi (adesea numiți "ultraortodocși") care studiază texte religioase evreiești cu normă întreagă nu vor mai fi amânați de la serviciul militar, o scutire care datează de la fondarea statului.
Decizia face referire la "nevoia urgentă de personal suplimentar" în armată, în timp ce Israelul încearcă să distrugă Hamas în Gaza și se confruntă cu amenințarea Hezbollah, o altă grupare teroristă, la granița sa de nord.
Decizia este semnificativă atât pe plan social, cât și pe plan politic.O mare majoritate a israelienilor favorizează recrutarea studenților din yeshivot (instituții care studiază Tora) și au salutat decizia. Și poate avea consecințe pentru coaliția guvernamentală a premierului israelian Benjamin Netanyahu, care depinde de includerea partidelor Haredi.
Ceea ce ar putea părea a fi problema principală, nevoia de soldați, nu este clară. În timp ce liderii politici trâmbițează această nevoie, unii comandanți militari sunt mai puțin entuziasmați de trupele Haredi pe scară largă, care vor necesita o serie de adaptări religioase.
Efectele imediate ale deciziei sunt în mare parte financiare, deoarece fondurile pentru yeshivot-urile în care studiază bărbații eligibili pentru recrutare vor fi reduse. Dar comunitatea Haredi va reuși cumva să compenseze deficitul.Și se poate aștepta ca Haredim să ignore notificările de recrutare, menținându-și obiecția față de serviciul militar obligatoriu.
Desigur, există Haredim care consideră că nu sunt "făcuți" pentru studiul Torei cu normă întreagă și s-au înrolat în forțele armate; și alții care vor face la fel. Dar marea majoritate a bărbaților Haredi vor rezista să fie forțați să servească în armată.
Nu este vorba de faptul că nu apreciază armata. Majoritatea Haredim apreciază la fel de mult ca orice alt israelian pe cei care servesc în armată, sunt îndurerați de victime și la fel de preocupați de salvarea celor răpiți de Hamas și încă în viață.
De fapt, numele ostaticilor au fost proiectate vizual pe strada principală din Bnei Brak, un oraș majoritar Haredi de lângă Tel Aviv, împreună cu o cerere de rugăciuni pentru eliberarea lor. În cartierul haredi Mea Shearim din Ierusalim sunt agățate anunțuri în limba idiș, prin care se solicită oamenilor să recite psalmi și să se roage cu fervoare pentru întoarcerea ostaticilor.
Broșuri cu fotografiile și numele ostaticilor au fost distribuite în comunitatea Haredi, unde fiecare are posibilitatea de a "adopta" un ostatic până la întoarcerea acestuia.
Dar a fi forțat să părăsească sala de studiu nu este un lucru pe care bărbații Haredi îl vor lua în considerare. Iar motivul nu este adesea oferit, cu atât mai puțin apreciat.
Adevăratul motiv al rezistenței Haredi
Motivul esențial al rezistenței Haredi nu are nimic de-a face cu teama de pericole mortale, o acuzație lansată de unii care îi dezaprobă pe Haredim în general, securiști care și-au batjocorit mult timp concetățenii religioși drept "paraziți" și "eschivați".
Pentru început, pericolul nu este ceva cu care se confruntă doar soldații, după cum au demonstrat nenumăratele atacuri teroriste asupra civililor israelieni, inclusiv cel masiv din 7 octombrie. Mai mult, unii membri ai personalului militar, precum analiștii de informații și operatorii de drone, lucrează în medii sigure, lipsite de orice amenințări pe câmpul de luptă.
Acest din urmă fapt este cel mai relevant. Pentru că problema primordială este dedicarea egală pentru securitatea țării. Toți cetățenii ar trebui să fie așteptați să contribuie la asigurarea siguranței cetățenilor.
Aici se află miezul problemei. Haredim cred - profund, puternic și sincer - că devotamentul religios sub forma studierii Torei, la fel ca acțiunile soldaților sau ale ofițerilor de informații, este important pentru securitatea Israelului. Într-adevăr, o parte vitală, esențială a acesteia.
O persoană cu mentalitate seculară va lua cu siguranță în derâdere această idee, dar este, așa cum a fost întotdeauna, o credință Haredi de bază. Talmudul, de exemplu, afirmă (Sanhedrin 49a) că "dacă nu ar fi fost studiul Torei de către regele David, [comandantul său militar] Yoav nu ar fi reușit în război; și dacă nu ar fi fost efortul lui Yoav în luptă, David nu ar fi fost capabil să învețe Tora".
Și astfel, în timp ce bărbații Haredi care aleg să nu se angajeze în studiul intensiv al Torei vor continua, așa cum au făcut mulți, să se înroleze și să servească în armată, cei care consideră că rolul lor în viață este de a contribui la forța spirituală a Israelului nu vor renunța la această misiune, chiar și în fața unei hotărâri a Curții Supreme, informează Newsweek.
Comentează