DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play Windows Phone Store
CELE MAI NOI ȘTIRI ȘI ALERTE BREAKING NEWS: ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Blue Air, scrisoare către Senat: 'Suntem surprinși de decizia de a respinge prevederile OUG 167'

tripsta.co.uk
blue air

Forma de proprietate asupra unei companii nu poate fi, în nici un caz, criteriu de acordare a unui ajutor financiar, se arată într-o scrisoare trimisă de compania Blue Air către Senatul României.

„Suntem surprinși de decizia dumneavoastră de a respinge, în ședința de ieri, prevederile ordonanței de urgența nr. 167, aprobată de către Guvernul României în dată de 2 octombrie 2020, prin care este acordată o garanție de stat de 300 milioane lei companiei Blue Air”, arată scrisoarea, potrivit Mediafax.

Forma de proprietate asupra unei companii nu poate fi, în nici un caz, criteriu de acordare a unui asemenea ajutor. În mod specific, avizarea prealabilă de către Comisia Europeană a oricărui ajutor de stat acordat de statele membre are tocmai scopul de a preveni asemenea decizii care ar distorsiona semnificativ piață liberă în favoarea unor companii mai puțin competitive, dar cu capital de stat sau care beneficiază de ajutor de stat – cum ar fi, în cazul de față, TAROM S.A.

Principiul mai sus menționat cere că toţi operatorii economici din domeniul transportului aerian din România să fie sprijiniți proporțional, astfel încât să fie conservate cotele de piață și proporționalitatea prețurilor existente înainte de acordarea ajutorului de stat.

Vladimir Putin, declarație neașteptată: Eu i-am facilitat lui Alexei Nalalnîi tratamentul în Germania

Mai mult, respectarea acestui principiu nu se limitează numai la sprijinul financiar, ci și la orice altă formă de intervenționism - cum ar fi, de pildă, încredințarea de către stat a comenzilor de transport aerian în mod discreționar cu precădere operatorului de stat, fără a lua în considerare proporțional cotele de piață ale operatorilor economici relevanți și/ mai ales rutele pe care aceștia operează în mod tradițional.

Respectând acest principiu, după mai mult de 5 luni de la solicitarea noastră, Guvernul Român a aprobat în dată de 19 august 2020, prin Ordonanță de Urgență nr. 139, măsură ajutorului de stat pentru ambii operatori aerieni cu capital românesc TAROM și Blue Air pentru compensarea pierderilor suferite că urmare a pandemiei COVID-19 – tocmai pentru a putea trata ambii operatori în mod coerent (deși TAROM S.A. beneficiase la acea dată deja de un ajutor de stat de urgență aprobat în luna februarie 2020).

Având în vedere cele prezentate în Notificarea formală din dată de 14 august 2020, în dată de 20 august 2020 Comisia Europeană a avizat, în regim de superurgenta, o garanție de stat de până la aproximativ 62 de milioane euro (aproximativ 300 milioane lei) în favoarea companiei aeriene românesti Blue Air. Măsura urmărește să compenseze compania aeriană pentru daunele directe suferite din cauza suspendării zborurilor în perioada 16martie – 30 iunie 2020 (estimate la maxim 28 milioane euro), precum și să îi ofere suport urgent pentru acoperirea deficitului de lichiditate (estimat la maxim 34 milioane euro).

În ceea ce privește TAROM S.A., Decizia Comisiei a fost emisă în dată de 5 octombrie 2020, pentru o garanție de stat acordată pentru acoperirea pierderilor suferite din cauza suspendării zborurilor în perioada 16 martie – 30 iunie 2020 (estimate la maxim 19.3 milioane euro), considerându-se probabil că operatorul beneficiase deja de ajutorul de stat de salvare de 37 milioane euro, aprobat în februarie 2020.

În comunicatul de presă emis în dată de 19 august 2020 cu ocazia avizării măsurii de ajutor de stat pentru Blue Air, Vicepreședintele executiv al Comisiei Europene, Margrethe Vestager, responsabil cu politică de concurență, a declarat: „Sectorul aviației a fost grav afectat de pandemia de coronavirus. Acest împrumut de 62 de milioane de euro garantat de stat va permite, în parte, României să compenseze Blue Air pentru pierderile suferite că urmare a pandemiei de coronavirus. În același timp, va oferi companiei aeriene resursele necesare pentru a rezolva o parte din nevoile sale urgențe și imediate de lichiditate. Acest lucru va evita perturbările pentru pasageri și va asigura conectivitatea regională, în special pentru numărul semnificativ de cetățeni români care lucrează în străînătate și pentru multe întreprinderi locale mici, care depind de biletele accesibile oferite de Blue Air pe o rețea de rute destinate să răspundă nevoilor lor specifice. Continuăm să lucrăm cu statele membre pentru a discuta posibilitățile și a găși soluțîi viabile pentru a salva această parte importantă a economiei, în conformitate cu normele UE. "

Comisia a constatat că această măsură va contribui la asigurarea continuității serviciilor de zbor pentru aproximativ 400.000 de pasageri care au rezervat un zbor cu Blue Air în următoarele luni sau așteaptă rambursarea biletului anulat.

Compania spune că în cazul în care decizia Senatului este preluată și ratificată și de Camera Deputaților și promulgată de Președintele României, și presupunând că prevederile sale ar putea avea efect retroactiv, România va pierde un contribuitor important la bugetul de stat, mii de locuri de înalta calificare și un pilon important al industriei aviatice românești. În plus, încrederea mediului de afaceri român și internațional în dorința statului român de a sprijini mediul antreprenorial va fi profund șubrezită.

Precizez faptul că, în măsură în care Blue Air ar dispărea (așa cum reiese din intențiile exprimate cu ocazia ședinței de ieri), piață lăsată liberă de către Blue Air nu va fi ocupată de către TAROM S.A, ea însăși în dificultate, ci de către principalul nostru competitor. Pentru referință, această companie în ultimele luni a preluat deja, fără niciun cost, multe din rutele dezvoltate cu investiții masive în ultimii ani de către Blue Air și a ajuns să deservească, în septembrie 2020, peste 60% din piață de transport aerian din România.

Pasagerii români vor continuă să călătorească, dar nu vor mai plăti taxe și impozite în România.

Aeronavele cu care aceștia vor călători vor continuă să polueze, dar România nu va beneficia de contribuții la fondul de mediu.

Competitorii noștri poate vor angaja câțiva din piloții, însoțitorii de bord, inginerii și tehnicienii noștri, dar aceștia nu vor plăti decât parțial taxe în România și nu vor contribui la continuarea tradiției aviatice românești.

Competitorii noștri nu vor plăti contribuții la autoritățile aviatice române, nu vor angaja companii românești și nu vor lua în nici un fel în considerare interesul românesc atunci când vor lua decizii comerciale.

Aeroporturile românești vor fi dependențe de câte un operator aproape monopolist, care va extrage profituri masive, profituri care nu se vor întoarce în nici un fel în România.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.