Trecerea prin aeroporturi și avioane poate fi stresantă chiar și în cele mai bune condiții. Având în vedere că milioane de călători se îndreaptă spre cer în perioada aglomerată a sărbătorilor, acest stres inerent poate atinge cote noi.
În SUA, săptămânile de incertitudine legate de funcționarea serviciilor guvernamentale au afectat călătoriile. Deși problemele din trafic au fost rezolvate, mulți pasageri pot resimți anxietate, potrivit CNN.
Dar călătoriile de sărbători nu trebuie să fie o oală sub presiune gata să explodeze. Dacă cineva știe cum să supraviețuiască călătoriilor de sărbători, aceia sunt experții în aviație care zboară în fiecare zi, uneori de mai multe ori pe zi.
Pentru a învăța din înțelepciunea lor, CNN Travel a stat de vorbă cu Hunter Smith-Lihas, însoțitor de zbor din Florida, care lucrează ca însoțitor de zbor la o importantă companie aeriană americană, și cu Liz Simmons, însoțitoare de zbor australiană cu experiență, devenită cercetătoare în domeniul aviației, pentru a afla sfaturile, trucurile și secretele lor din domeniul aviației.
Fie că zburați acasă pentru Ziua Recunoștinței sau plecați în străinătate pentru o escapadă de Revelion, iată un ghid al echipajului de cabină pentru a supraviețui urcușurilor și coborâșurilor călătoriilor aeriene de sărbători.
Ce trebuie să știți pentru a avea o călătorie cât mai liniștită
Toată lumea vrea să profite la maximum de vacanță, dar să zburați în ultima clipă este riscant, spune Smith-Lihas. Dacă doriți să evitați să ratați masa de Ziua Recunoștinței sau să ratați miezul nopții de Revelion, „acordați-vă cel puțin o zi de rezervă între călătorie și eveniment”, sfătuiește Smith-Lihas.
Indiferent dacă călătoriți în emisfera nordică sau sudică, există posibilitatea apariției furtunilor și a întârzierilor cauzate de condițiile meteorologice, care pot duce la anularea zborurilor.
Dacă aveți o zi de rezervă, anularea zborului nu înseamnă automat că Crăciunul este anulat.
„Cel puțin aveți la dispoziție întreaga zi pentru a vă rezerva un alt zbor”, spune Smith-Lihas.
Lăsați-vă timp de rezervă și pentru escalele de tranzit.
Având în vedere același principiu, Smith-Lihas recomandă călătorilor să-și acorde cel puțin 90 de minute între zborurile de legătură.
Desigur, ideea de a sta și a aștepta în aeroport nu este deloc atrăgătoare. Dar pierderea zborului de legătură este un rezultat mult mai grav.
„Văd mulți oameni care își rezervă zborurile de legătură cu o escală de mai puțin de 45 de minute”, spune Smith-Lihas. „Nu este suficient timp.”
Dacă primul zbor are întârziere, puteți pierde cu ușurință al doilea, spune Smith-Lihas, „mai ales dacă aveți legătura într-o țară străină și trebuie să treceți prin vamă și controlul pașapoartelor”.
Unii oameni aleg varianta opusă și rezervă escale de mai multe ore, cu gândul că ar putea explora orașul în care fac escală între zboruri.
„Personal, nu am avut niciodată curajul să fac asta”, spune Smith-Lihas. „Îmi place să ajung la aeroport și să plec imediat cu următorul zbor.”
Pentru zboruri ieftine, evitați zilele și orele de vârf
Dacă încă vă gândiți la o escapadă de vacanță de ultim moment, s-ar putea să mai existe câteva oferte bune, sugerează Simmons.
Recomandarea ei este să evitați zilele și orele de vârf pentru zboruri, cum ar fi weekendurile, și să căutați zboruri în mijlocul săptămânii pentru oferte mai bune.
„Zborurile în mijlocul săptămânii pot fi o adevărată afacere în acele zile”, spune ea.
Rezervați direct prin compania aeriană
Există multe site-uri web de călătorii ale unor terți, dar Smith-Lihas spune că le recomandă întotdeauna prietenilor săi să rezerve zborurile direct prin compania aeriană aleasă.
El sugerează că platformele terțe sunt mai susceptibile să rezerve automat călătorilor zboruri cu timpii de conexiune foarte strânși.
