Se pune frână proiectului de suflet al lui Ilie Bolojan: șoseaua de mare viteză care ar trebui să lege vestul României de Europa și să asigure conectarea la coridorul strategic Baltică–Egee este blocată la centru. Inițiat și impulsionat de administrația locală din Bihor și Oradea, proiectul a fost preluat de Ministerul Transporturilor, unde a intrat într-un calendar întârziat, cu termene împinse până în 2027. Pentru liderii din vest, această rută este vitală – reduce presiunea traficului pe DN79, creează un nou punct de frontieră la Salonta și transformă zona într-un pol de dezvoltare economică.
Proiectul Drumului Expres Oradea – Arad, evaluat la peste 2 miliarde de euro și considerat una dintre investițiile majore de infrastructură din vestul țării, va porni abia în primăvara anului 2027, potrivit Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Termenul este cu trei ani mai târziu decât cel prevăzut inițial.
Președintele Consiliului Județean Bihor, Mircea Mălan, a afirmat că ritmul ar fi fost mai alert dacă proiectul rămânea la nivel local. „Și eu cred că ar fi fost logic și firesc să continuăm un lucru care a funcționat, și dacă ar fi fost așa acum am fi într-o situație mult mai bună decât cea în care suntem”, a spus acesta, amintind că documentațiile au fost actualizate de administrațiile din Bihor și Arad, împreună cu cele două municipii.
Proiectul lui Ilie Bolojan, frânat la București: Drumul Expres Oradea–Arad rămâne pe loc
În 2020, pe atunci președinte al CJ Bihor, Ilie Ilie Bolojan a reușit să readucă proiectul în atenție după ce fusese blocat mai bine de un deceniu la CNADNR. Actualizarea studiului de fezabilitate și elaborarea proiectului tehnic au permis lansarea licitațiilor, iar constructorii au fost desemnați pentru toate cele trei tronsoane.
Între timp, Ministerul Transporturilor, care are proiectul în portofoliu prin CNAIR, a invocat necesitatea unor noi exproprieri și lipsa fondurilor de cofinanțare. „Este o problemă de expropriere pentru gropile de pământ de unde ar urma să se ia pământul necesar pentru lucrări”, a explicat Mălan, citat de Bihoreanul.
Conexiunea rutieră a României cu coridorul Baltică–Egee
Primarul Oradiei, Florin Birta, a atras atenția că problema principală ține de supracontractarea proiectelor de infrastructură. „S-au aprobat proiecte de aproape 40 miliarde euro și erau fonduri de 28 miliarde euro”, a spus acesta.
Drumul Expres Oradea – Arad, cu o lungime de peste 120 km și finanțare din Programul Transporturi 2021-2027, ar fi trebuit să fie finalizat în aceeași perioadă în care CNAIR anunță acum doar începerea lucrărilor. Întârzierea afectează conectivitatea regională și reduce ritmul de dezvoltare economică în vestul țării, în special pe zona de transport și investiții.
Unul dintre cele mai importante proiecte descentralizate, pus la pământ
Proiectul era anunțat cu surle și trâmbițe în urmă cu doar 2 luni de acelați minister al Transporturilor: „Acest proiect este rezultatul unui parteneriat semnat în noiembrie 2020 între Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, CNAIR și autoritățile locale (Consiliul Județean Bihor, Consiliul Județean Arad, Primăria Oradea și Primăria Arad) și mă bucur că începe să dea roade.
Este unul dintre cele mai importante proiecte descentralizate, iar acest succes întărește ceea ce am spus și susținut mereu, și anume faptul că una dintre cele mai bune decizii pe care le-am aplicat, începând cu 2020, la nivelul Ministerului Transporturilor în ceea ce privește dezvoltarea capacității administrative, constă în descentralizarea unor proiecte, chiar și majore, cum este acest caz, către autoritățile locale sau asocieri dintre acestea“, transmitea, la final de iulie, secretarul de stat din Ministerul Transporturilor, Ionel Scrioșteanu
Un drum expres de peste 120 km care va lega Oradea de Arad
Drumul Expres Oradea–Arad, cu o lungime totală de 120,47 kilometri, este împărțit în trei loturi:
Lotul 1 (Oradea – Salonta): 33,7 km, plus un drum de legătură de 5,3 km. Contractul a fost semnat pe 15 mai cu asocierea Precon Transilvania SRL – Automagistral Pivden SRL.
Lotul 2 (Salonta – Chișineu Criș): 39,7 km, plus un drum de legătură de 10 km până la granița cu Ungaria. Licitația este în etapa de evaluare a ofertelor.
Lotul 3 (Chișineu Criș – Arad): 47,07 km + 2,9 km drum de legătură spre Arad Vest, câștigat de Nurol.
Drumul Expres, cu o lungime totală de 120 km, va include un nou punct de trecere a frontierei între România și Ungaria, la Salonta (județul Bihor). Proiectul a avansat rapid în ultimele luni, datorită importanței sale strategice: face parte din coridorul ce leagă Marea Baltică, Marea Neagră și Marea Egee, reprezentând cel mai scurt traseu nord-sud din Europa, și va fi conectat cu viitoarea Autostradă Timișoara – Moravița – Belgrad, care va asigura legătura directă cu Serbia.
Finalizarea acestui drum expres avea să ofere o nouă rută de mobilitate între vestul României și granița cu Ungaria, reducând presiunea de pe DN79 și crescând atractivitatea economică a regiunii de frontieră.
Comentează