România nu se mai poate întoarce la plafonarea primelor pentru asigurarea obligatorie RCA, care s-a terminat la 1 iulie, pentru a lăsa piaţa asigurărilor să îşi regleze preţurile în funcţie de regula cererii şi ofertei, au precizat oficialii Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), într-o întâlnire cu reprezentanţii Confederaţiei Naţionale pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF) şi ai Asociaţiei pentru Sustenabilitate a Transportatorilor Rutieri Autorizaţi (ASTRA).
Aceştia au transmis ASF date referitoare la inechităţile de pe piaţa de asigurări RCA, de la funcţionarea defectuoasă a stabilirii primei recomandate prin BAAR până la practicarea pe piaţă a unor preţuri extrem de diferite pentru asiguraţi, teoretic, cu acelaşi risc, de la 3.000 la 17.000 de lei/an pentru un camion cu masa autorizată între 16 şi 21 de tone.
"În prezent doar 10 societăţi de asigurări sunt prezente pe piaţa RCA, un al 11-lea jucător, Interamerican, deja prezent pe piaţa românească, urmând să fie pe deplin operaţional cu un produs RCA până la sfârşitul acestui an. Extinderea concurenţei pe piaţa asigurărilor este aşteptată să aducă tarife mai competitive, fiind aşteptaţi şi alţi jucători din domeniu, mai ales în condiţiile ridicării plafonării preţurilor la RCA. Cauza principală pentru valoarea mare a poliţelor la asigurările pentru camioane este raportul daunalităţii la camioane, care în prezent este de 17%, ceea ce înseamnă că un camion din şase produce o daună despăgubită prin asigurarea RCA. O soluţie identificată pentru disiparea riscului pe industrie şi obţinerea unor preţuri mai competitive o reprezintă creşterea acoperirii, în prezent 25% din camioanele de 16-21 tone neplătind RCA", se menţionează într-un comunicat al CONAF, transmis luni AGERPRES.
În cadrul discuţiilor, reprezentanţii ASF au subliniat că încearcă să amelioreze tarifele RCA pentru asiguraţii de risc ridicat care apelează la BAAR prin modificarea metodologiei actuale şi solicitarea ofertelor de asigurare de la toţi cei zece asigurători activi pe piaţa RCA şi alegerea celor mai mici trei oferte pentru calculul primei de asigurare şi selectarea asigurătorului care va face poliţa prin BAAR.
"De asemenea, o altă măsură corectă o reprezintă actualizarea factorului N din calculul primei de asigurare, după o metodologie mult mai obiectivă, ţintind o reducere sub nivelul actual de 36%, bazată pe rata daunalităţii. Propunerile fac parte dintr-un set de recomandări pentru societăţile de asigurări (sub forma unui Ghid de bune practici), care ar urma să fie finalizat şi agreat de piaţă cel târziu până la finalul anului. În acelaşi timp, un proiect de lege, aflat de aproape un an în Parlament, include mai multe măsuri care ar putea conduce la o piaţă mai echilibrată a RCA: preţurile pentru asigurările pentru camioane pe persoană fizică să nu mai fie tratate diferenţiat faţă de cele pe persoană juridică, iar criteriul codului CAEN să fie înlocuit de cel al numărului de kilometri efectuaţi anual", conform organizaţiei patronale.
De asemenea, pe lista propunerilor se află şi plata în rate a asigurării RCA, posibilitatea suspendării efectelor contractelor RCA pe perioada în care vehiculele nu sunt utilizate, controlul mai bun al valabilităţii poliţelor RCA, prin interoperabilitatea bazelor de date ale CNAIR, Poliţiei Rutiere, ARR etc., creşterea amenzilor pentru circularea pe drumurile publice fără poliţă RCA sau ofertarea obligatorie a franşizei de către asigurătorii RCA, alegerea acesteia fiind opţională pentru asigurat.
"Faptul că 40% dintre poliţele RCA pentru camioane se fac prin BAAR arată un dezechilibru structural al pieţei. Acest mecanism ar trebui să fie soluţie de ultimă instanţă, nu opţiunea principală. Transportatorii au nevoie de transparenţă deplină: toate ofertele, toate criteriile, aceleaşi reguli pentru toţi. ASF are responsabilitatea să garanteze că acelaşi risc înseamnă acelaşi preţ, indiferent de cod CAEN sau de artificii birocratice. Doar aşa putem vorbi de o competiţie reală şi de prime sustenabile. L-am asigurat pe domnul Sorin Mititelu, vicepreşedinte ASF, că membrii CONAF şi ai ASTRA vor rămâne parteneri de dialog deschis şi constructiv. Credem că doar printr-un dialog sustenabil, bazat pe transparenţă şi reguli aplicate uniform, putem corecta distorsiunile din piaţa RCA. Reducerea daunalităţii şi recalibrarea tarifului de referinţă nu mai pot fi amânate. Numeroşi operatori de transport riscă să nu mai poată susţine operaţional activitatea curentă, cu efect direct asupra continuităţii serviciilor de transport şi implicit asupra economiei naţionale. Acestea sunt condiţiile minime pentru ca piaţa RCA să devină una predictibilă şi corectă, în beneficiul transportatorilor şi al întregii economii", a declarat, în comunicatul citat, Cristina Chiriac, preşedinta CONAF.
În context, CONAF şi Astra au solicitat continuarea dialogului cu ASF pentru a găsi şi alte soluţii de reducere a preţurilor la RCA, măsuri de echilibrare a pieţei RCA şi de sprijinire a transportatorilor, pentru a evita consecinţe sociale şi economice negative, astfel încât transportatorii români să-şi menţină competitivitatea pe plan european, unde deţin un onorant loc 3 în topul naţiunilor care efectuează cele mai mari volume de transport marfă în trafic internaţional.
O delegaţie a ASTRA, membră CONAF, s-a întâlnit, vineri, 5 septembrie, cu prim-vicepreşedintele ASF, Gabriel - Ioan Avrămescu, şi vicepreşedintele Sorin Mititelu, pentru a căuta soluţii urgente de reducere a primelor de asigurare RCA pentru camioane.
CONAF reprezintă cea mai mare entitate de acest gen din România, o organizaţie care susţine şi promovează antreprenoriatul românesc, atât pe plan intern, cât şi internaţional.
Asociaţia pentru Sustenabilitate a Transportatorilor Rutieri Autorizaţi este o organizaţie patronală nou-înfiinţată, dedicată reprezentării intereselor transportatorilor rutieri din România, afiliată la CONAF. Organizaţia are peste 250 de membri, companii care cumulează peste 15.000 de angajaţi.
ASF: România nu revine la plafonarea RCA. Transportatorii cer soluții pentru tarife corecte și sustenabile
Autor: Alexandra Pricop
Publicat: 08-09-2025 13:45
Articole Similare