„De asemenea, observ că oamenii întâmpină probleme atunci când trebuie să modifice ceva în legătură cu biletul lor, deoarece compania aeriană nu are acces pentru a remedia problema”, spune el.
Verificați data de expirare a pașaportului cu mult înainte de a călători.
Dacă călătoriți în străinătate, nu uitați să verificați data de expirare a pașaportului înainte de a pleca. Ultimul lucru pe care vi-l doriți este să fiți reținut la aeroport și respins.
Faceți acest lucru cu suficient timp înainte și, dacă este necesar, veți putea să îl reînnoiți înainte de data plecării. Rețineți că multe țări impun ca pașaportul să fie valabil mult după data la care intenționați să plecați.
„Multe țări impun ca pașaportul să fie valabil cel puțin șase luni”, spune Smith-Lihas. „Dacă aveți pașaportul de câțiva ani, ar fi bine să verificați acest aspect.”
Alegeți primul zbor al zilei
Poate fi tentant să rezervați un zbor seara, după programul de lucru, dar Simmons și Smith-Lihas recomandă amândoi să alegeți primul zbor al zilei, dacă este posibil.
„Dacă doriți să evitați întârzierile, este recomandabil să zburați la începutul zilei, deoarece întârzierile sau anulările se vor acumula pe parcursul zilei”, explică Simmons.
„Și dacă zborul este anulat, cel puțin mai aveți la dispoziție întreaga zi pentru a vă rezerva un alt zbor”, adaugă Smith-Lihas.
În cazul anulărilor, aplicațiile de urmărire a zborurilor pot fi utile pentru a fi la curent cu noutățile. Simmons preferă FlightRadar, în timp ce Smith-Lihas este fanul FlightAware.
„Merită să verificați și aplicațiile companiilor aeriene”, adaugă Simmons. „În general, companiile aeriene au informații actualizate pe X și Facebook.”
Dacă aveți copii, rezervați zborurile în jurul orelor de somn
Părinții noi s-ar putea să se trezească călătorind cu copii mici pentru prima dată în perioada sărbătorilor.
Simmons, care este părinte, sugerează că „dacă puteți, rezervați zborurile în jurul orelor de somn pentru a evita epuizarea copiilor”.
Aduceți provizii pentru copii
Simmons recomandă, de asemenea, să luați cu voi gustări sau cărți și orice „obiecte care le oferă confort” — fie că este vorba de o pătură, o muselină sau jucăria preferată.
Ea le reamintește călătorilor că „copiii pot percepe vibrațiile”.
„Rămânând cât mai calmă posibil și emanând pozitivitate, poți contribui cu adevărat la menținerea calmului copiilor”, spune ea.
Un aspect pozitiv al perioadei de sărbători este că există multe lucruri de așteptat cu nerăbdare, spune Simmons.
„Această perioadă a anului este distractivă. Este emoționantă pentru copii”, spune ea.
Discutând cu copiii despre viitoarea vizită în familie sau împărtășind povești de Crăciun „poate face experiența cu adevărat distractivă, în loc să fie puțin intimidantă sau stresantă, mai ales pentru copiii care călătoresc pentru prima dată”, spune Simmons.
Cu toate acestea, călătoriile cu copiii pot fi dificile, iar Simmons le reamintește călătorilor să nu se teamă să ceară ajutorul echipajului de cabină. Ea observă că unii părinți se pot confrunta și cu frica de zbor, pe care vor să o ascundă de copiii lor.
„Este în regulă să spui: «Uite, sunt puțin stresat, sau am nevoie de puțin ajutor, sau sunt puțin îngrijorat, te rog, mă poți ajuta?», spune Simmons. „Echipajul de cabină va fi întotdeauna mai mult decât fericit să vă ajute.”
Însoțitorii de zbor sunt, de asemenea, instruiți să ajute persoanele de toate vârstele să depășească frica de zbor.
„Discutând cu ei, puteți ameliora foarte mult anxietatea”, spune Simmons. „Nu numai pentru dvs. sau copiii dvs., ci și pentru pasagerii care vă aud.”
Dacă schimbați locul cu un alt pasager, informați întotdeauna însoțitorii de zbor.
Uneori, călătorii sunt separați de restul grupului și decid să ceară altor pasageri să schimbe locurile.
Simmons spune că pasagerii ar trebui să discute aceste schimbări cu echipajul.
