Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Ce este MRI din punct de vedere electoral?

În esență, MRI pare a fi un USR pentru ardeleni.

Când Mișcarea România Împreună a apărut pe scena politică nu a fost deloc clar pentru majoritatea observatorilor în ce fel oferta sa este diferită de oferta USR. Pe măsură ce timpul a trecut iar nevoia de a face o poziție la PSD, plus preferința dlui Barna, au împins cele două partide în brațele unor coaliții comune, această diferență pare să se fi estompat și mai mult. În aceste condiții, era de așteptat ca în sondajele politice USR, care este deținătorul brandului mai vechi și mai clar conturat, să domine detașat un MRI aflat sub limita pragului electoral. Totuși, cele două partide sunt mai echilibrate. În ultimul sondaj CURS procentul USR este de 7% iar el al MRI de 5%.

content-image

Pentru a clarifica această dilemă am avut ocazia să consult mai în detaliu cifrele CURS. La 5% intenție de vot, în condițiile unei rate de răspuns pe întrebare de 70% susținătorii declarați ai MRI sunt vreo 30 de respondenți. Prea puțin, în mod normal, ca să calculezi ceva. Totuși, o anumită structură este vizibilă chiar și în condițiile acestea anume, din cei 30 de oameni, 15 sunt din Transilvania. Asta în condițiile în care votul românesc din Transilvania este oricum diluat de prezența UDMR. Se naște astfel o ipoteză: este oare MRI USR-ul ardeleanului?

Pentru a săpa puțin mai adânc am apelat la date Google Trends privind interesul în mediul online manifestat în căutări pe celebrul motor de căutare. Aceste căutări indică doar interesul pentru cele două partide și nu intenția de vot dar, pe de altă parte, eșantioanele pe care sunt calculate sunt mult mai mari. O problemă suplimentară este dată de faptul că Dan Barna ca lider de partid și MRI ca brand sunt slabe comparativ cu USR și, respectiv, Dacian Cioloș. În aceste condiții, nu a rămas decât să fac comparația celor mai puternice branduri politice adică MRI, pe de o parte, și Dacian Cioloș pe de altă parte.

Harta căutărilor variază în funcție de intervalul ales și, mai ales, de ponderea relativă a fiecăreia dintre cele două căutări. Dar, în diverse scenarii, vedem cu claritate că baza interesului online pentru Dacian Cioloș este dată de diverse combinații de județe transilvane care includ cu necesitate Sălajul (județul de baștină al dlui Cioloș). Mai jos vedem harta căutărilor fix în intervalul de timp al sondajului


Mai mult de atât, cu datele pe care le avem, nu se poate spune. Dar ipoteza că MRI este, de fapt, în bună măsură, expresia ardelenismului pe scena politică a noii opoziții are, cu siguranță, mai mare putere explicativă decât orice altă distincție între cele două partide.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.