546
DNSC trage un semnal de alarmă - mii de companii riscă amenzi de 500.000 lei: 'Termenul de înscriere a expirat, dar vă puteți conforma de urgență'
546

29
Mircea Man (ANRE): 'Operatorul de distribuţie nu se poate opri la închiderea gazului, când e o defecţiune'
29

2.333
România cere două miliarde de euro despăgubiri pentru proiectul eșuat Casa Radio
2.333

17
Apple anticipează vânzări record de iPhone în sezonul sărbătorilor
17

543
Vânzarea activelor Lukoil din România: Ministerul Energiei așteaptă „semnalul” dat de UE
543

17
Acțiunile Netflix devin mai accesibile: prețul scade pentru investitori și angajați
17

17
Netflix anunţă divizarea acţiunilor în proporţie de 10 la 1: Compania vrea să-și facă titlurile mai accesibile investitorilor
17

2.201
BNR plătește 1.100.000€ pe fructe de mare, pește și legume: Explicațiile oficiale ale instituției
2.201

20
Curtea de Conturi Europeană: Gestiunea financiară a agențiilor UE s-a îmbunătățit în 2024, dar persistă probleme la achiziții
20

2.335
Inspectorii ANPC au intrat puternic în zona dezvoltatorilor imobiliari: S-au luat cu mâinile de cap când au văzut ce locuințe li se vând românilor
2.335

20
Acțiunile Meta scad cu 10% din cauza scepticismului investitorilor față de inteligența artificială
20

2.506
OFICIAL Procurorii DNA destructurează 2 rețele de corupție din ANAF București: Lovesc puternic în mafia transportului alternativ
2.506

26
Bursa de la Bucureşti a închis în scădere pe toți indicii şedinţa de joi
26


















Comentează