„Este important ca însoțitorii de zbor să știe cine stă pe fiecare scaun”, spune ea. „Acest lucru poate fi necesar din diverse motive. Poate fi din motive medicale, de securitate, sau pur și simplu pentru că cineva a comandat o masă specială, sau pentru că cineva este un pasager frecvent, sau din orice alt motiv. Dacă se întâmplă să discutați cu un alt pasager și acesta este de acord să schimbe locul, discutați întotdeauna mai întâi cu însoțitorii de zbor.”
În general, nu vă fie teamă să discutați cu însoțitorii de zbor.
Însoțitorii de zbor au perioade aglomerate în timpul turelor lor — pregătirea pentru decolare și aterizare, de exemplu, și în timpul servirii mâncării și băuturilor.
Dar, în cazul zborurilor lungi, echipajul are și „o mulțime de timp liber”, după cum spune Smith-Lihas. Și în acele momente mai liniștite, el spune că însoțitorii de zbor „adoră sincer să vorbească cu pasagerii”.
„Ne place când oamenii se întorc și vorbesc cu noi.”
„Uneori ne simțim singuri și ne plictisim. Ne place când oamenii vin să vorbească cu noi și ne place când ne dau recomandări despre destinație, fie că este vorba de lucruri de făcut, restaurante, diferite tipuri de mâncare pe care să le încercăm — ne place să auzim toate aceste lucruri”, spune Hunter Smith, însoțitor de zbor.
De asemenea, însoțitorii de zbor observă cum reacționează pasagerii la instrucțiunile de siguranță
Recent, pe TikTok au apărut o serie de sketch-uri care exploatează ideea de a încerca să impresionezi însoțitorul de zbor acordând o atenție sporită instrucțiunilor de siguranță.
Smith-Lihas spune că observă cu adevărat când pasagerii ascultă cu atenție.
„Sunt atât de obișnuit să văd atât de mulți oameni care nu sunt atenți, cu căștile în urechi, cu capul plecat, uitându-se la telefoane sau altceva”, spune el. „Este mai ușor să observi pe cineva care este atent decât pe cineva care nu este, pentru că majoritatea oamenilor nu sunt. Așadar, când vedem oameni care sunt atenți, ne atrag cu siguranță atenția. Este plăcut să știm că oamenilor le pasă de ceea ce avem de spus.”
Pasagerii ar putea avea impresia că au ascultat și au vizionat demonstrațiile și videoclipurile privind siguranța în avion de sute de ori, dar este în continuare esențial să fie atenți.
„Le comunicăm aceste informații doar pentru propria lor siguranță”, spune Smith-Lihas.
Împachetați ușor și evitați bagajul de cală
Împachetarea ușoară este o artă perfecționată și promovată de însoțitorii de zbor — Simmons se autointitulează „profesionistă în împachetare” și spune că călătorește doar cu un bagaj de mână foarte mic și bine organizat.
Nu toată lumea este la fel de pricepută în a evita să împacheteze prea multe lucruri — iar acest lucru poate fi și mai dificil în perioada sărbătorilor, când este posibil să transportați cadouri de Crăciun sau Hanukkah pentru toți membrii familiei.
Dar, cel puțin, evitați să vă înregistrați bagajul, dacă este posibil.
„În perioada sărbătorilor, aeroporturile sunt deja foarte aglomerate, așa că se formează cozi lungi la check-in”, spune Smith-Lihas. „Dacă evitați să înregistrați bagajul, puteți trece direct de controlul de securitate și vă puteți îndrepta direct către avion. Nu trebuie să vă faceți griji că veți avea întârzieri suplimentare la coada pentru înregistrarea bagajelor.”
În plus, evitați teama de a pierde valiza și cadourile.
Dacă înregistrați bagajul, utilizați un AirTag.
Smith-Lihas a călătorit recent în Grecia împreună cu soțul său, care este și el însoțitor de zbor. Când bagajul lor s-a pierdut pe drum, cuplul a reușit să-l găsească datorită tehnologiei AirTag de la Apple.
„Așa că acum le spun tuturor: dacă aveți de gând să înregistrați un bagaj, cheltuiți câțiva dolari în plus, cumpărați AirTag și puneți-l în bagaj”, spune Smith-Lihas. „Astfel, dacă compania aeriană spune că nu știe unde se află bagajul dvs., le puteți da o idee aproximativă.”
