Deputatul PSD și fost ministru al Finanțelor, Adrian Câciu, critică dur achizițiile de autoutilitare făcute de Cancelaria Primului Ministru, susținând că acestea încalcă legea și contravin obiectului instituției, care nu are atribuții de transport marfă. Parlamentarul face referire la declarațiile lui Mihai Jurca, șeful Cancelariei premierului.
"Cancelaria talcioc?
Sau cum să fentezi legea prin aducerea în ridicol a unei instituții de rang înalt.
Din ciclul "când ești prost de mic, când ești mare doar te joci. Dar tot mic și prost rămâi!"
Autoutilitara este, prin definiție, un mijloc de transport marfă.
Ca să fenteze legea, șeful cancelariei nu a luat autoturisme. A luat autoutilitare că, deh, legea nu are interdicție pentru ele...
Pai nu prevede legea interdicție pentru autoutilitare dar nici banii nu se pot cheltui pe ele daca nu transporți marfa. Nici benzina nu ai voie să o decontezi. Nici asigurări și nici nimic.
Ori, Cancelaria Primului Ministru nu are ca obiect de activitate transportul de mărfuri. Punct!
Și a venit "deșteptul-șef". Și a găsit el " șmecheria". "Băi," a zis el, "legea interzice autoturismele, dar nu si autoutilitarele."... :)).
Pai normal, deșteptule, ca doar nu cari ceapă la guvern. Și nici Lagavulin.
De ce nu oi fi luat tu niște tiruri, nu te înțeleg...măcar să o faci lată până la capat!
Sau, mai știi, vrea nea Jurca să care baxuri de vin si nu are cu ce, și îi trebuie 17 autoutilitare? Dar și asa tot are nevoie de facturi, avize de însoțire a marfii, note de intrare-recepție, bonuri de consum, ma rog, un biblioraft de documente..:)).
Concluzie: a vrut să ocolească legea în vigoare dar a încalcat alte legi.
Iar Curtea de Conturi trebuie să impute acești bani și mă refer la toți banii, inclusiv banii de benzina. Mai mult decat atat, autoutilitarele respective nu intra pe cota de combustibil. Aceea este alocata pentru autoturisme...:))).
Intrand acum un pic in istoric.
Că e bun pentru partea de moralitate dar și de efect financiar...:
Când eram ministru de finanțe am inițiat OUG 34/2023 si am interzis achizitia dar și leasingul pentru autoturisme.
Veneam dupa un deficit pe cash de 5,7% din PIB si un ESA de 6,3%.
Aveam probleme pe partea deficit, ne propusesem sa închidem 2023 la 4,4% dar, din start, în 20 decembrie 2022, Parlamentul României adoptase o lege (Legea 370), la o zi dupa ce adoptasem legea bugetului (Legea 368), care reducea veniturile bugetului general consolidat cu circa 10 miliarde lei fața de legea bugetului(prin prorogari de termene la celebra OG16/2022).
A fost celebră perioada, s-a suprapus și peste celebra rotație a premierilor dar si peste demiterea șefilor ANAF si Vama, sau peste dorința unora de a nu mai trage la fel în domeniul colectării.
Cert este că, era evident că nu se atingea ținta de 4,4% din PIB.
Daca nu s-ar fi luat măsuri, deficitul era prognozat a fi 6,8-7,4%.
S-a închis în 5,7% pe cash si 6,6% pe ESA.
Pentru că au fost mai mulți de "Jurca" care s-au crezut mai deștepți decat legea și au ocolit, atât OUG 34/2023(data în mai 2023) dar și legea 296/2023 (dată în octombrie 2023).
Și tot așa, "deștepti" peste "deștepti", deși s-au dat ordonanțe fără număr, au ocolit prevederile respective și am ajuns la un deficit de 8,65% pe cash și 9,3% pe ESA în 2024.
Și iar s-a dat OUG pentru 2025. OUG 154/2024. Care a păstrat interdictiile.
Pâna a venit "deșteptul" care le-a "șmecherit"..
Ma rog, sa concluzionez:
a. Mi se pare aberant sa zici ca aplici masurile de reducere a deficitului dar tu sa le cresti.
b. Este ilegala toată achizitia facuta de Cancelarie dar si orice decont făcut de Guvern pe acele autoutilitare.
c. Cancelaria primului-ministru ar trebui sa denunte contractul si sa dea masinile inapoi.
d. Daca nu are masini sa ceara ANAF sa îi gaseasca la confiscari(e plin parcul auto). Daca vrea masini sa faca comodat la RAPPS, dar sa se incadreze in cota de combusitibil a SGG.
Înca una, pe care aștept să o dezvolte influenkerii care zic ca dau sfaturi guvernului: rata la Duster-urile astea nu vi se pare că e cât una la un Range Rover din ăla sport/lux/premium? ", a spus Adrian Câciu.
Și deputatul Mihai Ghigiu a reacționat la declarațiile lui Mihai Jurca
"România are nevoie de eficientizarea și profesionalizarea aparatului de stat, iar guvernul Bolojan ne oferă încă un spectacol grotesc. După valuri de reforme bine gândite — ospătarii și apa de la guvern — se deschide un nou capitol: „Reforma Pick-up”. Guvernul a semnat un contract de leasing pentru 17 Duster pick-up, ocolind cu grație prevederile OUG 156/2024 și OUG 34/2023, care interzic explicit astfel de achiziții. Prin „reinterpretarea” legii, modificarea peste noapte a regulamentelor și inventarea unei nevoi pentru o instituție care nici măcar nu are atribuții de transport marfă.
Asta e nivelul de reformă: artificii juridice pentru mașini, ospătarii, apa de la guvern și concedieri colective fără noimă. În loc să reformeze cu adevărat, aceștia fentează legislația și numesc asta „responsabilitate bugetară”. Să păstrez comparațiile ușor de înțeles pentru un anumit gen de reformatori: este ca și cum ai vopsi o bancă din parc care este putrezită.
România are nevoie de reforme instituționale reale, de comasarea structurilor redundante, de eficientizarea resurselor și de profesionalizarea administrației. De aceea, am depus, încă din luna aprilie, un proiect de lege care propune exact asta: unificarea a trei instituții — Institutul Național de Administrație, Institutul Diplomatic Român și Institutul European din România — împreună cu preluarea atribuțiilor de formare de la alte trei instituții publice. Rezultatul? Institutul Național de Formare în Sectorul Public, o instituție strategică menită să asigure o formare coerentă, continuă și de calitate pentru sectorul public, dar și cercetări și expertiză pentru diferite instituții centrale. Pe tot parcursul procesului legislativ, colegii de la PNL și USR au votat de fiecare dată împotriva proiectului de lege.
Vorbim despre economii reale de resurse, despre eliminarea suprapunerilor, coerență și despre profesionalizarea sistemică a aparatului de stat. Vorbim despre o instituție care să acopere toate domeniile cheie: guvernanță, afaceri europene, relații internaționale, diplomație, finanțe publice sau fiscalitate. Asta înseamnă reformă: gândire strategică, viziune pe termen lung și implementare coerentă, nu fente pentru autovehicule.
Diferența dintre noi și ei este dramatică. Ei modifică peste noapte regulamente pentru a aduce 17 mașini și numesc asta reformă. Noi propunem restructurarea instituțională a statului român. Ei creează panică prin concedieri haotice, noi oferim o viziune clară de eficientizare. Ei demonstrează ipocrizie, noi propunem soluții bazate pe analize și competență", a spus pe Facebook deputatul PSD.
Comentează