Un nou clasament realizat de platforma AirAdvisor scoate în evidență aeroporturile din Europa unde pasagerii resimt cele mai mari emoții la aterizare. Studiul nu evaluează siguranța, ci gradul de disconfort perceput în timpul manevrelor, influențat de factori precum coborârile abrupte, vânturile laterale sau pistele scurte.
Madeira, Gibraltar și Innsbruck, în topul clasamentului
Indicele Passengers’ Unease & Real-world Exposure (PURE) a plasat pe primele locuri aeroporturile Funchal (Madeira – Portugalia), Gibraltar și Innsbruck (Austria). În top 10 se mai regăsesc London City, Vágar (Insulele Feroe), Keflavík (Islanda), Skiathos și Santorini (Grecia), Mykonos și Tenerife Nord (Spania).
Toate aceste aeroporturi sunt considerate sigure, însă poziționarea lor – între munți, lângă stânci sau deasupra mării – generează o experiență mai intensă pentru pasageri.
Cum este calculat indexul PURE
Modelul de evaluare a luat în calcul șapte categorii: expunerea la vânt și turbulențe (40%), geometria apropierii (20%), limitările pistei (15%), relieful (10%), factori operaționali (10%), factori sezonieri (3%) și factori vizuali sau senzoriali (2%).
„Zborul comercial rămâne extrem de sigur. Indexul PURE nu semnalează pericole, ci momente în care pasagerii pot simți un disconfort accentuat”, a precizat Anton Radchenko, fondatorul AirAdvisor .
Turbulențele și percepția pasagerilor
Potrivit studiului, unul din patru europeni are frică de zbor, iar 10% resimt anxietate severă. Turbulențele, aterizările întrerupte sau reluările de manevre sunt proceduri de rutină pentru piloți, dar pot amplifica disconfortul pentru pasageri.
Datele EUROCONTROL arată că aproximativ un sfert dintre întârzierile zborurilor europene în 2024 au fost cauzate de condiții meteo nefavorabile. În plus, NATS estimează că pe un aeroport mare din Europa are loc în medie câte o manevră de „go-around” pe zi.
Cum poate fi gestionată frica de zbor
Specialiștii recomandă exerciții de respirație, documentarea despre procedurile de zbor și înțelegerea faptului că turbulențele nu afectează siguranța. AirAdvisor pune la dispoziția publicului și un ghid pentru pasagerii anxioși, cu sfaturi practice și explicații psihologice.
Despre studiu
Clasamentul a fost realizat pe baza datelor oficiale furnizate de EUROCONTROL, EASA și institute meteorologice, fiind primul care corelează parametrii tehnici cu percepția psihologică a pasagerilor .
Comentează