Avioanele IAR 99 SM modernizate de C.A Avioane Craiova nu vor putea fi folosite de Armata Română. Compania din Craiova care a făcut bani serioși din acest contract riscă acum să plătească penalități uriașe. Problema ar fi legată de softul produs în Israel, folosit la modernizarea avioanelor, însă care nu poate fi omologat în România.
Nicu Fălcoi, preşedintele C.A., Avioane Craiova: Aceste cinci avioane pot să ajungă foarte repede la armată, dacă cei e la Elbit se țin de cuvânt și softul va fi integral. Pentru că o parte din soft, într-adevăr este gata. Dacă softul e gata, foare, foarte repede, până la sfârșitul anului putem să ducem toate cele 9 avioane.
Israelienii de la Elbit se apără și spun că ei doar au livrat softul, în vreme ce Craiova acuză că ei ar fi responsabili și de integrare.
Nicu Fălcoi, preşedintele C.A., Avioane Craiova: În primul rând, e vina celor cu care au lucrat. Și, din cauza faptului că acele contracte cu toți colaboratorii și toți furnizorii, că sunt ei de soft, că sunt de avionică și așa mai departe, nu au fost făcute astfel încât să-i preseze suficient de puternic pe aceștia, astfel încât să nu întârzie, am ajuns la aceste întârzieri, anunță TVR Info.
Virgil Munteanu, director, Avioane Craiova: Într-adevăr, unele clauze nu au fost făcute în oglindă, așa cum trebuia făcut un contract, așa cum era contractul cu MApN, așa trebuia să fie și cu furnizorii noștri.
România deține 21 de aeronave IAR-99. Din acestea, 11 au fost deja modernizate, sunt IAR-99 Șoim, în timp ce celelalte 10 au rămas la versiunea Standard din fabrică. Nu mai puțin de nouă astfel de avioane trebuie să fie predate Armatei Române de fabrica de la Craiova, contractată pentru modernizare. Numai cinci din ele au fost însă modernizate și sunt operaționale. Contractul pentru IAR 99 a fost semnat în august 2020, cu o dată inițială de livrare în septembrie 2024, dată extinsă apoi la martie 2025.
Comentează