Candidatura lui Crin Antonescu la alegerile prezidențiale a fost contestată la Curtea Constituțională a României de către fostul primar al Clujului, Gheorghe Funar, actual președinte al Partidului România Noastră. Funar acuză că Biroul Electoral Central nu a respectat jurisprudența Curții Constituționale a României în materia contenciosului electoral prezidențial, cu referire la Hotărârea nr. 2 din 5 octombrie 2024.
Redăm mai jos în format integral cererea transmisă de Gheorghe Funar la CCR
„CĂTRE CURTEA CONSTITUȚIONALĂ A ROMÂNIEI
Subsemnatul Funar Gheorghe, domiciliat în Municipiul Cluj-Napoca, în temeiul Legii nr.370/2004 pentru alegerea Președintelui României, cu modificările și completările ulterioare, în termenul legal de 24 de ore prevăzut la art.31 din actul normativ mai sus arătat, formulez prezenta
CONTESTAȚIE
Împotriva Deciziei nr. 20 D din 11 martie 2025 a Biroului Electoral Central privind înregistrarea candidaturii independente a domnului ANTONESCU GEORGE-CRIN-LAURENȚIU și a semnului electoral la alegerile pentru Președintele României din anul 2025.
Vă solicit anularea Deciziei nr.20D din 11 martie 2025 a Biroului Electoral Central și să respingeți înregistrarea candidaturii domnului ANTONESCU GEORGE-CRIN-LAURENȚIU la alegerile pentru Președintele României din anul 2025 deoarece Biroul Electoral Central nu a respectat jurisprudența Curții Constituționale a României în materia contenciosului electoral prezidențial (a se vedea Hotărârea nr. 2 din 5 octombrie 2024).
Argumentele pentru anularea Deciziei nr.20 D din 11 martie 2025 a Biroului Electoral Central sunt următoarele:
1. Instanța de contencios constituțional a statuat în sensul că persoanele care candidează la alegerile pentru Președintele României trebuie să îndeplinească condițiile „care rezultă din formula sacrosantă a jurământului depus de persoana aleasă în funcția de Președinte al României” și anume să respecte Constituția României și să apere democrația.
Biroul Electoral Central nu a precizat în motivarea Deciziei nr.20D din 11 martie 2025 că a verificat îndeplinirea condițiilor care rezultă din textul jurământului prevăzut la articolul 82 aliniat 2 din Constituție.
În cazul candidatului ANTONESCU GEORGE-CRIN-LAURENȚIU, verificarea condițiilor stabilite de jurisprudența Curții Constituționale în materia contenciosului electoral prezidențial este foarte ușoară având în vedere că acesta a fost ales două mandate ca senator de Teleorman și București și trei mandate deputat de Tulcea, Teleorman și București.
De asemenea, domnul ANTONESCU GEORGE-CRIN-LAURENȚIU a fost ministru al Sportului între anii 1997-2000 și a ocupat funcția de Președinte interimar al României, timp de aproape două luni, atunci când a fost suspendat din funcție Președintele României Traian Băsescu. În toate aceste funcții, domnul ANTONESCU GEORGE-CRIN-LAURENȚIU a dovedit prin fapte că nu poate îndeplini întocmai prevederile jurământului pe care l-a depus în Parlamentul României.
Un exemplu concret îl constituie numeroasele absențe de la lucrările Camerei Deputaților și Senatului. În clasamentele întocmite de ziariști cu privire la absențele de la lucrările Parlamentului, de regulă, domnul ANTONESCU GEORGE-CRIN-LAURENȚIU a ocupat unul dintre primele trei locuri. Este de notorietate faptul că atunci când domnul ANTONESCU GEORGE-CRIN-LAURENȚIU a fost Președinte al Senatului României acesta a lipsit foarte multe zile de la locul de muncă. În sesiunea Senatului din toamna anului 2011 domnul ANTONESCU GEORGE-CRIN-LAURENȚIU nu a avut nicio prezență la Senat, conform Institutului pentru Politici Publice.
La începutul ocupării acestor funcții domnul ANTONESCU GEORGE-CRIN-LAURENȚIU a depus următorul jurământ prevăzut la articolul 82 aliniatul 2 din Constituția României: “Jur să-mi dăruiesc toată puterea şi priceperea pentru propăşirea spirituală şi materială a poporului român, să respect Constituţia şi legile ţării, să apăr democraţia, drepturile şi libertăţile fundamentale ale cetăţenilor, suveranitatea, independenţa, unitatea şi integritatea teritorială a României. Aşa să-mi ajute Dumnezeu!”.
Conform dispozițiilor constituționale, articolul 1, aliniat 3: „România este stat de drept, democratic și social, în care demnitatea omului, drepturile și libertățile cetățenilor…sunt garantate.” La aliniatul 5 al articolului 1 se precizează că: „În România, respectarea Constituției, a supremației sale și a legilor este obligatorie.”
2. Nerespectând jurisprudența obligatorie a Curții Constituționale, Biroul Electoral Central nu a analizat întreg contextul candidaturii domnului ANTONESCU GEORGE-CRIN-LAURENȚIU și nu a sesizat că aceasta este afectată de carențe fundamentale care riscă să pună Curtea în situația infirmării rezultatului sufragiului din luna mai a.c. Pe această temă, menționez că Biroul Electoral Central nu a verificat dacă domnul ANTONESCU GEORGE-CRIN-LAURENȚIU a jurat credință unui alt stat și a dobândit a doua sau a treia cetățenie.
