Mai mulţi parlamentari PSD şi ai minorităţilor naţionale propun, printr-o iniţiativă legislativă depusă la Parlament, ca evaluarea anuală a performanţelor profesionale ale funcţionarilor publici să cuprindă şi verificarea, în scris, a cunoştinţelor teoretice actualizate privind actele normative care reglementează activităţile acestora. Sindicaliștii de la Federația Națională Solidaritatea Socială a Muncii critică însă această inițiativă legislativă.
Ce prevede proiectul propus
Proiectul, semnat de 55 parlamentari PSD şi ai minorităţilor naţionale, între care şi de premierul Marcel Ciolacu, propune modificarea şi completarea, în acest sens, a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.57/2019 privind Codul administrativ, notează Agerpres.
Potrivit proiectului de act normativ, "procesul de evaluare a performanţelor profesionale individuale ale funcţioarilor publici de execuţie şi a funcţionarilor publici de conducere reprezintă aprecierea obiectivă a cunoştinţelor teoretice actualizate privind actele normative care reglementează activităţile a căror îndeplinire este cerută conform fişei postului şi a performanţelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici, prin compararea gradului şi a modului de îndeplinire a obiectivelor individuale şi a criteriilor de performanţă stabilite cu rezultatele obţinute în mod efectiv de către funcţionarul public". Evaluarea performanţelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici va cuprinde, pe lângă evaluarea gradului şi a modului de atingere a obiectivelor individuale şi a gradului de îndeplinire a criteriilor de performanţă, şi evaluarea, prin verificarea în scris, a cunoştinţelor teoretice actualizate privind actele normative care reglementează activităţile a căror îndeplinire este cerută conform fişei postului funcţionarului public, prevede proiectul.
"Evaluarea prevăzută în codul administrativ se realizează anual, în scopul aprecierii cunoştinţelor teoretice actualizate privind actele normative care reglementează activităţile a căror îndeplinire este cerută conform fişei postului funcţionarului public şi a performanţelor obţinute, prin raportarea rezultatelor obţinute în mod efectiv şi a criteriilor de performanţă la obiectivele stabilite", mai stipulează documentul.
Proiectul prevede că verificarea cunoştinţelor teoretice se va face la sediul autorităţii sau a instituţiei publice, se va desfăşura în prezenţa persoanei competente a stabili întrebările sau a unui funcţionar public delegat de persoana competentă pentru a asista pe durata desfăşurării procedurii. Funcţionarului public i se va prezenta documentul conţinând întrebările la care va răspunde în scris şi timpul alocat pentru a răspunde.
Fiecare răspuns va fi evaluat cu note de la 1 la 5, fiind acordată câte o notă finală de către fiecare membru al comisiei de evaluare, stabilită ca medie aritmetică a notelor pentru răspunsul la fiecare întrebare.
Obţinerea unei note mai mici de 3 la verificarea cunoştinţelor teoretice actualizate privind actele normative care reglementează activităţile a căror îndeplinire este cerută conform fişei postului funcţionarului public atrage acordarea calificativului nesatisfăcător.
Prevederile se aplică înalţilor funcţionari publici, funcţionarilor publici de execuţie şi conducere, precum şi funcţionarilor publici debutanţi.
Expunerea de motive
Iniţiatorii apreciază, în expunerea de motive a proiectului, că "actuala procedură nu reglementează un instrument eficace şi adecvat pentru evaluarea cunoştinţelor teoretice actualizate ale funcţionarilor publici, sub aspectul cunoaşterii actelor normative ce reglementează activităţile a căror îndeplinire este cerută conform fişei postului funcţionarului public".
"În activitatea autorităţilor şi instituţiilor publice s-a constatat adeseori că pentru atingerea unor rezultate apte a asigura îndeplinirea obiectivelor şi a criteriilor de performanţă stabilite pentru funcţionarii publici, diversele componente sau structurile funcţionale ale entităţilor publice solicită frecvent sprijinul celei de specialitate juridică, conducând la o încărcare excesivă a activităţii acesteia şi la disfuncţionalităţi de ansamblu ale activităţii entităţilor publice", consideră aceştia.
De asemenea, iniţiatorii apreciază şi că "în contextul evoluţiei legislative şi a necesităţii corelării permanente şi aplicării în ansamblu şi integrat a normelor naţionale şi europene, apare ca evidentă exigenţa unei bune cunoaşteri de către toţi funcţionarii publici a acelor norme care reglementează activităţile pe care aceştia le realizează, conform atribuţiilor stabilite prin fişa postului".
"O bună cunoaştere teoretică, legislativă este condiţia esenţială a performanţei individuale şi a realizării criteriilor şi obiectivelor stabilite funcţionarului public", mai arată iniţiatorii proiectului.
Senatul este prima cameră sesizată, Camera Deputaţilor este for decizional.
Ce reclamă sindicaliștii
„Federația Națională Solidaritatea Socială a Muncii, afiliată la Blocul Național Sindical, federație care reprezintă interesele funcționarilor publici și personalului contractul din cadrul caselor județene de pensii și nu numai, a luat act cu surprindere de proiectul de lege pentru testarea anuală a funcționarilor depus la Senatul României prin care funcționarii publici ar putea fi testați anual, la locul de muncă.
