Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Artistul Ragnar Kjartansson, la Bucureşti: Nici Islanda, nici România nu fac parte din cultura occidentală, ci aspiră la aceasta

stiridecluj.ro
arta stradala grafitti artisti stradali

Câteva sute de bucureşteni au participat la unul dintre cele mai importante evenimente de pe scena artei contemporane autohtone, dialogul cu faimosul artist internaţional Ragnar Kjartansson, prezent recent în Bucureşti la invitaţia galeriei Gaep, în parteneriat cu i8 Gallery din Reykjavík, Islanda, potrivit news.ro.

Kjartansson a susţinut un dialog cu publicul local la ARCUB, timp în care, în acelaşi spaţiu, a avut loc proiecţia uneia dintre cele mai incitante lucrări video din portofoliul său, Bliss. Lucrarea prezintă interpretarea unei arii de 3 minute din Nunta lui Figaro compusă de Wolfgang Amadeus Mozart de către orchestră şi interpreţi nu mai puţin de 12 de ore, un maraton al rezilienţei.

„Lucrările mele se joacă foarte mult cu referinţe culturale. Nici Islanda, nici România nu fac parte din cultura occidentală, ci aspiră la aceasta. Suntem ca nişte musafiri care îşi însuşesc cele mai puternice elemente culturale din zona vestică. La fel şi cu Nunta lui Figaro. Tema este foarte interesantă şi în sensul în care lucrarea este inspirată din feminism, dată fiind povestea şi faptul că aria abordează iertarea unui bărbat de către o femeie. Cu o durată de 12 ore, putem spune că nu există o presiune pentru artişti să interpreteze lucrarea, ci mai degrabă extaz. Ceea ce se întâmplă acolo este dincolo de un demers intelectual. E ca şi cum l-ai transforma pe Mozart într-o experienţă de şamanică - atât de profund este impactul asupra artiştilor”, a transmis Kjartansson publicului din România.

Prezent în Bucureşti timp de o zi, Kjartansson s-a întâlnit, de asemenea, cu tineri artişti şi colecţionari ai galeriei Gaep. „Prezenţa unui artist de renume mondial aşa cum este Ragnar trebuie privită ca un imbold pentru artiştii tineri, un exemplu de artă contemporană la cel mai înalt nivel, nemaiîntâlnită în România, şi, mai ales o mostră, o dovadă a ceea ce înseamnă succesul unei cariere internaţionale”, declară Andrei Breahnă, fondator Gaep.

În contextul unui prezent marcat de crize, războaie şi cenzură, Kjartansson a vorbit la Bucureşti despre rolul artei în evoluţia societăţii: „Arta a devenit foarte legată de piaţă. Dar, ca artist, trebuie să o abordezi cu simţul umorului, nu ca un lucru foarte serios. Să nu te frustrezi sau să îţi stabileşti un ţel în sine. Eu cred cu adevărat în arta pentru artă. Poate părea că spun ceva frivol, dar nu este aşa. Trebuie să te simţi liber, să simţi aerul fragil al libertăţii şi cât de importantă este aceasta. Iar voi, ca oameni de cultură, sunteţi foarte importanţi pentru viitorul acestei ţări”.

Românii cumpără mai multe lucrări de artă contemporană decât înainte de pandemie: după 2020, 75% din portofoliul de clienţi ai Gaep este dominat de clienţi români

Spre deosebire de ţările occidentale şi Statele Unite ale Americii, unde arta contemporană are un rol transformaţional în societate (SUA deţin 43% din valoarea pieţei globale la nivelul vânzărilor, urmată de China – 20% şi UK – 17%; date la nivelul anului 2021 din analiza The Art Market 2022 by Art Basel and UBS), în România aceasta este accesată de un public de nişă. Vestea bună este că cifrele sunt în creştere, odată cu dezvoltarea programelor care oferă acces la artă unui public din ce în ce mai larg. Gaep a acţionat în această direcţie de mai mult timp, propunând publicului un program complet de artă contemporană, care, dincolo de expoziţiile de artă, cuprinde evenimente prin care vizitatorii dialoghează cu artişti, curatori şi experţi ai galeriei.

Strategia este vizibilă şi în structura portofoliului de vânzări. „Dacă înainte de pandemie, portofoliul de clienţi Gaep cuprindea 50% clienţi internaţionali, 50 % clienţi locali, după 2020, ponderea clienţilor Gaep din România a crescut la 75%, ceea ce confirmă o evoluţie pozitivă continuă a pieţei de artă pe plan local”, a spus Andrei Breahnă, fondator Gaep.

Galeria a organizat 45 de expoziţii la sediul fizic şi în mediul online, a participat la peste 25 de târguri internaţionale şi a organizat acţiuni educative şi expoziţii itinerante în 10 oraşe din România.

Evenimentul care a prilejuit prezenţa artistului Ragnar Kjartansson în România este parte din programul Accelerator. Mentorat si Producţie pentru Artişti Emergenţi, finanţat prin Granturile SEE 2014 - 2021 în cadrul Programului RO-CULTURA şi implementat de Asociaţia Culturală Eastwards Prospectus (ACEP).

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.