Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Bogdan Mihăilescu: De la 1 ianuarie s-au produs schimbări în relaţiile comerciale între Marea Britanie şi UE

CCIR
Brexit

Odată cu 1 ianuarie s-au produs schimbări importante în relaţiile comerciale între Marea Britanie şi Uniunea Europeană, fiind introduse cel puţin nouă proceduri suplimentare care vor reglementa schimburile comerciale, a afirmat vineri Bogdan Mihăilescu, şeful Biroului economic şi comercial, ministru consilier, Secţia Economică şi Comercială, Ambasada României în Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, potrivit Agerpres.

"Odată cu 1 ianuarie s-au produs schimbări importante în relaţiile comerciale între Marea Britanie şi Uniunea Europeană. Dacă până la sfârşitul anului trecut pentru a face comerţ între cele două spaţii era nevoie de două documente (o factură şi un contract de transport), începând de anul acesta au fost introduse cel puţin nouă proceduri suplimentare care vor reglementa practic schimburile comerciale. (...) Timpul petrecut pentru îndeplinirea formalităţilor vamale de către firme va depinde foarte mult de modul în care fiecare firmă va fi pregătită pentru acest lucru", a menţionat Mihăilescu, la evenimentul online "Impactul Brexit asupra activităţii comerciale a firmelor româneşti".

Potrivit acestuia, începând cu 1 ianuarie, declaraţiile şi controalele se fac redus doar pentru produse accizabile şi controlate, adică formalităţile sunt mult mai simple.

Citește și: Scandalos! Iulian Bulai a luat-o razna! Se folosește de imaginea marelui poet Mihai Eminescu

"Pentru mărfurile standard se face importul pe baza declaraţiei în evidenţa declarantului sau proceduri simplificate şi există şi nişte facilităţi precum amânarea până la şase luni a declaraţiei suplimentare, plata amânată cu şase luni a taxelor, dacă este cazul. Mai nou, şi regimul de TVA s-a schimbat în Marea Britanie pentru import - şi aici există o facilitate de amânare a plăţii TVA cu până la trei luni. Nu există în momentul acesta cerinţe pentru declaraţia sumară. Chiar dacă la ora actuală se constată că în vamă au început să fie probleme, sunt camioane care aşteaptă - totuşi, trebuie să vă gândiţi că în momentul acesta formalităţile vamale sunt minimale", a mai spus Bogdan Mihăilescu.

Acesta a subliniat că, de la 1 aprilie, creşte nivelul cerinţelor şi trebuie făcută prenotificare pentru produse de origine animală, alimente cu risc ridicat, care nu sunt de origine animală, plante şi produse vegetale reglementate.

"De la 1 aprilie, formalităţile cresc în complexitate. De exemplu, pentru importul de produse animale, se fac înregistrările şi în sistemul specific din Marea Britanie, urmând ca de la 1 iulie să se treacă pe regimul complet de formalităţi vamale", a mai spus reprezentantul Ambasadei României în Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord.

Totodată, de la 1 iulie vor fi obligatorii declaraţiile de siguranţă şi securitate, "se va intra pe formula de declaraţie vamală completă sau utilizarea procedurilor simplificate pentru firmele autorizate să facă acest lucru, iar controlul mărfurilor veterinare, sanitare şi fitosanitare la posturile de control se va face mult mai intens."

"Ceea ce vreau să menţionez este rolul transportatorului în acest proces care, pe măsură ce se adoptă diverse etape în procedurile vamale, creşte numărul de documente şi cerinţele pe care transportatorul trebuie să le îndeplinească pentru a efectua livrarea", a adăugat Bogdan Mihăilescu.

Potrivit acestuia, cele mai multe probleme sunt generate de procedurile de tranzit.

"De exemplu, transportatorul pleacă cu ţinta unui birou de tranzit completată în documente, iar pe traseu sistemul informatic schimbă biroul de tranzit în mod care nu este sub controlul transportatorului - şi asta creează o problemă şi direcţionează camionul pe ruta portocalie, care înseamnă rută de control. Dacă aş grupa problemele, ar fi două categorii şi anume: necunoaşterea sau completarea incorectă a documentelor de export şi aici ţine fie de exportator, fie de agentul care îl reprezintă şi necunoaşterea suficientă a procedurilor, în general de către transportatori", a mai spus reprezentantul Ambasadei României în Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord.

Acesta consideră că, pentru a evita aceste lucruri, trebuie o pregătire corespunzătoare atât a exportatorilor cât şi a importatorilor.

"O întrebare care ni s-a pus: dacă o firmă românească trebuie să deschidă o firmă în Marea Britanie pentru a continua să facă export în Marea Britanie. Răspunsul este că nu e obligatoriu acest lucru. Depinde foarte mult de cerinţele clienţilor, de termenii de livrare, de intenţia firmei româneşti de a-şi continua activitatea aici. (...) Decizia este una de business şi nu un lucru impus pentru a continua să facă export cu Marea Britanie. Se schimbă regulile cu privire la etichetarea produselor româneşti care se vând în UK? Da, există un ghid amplu pe site-ul Guvernului. Aceste schimbări trebuie introduse până la 30 septembrie 2022. Deci, până atunci, produsele româneşti pot fi desfăcute pe piaţa britanică cu etichetarea europeană", a adăugat Bogdan Mihăilescu.

În ceea ce priveşte rolul transportatorilor în operaţiunile de import-export, Mihăilescu a subliniat că "transportatorul va pregăti multe documente şi va trebui să ştie nişte proceduri, pentru că riscul va fi ca el să se blocheze în vamă."

"Avem situaţii în care sunt camioane sau dube blocate în vamă deja de câteva zile, de trei-patru-cinci zile, cauzele fiind lipsa documentelor de transport. Deci, transportatorii trebuie să se pregătească, să îşi instruiască şoferii foarte bine pentru a face faţă acestor cerinţe. De exemplu, pe relaţia UE-UK, transportatorii trebuie să îşi însuşească foarte bine procedurile, să cunoască în detaliu sistemul", a explicat Bogdan Mihăilescu.

Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord (UK) a părăsit Uniunea Europeană (UE) la data de 31 ianuarie 2020. Astfel, după încheierea perioadei de tranziţie la 31 decembrie 2020, prin părăsirea pieţei unice UE şi a uniunii vamale, noi reglementări au intrat în vigoare începând cu data de 1 ianuarie 2021, pe relaţia cu Regatul Unit. Aceste reglementări sunt prevăzute în noul Acord Comercial şi de Cooperare dintre UE - UK, care a fost încheiat în data de 24 decembrie 2020.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.