Smith-Lihas recomandă, de asemenea, să împachetați toate lucrurile importante, cum ar fi cadouri, bijuterii valoroase sau medicamente, în bagajul de mână — și poate și o schimbare de haine, pentru orice eventualitate.
„Dacă bagajul dvs. se pierde, există posibilitatea să nu îl primiți înapoi decât după câteva zile”, spune el. „Este bine să fiți pregătiți.”
Nu contează dacă ești primul sau ultimul care urcă la bord
Smith-Lihas preferă să fie primul, în timp ce Simmons se mulțumește să fie printre ultimii.
Smith-Lihas adoptă o strategie de îmbarcare cât mai devreme, deoarece cu cât te îmbarci mai târziu într-un zbor aglomerat, cu atât este mai probabil ca spațiul pentru bagajele de cabină să fie limitat.
„Dacă ai ocazia să fii printre primii care urcă în avion, eu aș profita cu siguranță de ea, pentru că astfel vei reduce la minimum șansa ca bagajul tău să fie verificat”, spune el, recunoscând că multe companii aeriene îmbarcă pasagerii pe baza numerelor de grup, ceea ce înseamnă că pasagerii nu au de multe ori de ales.
Simmons, cu bagajul ei de mână foarte mic, nu este îngrijorată de spațiul pentru bagajele de cabină. Alegerea ei de a urca la bord ultima dată vine din faptul că nu-i place „să stea în mijlocul unui grup mare de oameni care stau pe loc”.
„Nu-mi place să mă deplasez încet pe pasarela aeroportului”, spune ea. „Așa că, în general, urc la bord ultima dată. Stau în apropierea porții, dar aștept până la ultima chemare.”
Simmons înțelege că nu toată lumea se va simți confortabil adoptând această tactică.
„Datorită numeroaselor zboruri și anilor de experiență, pot să urc ultima, să-mi găsesc locul, să mă așez confortabil și să mă organizez rapid”, spune ea. „Știu că nu toată lumea are această posibilitate. Când oamenii sunt puși într-un mediu străin și nu știu exact unde se duc sau la ce să se aștepte – până când ajung acolo și este plin, sunt multe lumini puternice și multe stimuli, poate fi destul de stresant pentru ei.”
Simmons subliniază că este important să ne amintim că nu contează dacă urci primul sau ultimul în avion. Avionul nu pleacă nicăieri până când toată lumea de la poartă nu este la bord.
Nu strică niciodată să ceri un upgrade
Dacă ne luăm după filmele romantice de sărbători de pe Netflix și filmele Hallmark, upgrade-urile sunt frecvente — atâta timp cât dai energie personajului principal.
Simmons sugerează că acest vis nu are (din păcate) șanse mari să se împlinească în viața reală.
„Având în vedere că multe zboruri sunt suprarezervate în perioada sărbătorilor, nu cred că șansele sunt foarte mari”, spune ea. „Nu spune niciodată niciodată, dar cu siguranță nu este ceva la care să te aștepți.”
Dacă îți plac șansele, sfatul principal al lui Smith-Lihas este să întrebi agentul de la poartă.
„Va fi întotdeauna la latitudinea lor, dar nu strică să întrebi”, spune el, adăugând că șansele tale ar putea fi mai mari dacă ești un pasager frecvent cu statut de membru al companiei aeriene.
„Cu cât câștigi mai multe puncte, cu atât ai șanse mai mari”, spune el.
„Nu spune niciodată niciodată, dar cu siguranță nu este ceva la care să te aștepți să se întâmple.” spune Liz Simmons, despre upgrade-urile spontane.
Dar dacă ratezi șansa de a întreba la poarta de îmbarcare, probabil că este prea târziu.
„Nu mai este la fel de ușor ca înainte pentru însoțitorii de zbor să mute pasagerii într-un loc mai bun”, spune Smith-Lihas. „Cel mai bine este să întrebi agentul de la poarta de îmbarcare.”
Chiar dacă nu călătoriți într-o cabină premium, puteți beneficia de acces la salonul companiei aeriene achiziționând un permis de acces la salon.
Smith-Lihas spune că „recomandă 100%” permisele de acces la salon, deși sfătuiește să vă informați înainte de ziua călătoriei.
„Uneori, mai ales în perioada sărbătorilor, saloanele se umplu și nu se eliberează permise de acces pentru o singură zi”, spune el.
