Cea mai atractiva forma a artelor spectacolului ramâne cea de divertisment/muzica, 43% dintre respondenti participând la cel putin un eveniment de acest tip în 2014, releva 'Barometrul de Consum Cultural 2014. Cultura, între global si local', lansat luni seara în foaierul Aulei Ministerului Culturii.
Potrivit studiului, în ultimii ani, în România, numarul respondentilor care au participat la cel putin un spectacol de teatru, opera sau muzica clasica înregistreaza o crestere constanta, cea mai mare parte a acestor spectatori vizionând însa un numar foarte mic de spectacole dintr-un gen restrâns si fara sa dezvolte un interes pentru actul artistic.
La nivelul tuturor artelor spectacolului, cresterea numarului total al spectatorilor s-a realizat concomitent cu reducerea procentului spectatorilor fideli, ceea ce duce la concluzia ca în salile de spectacol au aparut publicuri noi, din alte categorii de consumatori, evidentiaza sursa citata.
Barometrul releva ca spectatorii tineri, cu vârsta mai mica de 35 de ani, reprezinta o parte importanta a publicului artelor spectacolului (aproximativ 40%, pentru toate subdomeniile). În acelasi timp, peisajul artelor spectaculare nu pare sa includa o preocupare pentru categoriile de vârsta la care se formeaza obiceiurile de consum, si anume 14-18 ani, întrucât din analize nu exista dimensionata nicio oferta explicita pentru aceste categorii.
'În mod surprinzator, cea mai mare parte a persoanelor tinere care au vizionat cel putin un spectacol de teatru în 2014 provin din familii cu un venit mai mic de 1.250 lei lunar (adica jumatate din venitul mediu al gospodariilor din România), lucru ce demonteaza mitul conform caruia artele spectacolului sunt rezervate persoanelor cu un venit ridicat', releva documentul citat.
Totodata, studiul evidentiaza ca pentru toate grupele de vârsta frecventa participarii la spectacole de filarmonica si consumul de carti de la biblioteci înregistreaza cele mai scazute procente în raport cu alte activitati de consum cultural. Astfel, activitatile pentru care opteaza populatia generala o data la câteva luni pot fi redate în urmatoarea ordine: cei mai multi respondenti prefera sarbatorile locale (27,2%), apoi excursiile (21,5%), festivalurile de muzica/ film/ teatru (19,5%), spectacolele de divertisment/muzica (18%), frecventarea mallurilor (17,8%), plimbarile prin parcuri (16,7%) si vizitarea muzeelor (15,8%).
Publicatie a Institutului National pentru Cercetare si Formare Culturala, 'Barometrul de Consum Cultural 2014. Cultura, între global si local' ofera, conform INCFC, informatii despre dinamica valorilor si practicilor din societatea româneasca de astazi, despre modul în care populatia se raporteaza la sectorul cultural, devenind un instrument esential în dezvoltarea strategiilor locale si regionale.
AGERPRES
Comentează