Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

ALDE acuză: PNRR - o poveste de adormit copiii cu peste 1200 de pagini!

ALDE
ALDE sigla

 

Într-un mod fastuos, Guvernul a prezentat public PNRR, un plan pe care cu toții îl așteptam de câteva luni bune, dar pe care ministrul Ghinea l-a secretizat. Dar nu vorbim acum despre lipsa de transparență a useristului din fruntea ministerului fondurilor europene. Acum este cazul să discutăm documentul ce ni s-a prezentat.

Probabil, Guvernul a vrut să ia ochii românilor și celor de la Comisia Europeană cu un document de 1203 pagini, în care se angajează că țara noastră va realiza în 5 – 10 ani ceea ce nu s-a reușit în 30 de ani. Pe hârtie lucrurile arată destul de bine, însă, analizat mai în amănunt, vedem că proiecte importante și categorii esențiale pentru economia românească sunt excluse.

Vorbim, în primul rând, despre mediul de afaceri românesc. Guvernul ne spune că ajută firmele românești, dar vedem că măsurile de sprijin întârzie să apară, iar în PNRR IMM-urile sunt aproape inexistente. Dacă voiau cu adevărat să facă ceva pentru firmele românești, ar fi trebuit să inițieze un program național de tip start-up, să ofere granturi pentru redresarea economică. În schimb, în PNRR guvernanții s-au axat mai mult pe instrumente financiare, care nu sunt de ajuns pentru situația actuală în care se regăsește mediul de afaceri.

De asemenea, dacă se dorea cu adevărat susținerea mediului de afaceri din România, atunci se puteau lua exemple din alte țări. Spre exemplu, ar fi putut să includă în PNRR condiții prin care minimum 30% din contractele care sunt derulate prin PNRR să fie încheiate cu IMM-urile din ţara noastră pe fiecare domeniu, fie că vorbim de infrastructură, de achiziţii, de software sau altul etc..

Un alt domeniu din PNRR care scapă din vederea guvernanților este cel al căilor ferate. Un sector păstorit de useristul Drulă, transporturile înseamnă pentru USR doar autostrăzi și metrou, și acela în Cluj. În vreme ce infrastructura feroviară se degradează continuu, Cătălin Drulă de la Transporturi nu a considerat că e important ca în PNRR să fie vizate și proiectele de cale ferată. Transportul feroviar este un transport verde pentru care sunt fonduri alocate special de Comisia Europeană. Însă, acest lucru se pare că nu contează pentru mai nimeni din Guvern. Nu contează nici măcar faptul că sunt șine în România ce reprezintă un pericol public pentru călători. Din proiectele înscrise în PNRR, așa cum s-a prezentat în spațiul public, concluzia e simplă: transportul feroviar nu mai interesează pe nimeni din actualul guvern. Cele care sunt incluse în proiect vizează cele trei coridoare pan-europene de transport pe calea ferată, care sunt de interes pentru Uniunea Europeană și care probabil au fost impuse.

În privința autorităților locale, nemulțumirea după apariția PNRR este și mai mare. De ce? Pentru că tot ce și-au dorit, toate proiectele pe care le-au transmis către centru, au fost ignorate. La noi, ministrul fondurilor europene, care s-a ocupat de PNRR, împreună cu consultanții săi, a pus carul înaintea boilor. În loc să lase autoritățile locale să stabilească prioritățile lor prin PNRR, Guvernul a adus totul la nivel central. Practic, și-au asumat ca de la centru să implementeze doar ce își doresc. Decizia trebuie să pornească de jos în sus şi nu invers în privinţa proiectelor finanţate din fondurile europene, deoarece reprezentanţii administraţiilor locale cunosc mai bine ce are nevoie comunitatea respectivă.

Pentru autoritățile locale, în special pentru orașele mici și medii, PNRR a fost o mare speranţă, care s-a transformat într-un vis îndepărtat. Orașelor mici și medii li s-a promis la începutul discuțiilor cu privire la PNRR sume egale pentru investiţii de mare importanţă, investiții pentru care s-au și trimis proiecte care se aflau aproape de maturitate, dar care au fost respinse de ilustrul ministru Ghinea.

Prima impresie după prezentarea PNRR este aceea că este un plan clientelar, prin care consultanții domnului Ghinea au încercat să aloce banii către prietenii partidelor de guvernământ. PNRR este al României, nu al USR, nici al PNL, nici al UDMR!

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.