Testul ar putea conține întrebări din legislație, iar cine ia notă mică riscă să fie concediat. Evaluarea anuală a performanțelor profesionale ale funcționarilor publici ar putea să cuprindă şi un test scris.
Acesta trebuie se verifice cunoștințele teoretice privind legile care se aplică în activitățile desfășurate de angajații de la stat.
Astfel, proiectul de act normativ prevede completarea art. 485 din codul administrativ și Anexa nr. 6 la codul administrativ referitoare la “evaluarea performantelor individuale ale funcționarilor publici”.
Potrivit proiectului evaluarea performanțelor profesionale individuale ale funcționarilor publici va cuprinde, pe lângă evaluarea gradului și a modului de atingere a obiectivelor individuale și a gradului de îndeplinire a criteriilor de performanță, și evaluarea, prin verificarea in scris, a cunoștințelor teoretice actualizate privind actele normative care reglementează activitățile a căror îndeplinire este ceruta conform fișei postului funcționarului public.
Conform propunerii, fiecare răspuns la verificarea cunoștințelor teoretice actualizate va fi evaluat cu nota de la 1 la 5, iar obținerea unei note mai mici de 3 atrage acordarea calificativului necorespunzător.
Din expunerea de motive reiese ca scopul propunerii este acela de creste performanța instituțională în sfera publică.
În fapt, introducerea in procesul de evaluare a performantelor individuale ale functionarului public a probei de verificarea in scris a cunostintelor teoretice nu va contribui la crearea unui corp de profesionisti in administratia publica si nici la modernizarea functiei publice.
Masurile propuse sunt abuzive, pot duce la incalcarea principiului stabilitatii functiei publice, nu sunt adecvate cerintelor actuale din administratia publica si creaza discriminari fata de celelalte categorii de personal bugetar.
Prin modificarile propuse se va pune presiune pe functionarul public care, cu ocazia evaluarii, va trebui sa memoreze textul legii si sa il reproduca in mod corespunzator, fara a avea importanta modul de interpretare si aplicare a legii.
Solutia legislativa nu tine cont de prevederile de la art 16 alin. (2) din Anexa nr. 6 la codul administrativ, potrivit carora obiectivele stabilite in vederea evaluarii performantelor individuale ale functionarilor publici se stabilesc in conformitate cu atributiile din fisa de post, prin raportare la functia publica detinuta, gradul profesional al acesteia, cunostintele teoretice si practice si abilitatile necesare exercitarii functiei publice detinute de functionarul public. Conform codului administrativ in vigoare, functionarul public este evaluat si in raport de cunostintele teoretice specifice postului ocupat.
De fapt, in exercitarea prerogativei de putere publica, functionarul public pune in executare acte normative, iar evaluarea anuala se realizeaza in raport de modul de indeplinire a atributiilor de serviciu care decurg din aceasta activitate.
In acest context, nu se justifica introducerea in procesul de evaluare a performantelor functionarilor publici a unei probe teoretice sub aspectul cunoasterii actelor normative care reglementeaza activitatile a caror indeplinire este ceruta conform fisei postului. Functionarul public care nu cunoaste legislatia specifica domeniului de activitate, nu isi poate indeplini atributiile care decurg din functia publica pe care o detine.
De asemenea, acest demers legislativ nu va garanta un mod unitar si obiectiv de evaluare a performantelor profesionale individuale ale functionarilor publici si pot aparea situatii in care pentru o categorie de functionari subiectele pot fi mai complexe, iar pentru o alta categorie pot fi mai abordabile. Aceasta situatie putand descuraja functionarul public si interesul pentru functia publica.
Propunerea nu tine cont de contextul actual marcat de globalizare si generalizare a unor transformari cu dinamica senzationala care face imperios necesara trecerea la o transformare digitală a tuturor activitatilor de la nivelul institutiilor publice.
Dimpotriva, propunerea readuce in trecut administratia publica prin introducerea obligatiei de “memorare a legii” in loc sa se urmareasca perfectionarea profesionala a functionarului public in raport de cerintele actuale.
In egala masura, legea privind salarizarea din sectorul public precum si Codul Administrativ prevad evaluarea anuala a lucratorilor functionari publici si/sau contractuali, modalitatea de evaluare a fiecarei cateforii de personal este prevazuta de diferite acte normative, astfel si in momentul de fata se face evaluarea personalului din sectorul public, a mai introduce inca o metoda de evaluare nu face altceva decat sa supralegifereze si sa creeze haos in sistemul public. Totodata este de neinteles de ce parlamentarii nu vin cu o propunerede lege privind salarizarea in sectorul public, lege intarziata si asteptata prin care sistemul de salarizare sa fie unul echitabil, pe principii sanatoase astfel incat sa ne mai existe diferente de salarizare intre aceleasi categorii de functionari.
In considerarea celor mai sus mentionate propunerea legislativa va avea un impact negativ asupra functionarilor publicii prin impunerea unor evaluari anuale care ii obliga sa “memoreze” legea in detrimentul calitatii muncii si a formarii si perfectionarii lor profesionale”, arată sindicaliștii.































Comentează