3. Biroul Electoral Central nu a verificat dacă domnul ANTONESCU GEORGE-CRIN-LAURENȚIU, în activitatea sa politică, a dovedit loialitate față de Constituția României, valorile ei și cetățeni. Ca urmare, în motivarea Deciziei nr.20 D din 11 martie 2025 nu există nicio precizare referitoare la o asemenea verificare. Se știe că, loialitatea față de Constituție este o garanție reală pentru exercitarea funcției de Președinte al României.
4. Biroul Electoral Central nu a verificat și analizat îndeplinirea de către candidatul ANTONESCU GEORGE-CRIN-LAURENȚIU a condițiilor generale de natură constituțională, ceea ce atrage respingerea candidaturii sale la funcția de Președinte al României.
5. Biroul Electoral Central a verificat legalitatea candidaturii domnului ANTONESCU GEORGE-CRIN-LAURENȚIU numai din perspectiva Legii nr.370/2004, dar a neglijat să verifice constituționalitatea sa așa cum a stabilit Curtea Constituțională prin jurisprudența în materia contenciosului electoral.
6.Biroul Electoral Central nu a verificat faptul că domnul ANTONESCU GEORGE-CRIN-LAURENȚIU a fost colaborator al Securității ca poliție politică și că a scris un număr foarte mare de note informative. Fostul Președinte al României, domnul Traian Băsescu a dezvăluit public că domnul ANTONESCU GEORGE-CRIN-LAURENȚIU a avut ca informator numele de cod „PORUMBACU”.
7. Biroul Electoral Central nu a luat în considerare numeroasele informații și fotografii apărute în mass-media cu referire la preocupările domnului ANTONESCU GEORGE-CRIN-LAURENȚIU pentru jocurile de noroc și consumul exagerat de alcool.
8. Biroul Electoral Central a omis să ia act de relatările din mass-media și de recunoașterea publică a domnului ANTONESCU GEORGE-CRIN-LAURENȚIU cu privire la faptul că în timpul studenției acestuia la Facultatea de Istorie el a reușit să rămână repetent de două ori. După terminarea facultății domnul ANTONESCU GEORGE-CRIN-LAURENȚIU a fost repartizat și încadrat ca profesor la o școală din județul Vaslui. Biroul Electoral Central în mod nejustificat nu a avut în vedere nici informațiile apărute în presă în legătură cu faptul că domnul professor ANTONESCU GEORGE-CRIN-LAURENȚIU a avut o legătură nepotrivită cu o minoră.
9.Biroul Electoral Central a nesocotit Hotărârea nr.2 din 5 octombrie 2024 a Curții Constituționale și a refuzat să țină seama de informațiile apărute în mass-media în legătură cu faptul că domnul ANTONESCU GEORGE-CRIN-LAURENȚIU nu a lucrat nicăieri în ultimii 10 ani, fiind întreținut de soția sa care a avut funcția de comisar european și europarlamentar la Bruxelles. Acest adevăr l-a relatat personal domnul ANTONESCU GEORGE-CRIN-LAURENȚIU în emisiuni televizate. După această pauză de un deceniu în care nu a desfășurat nicio activitate productivă, respectiv nu a fost angajat, cei care l-au propus pe domnul ANTONESCU GEORGE-CRIN-LAURENȚIU să candideze la funcția de Președinte al României nu au realizat la ce chin și stres l-au supus pe acesta în campania electorală. Cu toții știu că domnul ANTONESCU GEORGE-CRIN-LAURENȚIU nu va fi obligat să lucreze la fără frecvență la Palatul Cotroceni.
10.Biroul Electoral Central nu a realizat că domnul ANTONESCU GEORGE-CRIN-LAURENȚIU figurează drept candidat independent al Alianței electorale „România Înainte” (PNL-PSD-UDMR) și a demisionat din Partidul Național Liberal în data de 9 martie a.c.
11. Biroul Electoral Central a refuzat să țină seama de faptul că domnul ANTONESCU GEORGE-CRIN-LAURENȚIU, încălcând dispozițiile Constituției României, nu a luat niciodată atitudine împotriva acțiunilor UDMR și ale Ungariei vizând autonomia teritorială a Ardealului, separatismul școlar pe criterii etnice și alungarea românilor din multe localități din județele Covasna, Harghita și Mureș.
12. Biroul Electoral Central a ignorant faptul că domnul ANTONESCU GEORGE-CRIN-LAURENȚIU nu a solicitat în Senat, în Camera Deputaților și în funcția de Președinte interimar al României ca fundația UDMR să respecte Ziua Națională a României, Limba Română și să arboreze Drapelul Național al Țării noastre la 1 Decembrie.
13. Biroul Electoral Central nu a respectat jurisprudența Curții Constituționale a României în materia contenciosului electoral prezidential și nu a ținut cont de faptul că domnul ANTONESCU GEORGE-CRIN-LAURENȚIU nu a luat atitudine împotriva manifestărilor și scandărilor antiromânești ale fundației UDMR care au fost desfășurate în fiecare an, mai ales în localități din Ardeal, în ziua de 15 martie.
Având în vedere argumentele invocate, Vă solicit admiterea contestației așa cum a fost formulată cu consecința interzicerii participării domnului ANTONESCU GEORGE-CRIN-LAURENȚIU la alegerile prezidențiale programate pentru luna mai 2025 pentru funcția de Președinte al României.
Dr. Gheorghe Funar
Cluj-Napoca,
11 martie 2025”, a transmis Partidul România Noastră.
Comentează