În ciuda scăderii semnificative a traficului de mărfuri prin Portul Constanța – între 27% și 40% față de 2024 – Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” Constanța S.A. va beneficia în 2025 de un buget și mai mare pentru cheltuielile de personal. Potrivit datelor oficiale, Ministerul Transporturilor a aprobat pentru anul în curs un buget de 35,67 milioane de euro, din care 4,25 milioane de euro sunt alocate sub formă de bonusuri salariale.
În 2024, compania a cheltuit 30,48 milioane de euro pentru salarii, la care s-au adăugat 4 milioane de euro în bonusuri, fără ca aceste sume să fie afectate de Ordonanța austerității cunoscută drept „Ordonanța Trenuleț”.
Analiza realizată de Fundația pentru Apărarea Cetățenilor Împotriva Abuzurilor Statului (FACIAS), în cadrul campaniei „Închideți Robinetul Risipei!”, scoate la iveală lipsa unor criterii clare și obiective de performanță în acordarea acestor sume. Potrivit organizației, bonusurile sunt acordate în funcție de criterii interne precum achitarea plăților restante sau productivitatea muncii raportată valoric per angajat, fără a include indicatori fundamentali pentru activitatea portuară, precum volumul efectiv de mărfuri tranzitat.
Critici și de la Curtea de Conturi
Lipsa de transparență și de criterii obiective este semnalată și de Curtea de Conturi, care într-un raport recent de audit constată că „nici contractele de mandat ale administratorilor provizorii, nici cele ale celor numiți definitiv nu au cuprins obiective și criterii de performanță”, încălcând prevederile Ordonanței de Urgență nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă. De asemenea, instituția subliniază că Adunarea Generală a Acționarilor nu a realizat evaluarea anuală a performanței administratorilor, din simplul motiv că acești indicatori nu fuseseră stabiliți.
În prezent, conducerea companiei este formată dintr-un Consiliu de Administrație cu 7 membri și o echipă executivă cu 5 directori. În 2024, directorul general a avut un venit net anual de 379.811 lei, echivalentul a peste 6.000 de euro pe lună. În total, cheltuielile salariale pentru conducerea companiei s-au ridicat la peste 4,6 milioane de lei.
În urma acestor constatări, FACIAS a cerut Ministerului Transporturilor să sesizeze Corpul de Control pentru a verifica activitatea companiilor aflate în subordinea sa și pentru a dispune măsuri concrete în cazurile în care sunt identificate lipsă de performanță sau utilizare ineficientă a fondurilor publice.
Comentează