„Dar, dacă este posibil, este o modalitate excelentă de a scăpa de aglomerație și de haosul din aeroport. Vă aflați într-un mediu puțin mai liniștit. Puteți servi ceva de mâncare, o băutură, vă puteți relaxa și vă puteți bucura de puțin timp pentru voi înșivă înainte de a vă întoarce în avionul aglomerat. Și este o modalitate plăcută de a scăpa de nebunia sărbătorilor din aeroporturi.”
Dacă zburați pe distanțe lungi, merită să vă răsfățați cu un loc în cabina premium
Pe zborurile scurte, nu există o diferență semnificativă între locurile mai scumpe și cele din spatele avionului.
Dar dacă zburați pe distanțe lungi, Smith-Lihas și Simmons sunt de acord că un loc în cabina premium vă va îmbunătăți experiența.
„Luați zborul Londra-New York”, spune Smith-Lihas. „Durează aproximativ șapte ore. Cred cu siguranță că merită, doar pentru a vă putea odihni. Aveți scaune care se pot înclina complet, aveți spațiu să vă mișcați. Aveți o masă bună. Cred că este un mic cadou de Crăciun minunat pentru dvs.”
Dacă intenționați să cheltuiți mai mult, căutați cele mai bune opțiuni de bilete și verificați dacă puteți plăti cu Avios sau puncte de zbor, apoi verificați ce oferă compania aeriană aleasă în cabinele premium.
„Cu cât clasa este mai premium, cu atât veți avea o experiență de zbor incredibil de luxoasă și plăcută”, adaugă Simmons. „Prețurile sunt din ce în ce mai mari pe măsură ce urcați în clasele de cabină.
„Dacă vă puteți răsfăța în această perioadă a anului – ați muncit din greu și doriți să vă relaxați, să vă întindeți și să dormiți pe jumătate din drumul în jurul globului – nu ezitați să o faceți. Nu se compară nimic cu călătoria într-o clasă premium cu o companie aeriană frumoasă, mai ales pentru un eveniment special.”
Nu exagerați cu alcoolul și mâncarea
Dacă vă bucurați de avantajele clasei întâi, s-ar putea să fiți tentați să profitați la maximum de șampania nelimitată.
Dar nu este recomandat să ajungeți acasă pentru sărbători cu mahmureală.
„Țineți întotdeauna cont de starea în care vă veți simți la destinație”, spune Simmons. „Adevărata petrecere va începe la destinație, așa că este foarte important să vă odihniți și să vă asigurați că sunteți în cea mai bună formă posibilă când ajungeți la petrecere.”
În schimb, Simmons recomandă să vă hidratați cu apă și ceaiuri din plante.
În același timp, Smith-Lihas adaugă că, indiferent unde stau călătorii în avion, nu ar trebui să le fie teamă să ceară însoțitorilor de zbor mai multă apă.
„Aerul din cabină poate fi foarte uscat”, spune el. „Este ușor să te deshidratezi într-un avion.”
Smith-Lihas își ia întotdeauna cu el o sticlă de apă goală și o umple după ce trece de controlul de securitate, pentru a evita să cumpere apă îmbuteliată scumpă de la aeroport.
S-ar putea să fie o vedetă în avionul dvs., dar probabil că nu o veți remarca
Și vedetele călătoresc acasă pentru sărbători, dar Simmons sugerează că „s-ar putea să nici nu le remarcați, chiar dacă stau chiar lângă dvs.”.
De obicei, ele se află în zonele mai private ale clasei întâi și „se mișcă foarte încet. Sunt foarte discrete”.
„Am avut la bord niște actori hollywoodieni destul de uimitori, actori hollywoodieni destul de legendari, care au venit și au stat de vorbă cu noi în bucătărie”, spune Liz Simmons.
Pentru însoțitorii de zbor, interacțiunea cu vedete ocazionale face parte din meseria lor.
„Sunt clienți, iar ca însoțitori de zbor, îi vezi pe cei din top ca pe niște persoane de care trebuie să ai grijă și pe care trebuie să le îngrijești”, spune Simmons. „Nu am fost impresionată de nimeni și am avut la bord niște actori hollywoodieni destul de uimitori, niște actori hollywoodieni destul de legendari, care au venit și au stat de vorbă cu noi în bucătărie.”
Ștergeți suprafețele
Nimeni nu vrea să se îmbolnăvească în timpul vacanței, dar având în vedere aglomerația din aeroporturi și faptul că în avion stați foarte aproape de ceilalți pasageri, acest lucru poate părea inevitabil.
Smith-Lihas spune că merită să ne amintim că avioanele sunt curățate între zboruri, iar filtrele de aer ale avioanelor sunt concepute pentru a combate răspândirea germenilor.
Dar când Smith-Lihas călătorește, el alege totuși să ștergă scaunul și măsuța din avion. Unele companii aeriene pun la dispoziția pasagerilor șervețele dezinfectante, iar tu ai putea să le folosești, spune el.
Personalizați-vă scaunul din avion al tău – în limite rezonabile
Aduceți-vă propria pătură, masca pentru ochi, perna de călătorie — orice vă ajută să vă simțiți mai confortabil.
Descărcați filme pe telefon sau tabletă. Asigurați-vă că Kindle-ul este încărcat. Aduceți creioane colorate și cărți pentru copii.
Căștile cu reducere de zgomot sunt o investiție utilă, spune Smith-Lihas, care aduce întotdeauna și „o pungă cu gustări” de acasă.
Chiar dacă vă așteptați să vi se servească masa în avion, este bine să fiți pregătiți, spune el. S-ar putea să aveți întârziere la poartă. Avionul ar putea sta pe pistă mult timp înainte de decolare. Compania aeriană ar putea să nu aibă masa preferată.
În ceea ce o privește pe Simmons, bagajul ei de mână include întotdeauna „o baterie externă suplimentară pentru telefonul meu, un mic kit de toaletă – dacă nu mi se oferă unul în timpul zborului – și câteva plasturi pentru ochi și puțin ulei de lavandă pentru mine”.
Simmons consideră că mirosul uleiului de lavandă o ajută să se relaxeze, dar este „întotdeauna atentă la faptul că pasagerii din jurul meu ar putea fi sensibili la uleiuri esențiale sau parfumuri”.
„Nu invadați niciodată spațiul altcuiva”, spune Hunter Smith-Lihas.
În general, deși Simmons este de acord cu ideea de a vă face confortabil pe scaunul din avion, ea subliniază că pasagerii ar trebui să evite „ca confortul dvs. să invadeze spațiul altora și să îi facă să se simtă inconfortabil”.
„Nu invadați niciodată scaunul altcuiva”, este de acord Smith-Lihas, care este în favoarea unei rutine de îngrijire a pielii în timpul zborului, dar sfătuiește să nu folosiți, de exemplu, o oglindă de călătorie care se luminează.
„Amintiți-vă că sunt oameni care încearcă să doarmă”, spune el.
Pe zborurile lungi, Simmons își ia întotdeauna șosete de compresie. Dar își pune întotdeauna pantofii înainte de a se ridica de pe scaun.
Smith-Lihas este, de asemenea, un susținător ferm al purtării pantofilor.
„În fiecare zi văd oameni care merg la toaletă fără pantofi, iar în toaletă trebuie să porți pantofi”, spune el. „Mă dezgustă.”
Fii atent la ceilalți pasageri
În perioada sărbătorilor, se poate observa „o creștere a anxietății, a stresului și a incivilității pasagerilor” în avioane, după cum spune Simmons.
„Aeroporturile sunt aglomerate. Zborurile sunt adesea la capacitate maximă. Întârzierile sunt mai probabile din cauza creșterii cererii și a condițiilor meteorologice”, spune ea. „Dar, în același timp, oamenii poartă povara așteptărilor legate de sărbători... Și asta poate însemna să cumpere cadouri pentru cei dragi, să ajungă acasă pentru reuniunile de familie sau să gestioneze presiunea acestor reuniuni de familie.”
A ține minte că „toți suntem în aceeași barcă” poate părea un sfat banal, dar Simmons sugerează că este cu adevărat util să-ți reamintești că a te enerva în situații stresante nu te va ajuta niciodată.
Dacă te simți iritat de un alt pasager, Simmons te sfătuiește să respiri adânc și să te întrebi: „Este într-adevăr suficient de important încât să mă enervez și să fiu supărat pe un străin? Sau pot să respir adânc? Las-o baltă.”
„Mici gesturi de pozitivitate sunt minunate pentru toată lumea și reflectă spiritul sărbătorilor" spune Liz Simmons
„Este mult mai plăcut decât să stai în scaunul tău, să pufni și să fii supărat pe cineva pe care nu l-ai mai văzut niciodată și pe care nu-l vei mai vedea niciodată”, adaugă ea. „În general, oamenii nu fac eforturi speciale pentru a-i supăra pe ceilalți.”
În loc să fii ostil față de ceilalți călători, aducerea conștientă a căldurii și a ușurinței într-o situație tensionată poate fi foarte puternică și poate avea efecte pozitive.
„Nu este nevoie să fie o manifestare grandioasă de pozitivitate”, spune Simmons. „Poate fi ceva simplu, cum ar fi să zâmbești unui coleg de călătorie, să dai dovadă de răbdare față de personalul companiei aeriene, să schimbi câteva cuvinte amabile cu persoana din scaunul de lângă tine. Aceste mici gesturi de pozitivitate sunt minunate pentru toată lumea și reflectă spiritul sărbătorilor.”
Creează-ți și propria „bulă de pace și fericire”
Uneori, indiferent cât de mult te-ai strădui, alți călători vor aduce negativitate în cabină.
În aceste situații, Simmons sfătuiește să faci tot posibilul pentru a evita ca atitudinea lor negativă să-ți strice experiența vacanței.
„Din păcate, este vorba de transportul public, așa că întotdeauna vei întâlni, la un moment dat, poate, o persoană care va fi un pic cam Grinch în această perioadă”, spune ea. „Pur și simplu ridică-ți barierele și nu-ți face griji pentru ei. Gândește-te la propria ta mică bulă de pace și fericire.”
Gesturile de bunăvoință sunt întotdeauna binevenite de către echipaj
Mulți însoțitori de zbor nu au de ales când vine vorba de a lucra în perioada sărbătorilor.
„Am ratat atât de multe Crăciunuri”, spune Simmons. „Am trecut de linia internațională de schimbare a datei în multe nopți de Anul Nou.”
Întotdeauna vor exista momente de bucurie pentru însoțitorii de zbor care lucrează în perioada sărbătorilor („Poți purta o cravată festivă sau o pălărie de Moș Crăciun de Crăciun. Sau, de Ziua Recunoștinței, echipajul poate purta o cravată cu curcan. Îmi place foarte mult asta. Mă introduce cu adevărat în spiritul sărbătorilor”, spune Smith-Lihas). Dar mulți însoțitori de zbor vor simți lipsa celor dragi când vor fi în aer în perioada sărbătorilor.
Amabilitatea pasagerilor poate contribui la înveselirea zilelor de lucru mai dificile.
„Micile gesturi de bunăvoință sunt întotdeauna foarte apreciate și cu siguranță nu trec neobservate”, spune Simmons, care povestește că a primit ciocolată în timpul unor zboruri festive din trecut, un gest frumos care i-a făcut ziua mai frumoasă.
În ceea ce-l privește pe Smith-Lihas, el apreciază întotdeauna un card cadou Starbucks sau bomboane – ambele fiind cadouri obișnuite în timpul zborurilor sale din SUA.
De asemenea, a auzit odată de un însoțitor de zbor căruia un pasager i-a oferit o excursie la Disney World.
„A fost o nebunie”, spune el.
Deși cadourile sunt un gest frumos, însoțitorii de zbor nu se așteaptă să le primească, mai ales pe cele extravagante. De asemenea, în general, nu au voie să accepte bani cash.
După cum spune Simmons, „uneori, cel mai bun cadou este răbdarea, înțelegerea, zâmbetul și amabilitatea”.
Practicați bunătatea
Simmons sugerează că cel mai important sfat pentru a supraviețui călătoriilor stresante din perioada sărbătorilor este să țineți minte „mesajul sezonului sărbătorilor”.
„În acest moment se întâmplă multe lucruri în lume și există multă neliniște, multă incertitudine pentru unii oameni, iar nu toată lumea are o familie la care să se ducă în perioada sărbătorilor”, spune ea.
„Așadar, țineți minte cât de puternică este bunătatea. A fi amabil și a zâmbi, impactul pe care îl poate avea asupra zilei unui străin, asupra stării sale de spirit... Este ceva atât de special și este ceva ce nu valorificăm cu adevărat. Poate că nu ne dăm seama câtă putere avem și nu ne gândim să o valorificăm suficient.”






























Comentează