Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Camera Deputaţilor a adoptat proiectul de lege privind căutarea persoanelor dispărute

Inquam Photos - George Călin
Inquam Camera Deputaților plen Parlament

Camera Deputaţilor a adoptat, marţi, proiectul de lege privind căutarea persoanelor dispărute, care prevede constituirea în cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române a Unităţii centrale pentru persoane dispărute, potrivit Agerpres.

S-au înregistrat 284 voturi pentru.

Proiectul de lege are ca obiect de reglementare stabilirea cadrului organizatoric, a procedurilor administrative, metodelor şi evidenţelor specifice activităţii de căutare a persoanelor dispărute. Potrivit proiectului, căutarea persoanelor dispărute se desfăşoară în mod coordonat la nivelul unităţilor Poliţiei Române, ca activitate de prevenire a infracţiunilor şi de menţinere şi asigurare a ordinii şi siguranţei publice, realizată în scopul găsirii persoanelor dispărute şi prevenirii unui pericol asupra vieţii, integrităţii corporale sau sănătăţii acestora.

Actul normativ prevede că autoritatea competentă privind căutarea persoanelor dispărute este Poliţia Română. În cadrul Poliţiei Române se constituie, în condiţiile legii, structuri specializate pentru căutarea persoanelor dispărute, la nivel central şi la nivel teritorial.

În acest sens, se va constitui, în cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române, o unitate centrală pentru coordonarea şi sprijinirea activităţii de căutare a persoanelor dispărute, denumită Unitatea centrală pentru persoane dispărute. De asemenea, la nivelul inspectoratelor judeţene de poliţie, respectiv al Direcţiei Generale de Poliţie a Municipiului Bucureşti, se constituie structuri specializate pentru căutarea persoanelor dispărute, denumite unităţi teritoriale pentru persoane dispărute.

Procedurile administrative şi metodele specifice activităţii de căutare a persoanelor dispărute se desfăşoară potrivit principiilor: rolul activ al autorităţilor - obţinerea datelor şi informaţiilor necesare stabilirii faptului că o persoană este sau nu dispărută şi realizării activităţilor de căutare a persoanelor dispărute este în sarcina autorităţilor publice; publicitatea cazurilor de dispariţie - autorităţile publice care desfăşoară activităţi de căutare a unei persoane dispărute fac publice informaţii referitoare la dispariţia acesteia; confidenţialitatea datelor privind viaţa privată; nediscriminarea; neîntreruperea căutării persoanei dispărute - căutarea persoanelor dispărute se realizează în mod continuu, fără întreruperi, prin menţinerea măsurilor dispuse şi a activităţilor întreprinse, prin exploatarea cursivă a informaţiilor disponibile, antrenarea în proceduri a forţelor, mijloacelor şi măsurilor noi în funcţie de tipicul fiecărui caz în parte.

Unităţile teritoriale pentru persoane dispărute îndeplinesc, în principal, următoarele atribuţii: a) organizează şi coordonează întreaga activitate de căutare a unei persoane dispărute; b) efectuează sau, după caz, solicită personalului de ordine publică să efectueze activităţi de căutare a unei persoane dispărute; c) constituie şi gestionează dosarele de dispariţie a persoanelor; d) organizează şi coordonează întreaga activitate de identificare a persoanelor cu identitate necunoscută şi a rămăşiţelor umane neidentificate; e) cooperează cu structuri similare din străinătate; f) colaborează, în domeniul lor de competenţă, cu persoane fizice şi persoane juridice, române sau străine.

În cazul în care persoana nu a fost găsită, şeful unităţii teritoriale competente are obligaţia de a evalua periodic, lunar în primele 6 luni de la momentul sesizării dispariţiei şi, ulterior, cel puţin o dată la 3 luni sau ori de câte ori este necesar, datele şi informaţiile din dosarul dispariţiei şi de a stabili activităţile ce urmează a fi desfăşurate în continuare.

Dosarul dispariţiei se clasează atunci când: a) a fost găsită persoana dispărută; b) a fost găsit cadavrul persoanei dispărute sau rămăşiţe ale acestuia; c) persoana a fost dată în urmărire potrivit Codului de procedură penală; d) există o cerere sau o informare în sensul încetării activităţilor de căutare a persoanei dispărute, transmisă de autorităţile competente ale unui stat străin, în cazul în care dosarul dispariţiei a fost deschis la solicitarea acestora; e) au trecut 20 de ani de la trecerea dosarului în evidenţa pasivă.

Proiectul mai prevede că, în vederea găsirii unei persoane dispărute, pot fi utilizate următoarele metode specifice activităţii de căutare a persoanelor dispărute: a) activităţi investigative pentru obţinerea de date şi informaţii; b) căutarea persoanei în teren; c) metode speciale de căutare a unei persoane dispărute; d) solicitarea şi valorificarea sprijinului populaţiei; e) mecanismul "Alertă dispariţie copil".

Camera Deputaţilor este prima cameră sesizată, Senatul este for decizional.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.