ANPC: Înţelegerea corectă a termenilor utilizaţi în evaluarea practicilor comerciale este prioritară

Autor: Cătălin Lupășteanu

Publicat: 24-11-2025 18:19

Article thumbnail

Sursă foto: curierulnational.ro

Înţelegerea corectă a termenilor utilizaţi în evaluarea şi monitorizarea practicilor comerciale este prioritară, un rol esenţial avându-l conceptul de "neconformitate" care se referă la situaţiile în care bunul nu respectă cerinţele legale de calitate, a anunţat luni Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), potrivit Agerpres.

"În contextul aplicării prevederilor Legii nr. 190/2025, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor relevă ca fiind prioritară înţelegerea corectă a termenilor utilizaţi în evaluarea şi monitorizarea practicilor comerciale. Un rol esenţial îl are conceptul de "neconformitate", derivat din termenul "neconform", care, prin natura sa polisemantică, poate desemna mai multe tipuri de abateri. Modificarea legislativă este în deplină concordanţă cu Regulamentul (UE) 2023/988, care urmăreşte armonizarea şi aplicarea uniformă a standardelor de protecţie a consumatorilor la nivel european, în special în ceea ce priveşte gestionarea situaţiilor de neconformitate", se menţionează în comunicat.

ANPC precizează că aceste prevederi se referă exclusiv la cazurile de neconformitate ale produselor, "situaţii în care bunul nu respectă cerinţele legale de calitate, funcţionalitate sau caracteristicile declarate şi nu poate fi utilizat conform destinaţiei sale".

"Neconformitatea poate rezulta, de exemplu, din viciile ascunse, defecte de fabricaţie sau nerespectarea standardelor prevăzute de lege, în condiţiile în care produsul a fost utilizat şi întreţinut potrivit instrucţiunilor şi specificaţiilor oferite. Rezultatele discuţiilor publice au confirmat faptul că diversitatea sensurilor asociate termenului "neconform" poate genera interpretări diferite în rândul publicului. De aceea, clarificarea şi explicarea unitară a acestor semnificaţii reprezintă un pas necesar pentru consolidarea încrederii consumatorilor şi responsabilizarea comercianţilor", se mai precizează în document.

Potrivit sursei citate, prin noile instrumente sancţionatorii oferite de cadrul legal, ANPC "îşi reafirmă angajamentul de a interveni prompt în toate situaţiile în care drepturile consumatorilor sunt afectate, asigurând un mediu comercial transparent, corect şi fundamentat pe înţelegerea corectă a obligaţiilor legale".

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri