Potrivit unei decizii adoptate de Consiliul Naţional al Audiovizualului pe 20 martie, televiziunile şi radiourile private pot percepe tarife competitorilor electorali numai pentru emisiunile de promovare electorală şi pentru spoturile electorale difuzate.
În schimb, accesul competitorilor electorali la serviciile publice de radio şi de televiziune, precum şi la emisiunile electorale de dezbatere difuzate de posturile private de radio şi de televiziune este gratuit.
Societatea Antena 3 SA, care deţine licenţa televiziunii de ştiri Antena 3, a informat Consiliul Naţional al Audiovizualului că va difuza în campania pentru alegerea membrilor din România în Parlamentul European 15 emisiuni de dezbatere electorală, între care "La ordinea zilei" (moderată de Dana Grecu si Radu Tudor, n.r.), "Subiectiv" (cu Răzvan Dumitrescu), "Sinteza zilei" (cu Mihai Gâdea), "Secvenţial" (cu Adrian Ursu) şi "Q&A" (cu Alessandra Stoicescu) etc.
De asemenea, Antena 3 va difuza emisiuni de promovare electorală, "România la vot", de luni până vineri, sâmbătă şi duminică, între orele 09.50 - 10.00, 14.50 - 15.00 şi 19.50- 20.00.
Un spot electoral de 30 de secunde la Antena 3 este taxat cu sume care variază între 1.240 de euro şi 1.650 de euro cu TVA (în funcţie de săptămâna de campanie şi de intervalul orar în care este difuzat). Prezenţa în emisiunile de promovare electorală (10 minute) este taxată de Antena 3 cu sume cuprinse între 2.480 de euro şi 3.301 euro cu TVA (în funcţie de săptămâna de campanie şi de intervalul orar în care este difuzat).
De asemenea, Antena TV Group, care deţine licenţa televiziunii generaliste Antena 1, va difuza emisiuni de promovare electorală la staţiile locale ale Antena 1, taxându-i pe competitorii electorali cu sume cuprinse între 100 de lei/ minut plus TVA şi 700 de euro inclusiv TVA/ pe emisiune.
Pe de altă parte, Realitatea Media SA a informat CNA că televiziunea de ştiri Realitatea TV Bucureşti difuzează în campanie: spoturi electorale cu o durată de 30 de secunde, pentru care îi taxează pe candidaţi cu 350 de euro pe difuzare (preţul fiind ajustat în funcţie de durata spotului), şi materiale de campanie realizate de candidaţi şi livrate "la cheie" - acţiuni de campanie, înregistrări de la conferinţe de presă, mitinguri, întâlniri cu alegătorii etc., taxate cu 1.250 de euro pe minut.
De asemenea, Realitatea TV Bucureşti difuzează emisiuni de promovare electorală în direct, cu prezenţa unuia sau a mai multor candidaţi ai unui partid, cu moderator şi resurse de producţie asigurate de televiziune, dar fără intervenţie editorială din partea postului. Pentru prezenţa în aceste emisiuni de promovare, competitorii electorali sunt taxaţi cu 2.500 de euro/ candidat/ oră de program.
Transmisiunile în direct de la mitinguri electorale, conferinţe de presă şi activităţi de campanie sunt taxate de Realitatea TV Bucureşti cu 7.500 de euro/ 30 de minute în Bucureşti (difuzare şi producţie), respectiv 7.500 de euro/ cheltuieli de deplasare/ 30 de minute în provincie (difuzare şi producţie).
Emisiunile de dezbatere/ promovare electorală de la Realitatea TV sunt moderate, în funcţie de intervalul orar la care sunt difuzate, de Rareş Bogdan, Lavinia Şandru, Eli Roman, Andra Miron şi Marinela Mititelu.
Şi staţiile locale ale Realitatea TV vor difuza spoturi electorale de 30 de secunde, taxate cu sume de la 450 de lei, şi emisiuni de promovare electorală cu durata cuprinsă între 10 şi 30 de minute, taxate cu până la 5.000 de lei.
De asemenea, The Money Channel, a cărei licenţă este deţinută tot de Realitatea Media, va difuza spoturi electorale de 30 de secunde, taxate cu 100 de euro/ difuzare, materiale de campanie realizate de candidaţi şi livrate "la cheie" - 350 de euro pe minut, emisiuni de promovare electorală în direct - 1.000 de euro/ candidat/ oră de program; transmisii în direct mitinguri electorale, conferinţe de presă şi activităţi de campanie - 2.000 de euro/ 30 de minute, în Bucureşti (la această sumă se adaugă cheltuieli de deplasare pentru transmisiunile din provincie).
Pe de altă parte, televiziunea de ştiri România TV, a cărei licenţă este deţinută de Ridzone Computers SRL, taxează competitorii electorali cu sume cuprinse între 1.600 de lei (aproximativ 360 de euro, la cursul Băncii Naţionale a României de miercuri, de 4,4503, n.r.) pentru un spot electoral de 30 de secunde şi 19.000 de lei (aproximativ 4.300 de euro) pentru emisiune de promovare electorală (15 minute).
Totodată, România TV va difuza dezbateri electorale, care, potrivit legislaţiei audiovizualului, sunt netaxate, moderate de Victor Ciutacu, Andreea Creţulescu, Ionela Năstase şi Marius Niţu, Liliana Ruse şi Cătălin Striblea, Paula Rusu, Cristina Şincai etc.
Pe de altă parte, televiziunea generalistă Naşul TV practică tarife cuprinse între 100 de euro (pentru un spot de 30 de secunde) şi 500 de euro (pentru emisiuni de promovare electorală, durata de 30 de minute).
Şi televiziunile muzicale Etno şi Taraf TV au informat CNA că vor reflecta campania pentru europarlamentare.
Astfel, Etno TV, a cărei licenţă este deţinută de Etno Folclor Media SRL, va difuza spoturi electorale (cu o durată cuprinsă între 15 şi 30 de secunde) pentru care îi va taxa pe competitorii electorali cu 200 de euro (plus TVA); materiale pentru campanie realizate de candidaţi (difuzate de trei ori pe zi, de la 12.00, 18.00 şi 19.30), taxate cu 700 de euro plus TVA; emisiuni de promovare electorală în direct - 2.000 de euro plus TVA (pe oră pentru fiecare candidat); transmisiune directă, miting electoral sau alte acţiuni - 5.000 de euro plus TVA, la care se adaugă cheltuieli de deplasare (pentru minimum 30 de minute de transmisie; ce depăşeşte 30 de minute se va calcula liniar)
De asemenea, Taraf TV (deţinută de Real Top Media TV SRL) va difuza spoturi electorale (cu o durată cuprinsă între 15 şi 30 de secunde), pentru care îi va taxa pe competitorii electorali cu 100 de euro (plus TVA); materiale pentru campanie realizate de candidaţi (difuzate de trei ori pe zi, de la 12.00, 18.00 şi 19.30), taxate cu 500 de euro plus TVA; emisiuni de promovare electorală în direct - 1.500 de euro plus TVA (pe oră pentru fiecare candidat); transmisiune directă, miting electoral sau alte acţiuni - 4.000 de euro plus TVA, la care se adaugă cheltuieli de deplasare (pentru minimum 30 de minute de transmisie; ce depăşeşte 30 de minute se va calcula liniar)
Informaţiile privind toate aceste televiziuni au fost făcute publice miercuri de CNA. Pe de altă parte, luni, Consiliul a publicat şi tarifele practicate în această campanie de B1 TV, Digi 24, Giga TV şi Neptun TV.
Tarifele practicate de B1 TV în campania pentru europarlamentare variază între 300 de euro şi 6.000 de euro. Astfel, un spot electoral de 30 de secunde, prezentat în cadrul programelor de promovare şi dezbatere electorală, va fi taxat de B1 TV cu 300 de euro pe difuzare, în timp ce materialele de campanie realizate de candidaţi (acţiuni de campanie, înregistrări de la conferinţe de presă, mitinguri, întâlniri cu alegătorii etc.), cu durata de maximum 3 minute pe zi (care vor fi difuzate de trei ori pe zi în programele dedicate de promovare de la orele 12.45, 18.45 şi 00.45) vor fi taxate cu 1.000 de euro pe minut.
Emisiunile de promovare electorală în direct, cu prezenţa unuia sau mai multor candidaţi ai unui partid, cu moderator şi resurse de producţie asigurate de B1, dar fără intervenţie editorială din partea televiziunii, vor fi taxate cu 2.000 de euro/ candidat/ oră de program.
Transmisiunile în direct de la mitinguri electorale, conferinţe de presă şi activităţi de campanie vor fi taxate de B1 TV cu 6.000 de euro/ 30 de minute (în Bucureşti - difuzare şi producţie) şi 6.000 de euro şi cheltuieli de deplasare/ 30 de minute (în provincie - difuzare şi producţie).
Pe de altă parte, potrivit documentelor depuse la CNA, televiziunea de ştiri Digi 24, deţinută de societatea de telecomunicaţii RCS&RDS SA, nu va percepe tarife în campania electorală pentru europarlamentare. De asemenea, staţia centrală şi staţiile locale ale Digi 24 nu vor difuza nici emisiuni de promovare electorală şi nici spoturi electorale.
Digi 24 Bucureşti va difuza mai multe emisiuni de dezbatere destinate campaniei electorale, între care: "Jurnal de seară", cu Cosmin Prelipceanu (de luni până vineri, înte orele 20.00 - 22.00, cu reluare), "24 într-o oră", cu Sanda Nicola (luni - vineri, între orele 23.00 - 24.00, în perioada 5 - 23 mai, cu reluare), "Imparţial", cu Luca Niculescu (duminica, 20.00 - 21.00, cu reluare), şi "Kilometrul 0", cu Elena Vijulie (duminica, între 21.00 - 22.00, cu reluare).
Staţiile locale ale Digi 24, de la Braşov, Cluj-Napoca, Constanţa, Craiova, Iaşi, Oradea şi Timişoara, vor difuza emisiuni de dezbatere electorală în cadrul mai multor programe, în intervalul 19.00 - 19.55, cu reluare în ziua următoare.
Pe de altă parte, printre televiziunile care au informat CNA că vor percepe tarife în campanie se numără televiziunea generalistă Giga TV (deţinută de societatea Sonic Media SRL), care va practica în campania pentru europarlamentare preţuri unice de 1.200 de lei/ 30 de minute (include TVA). De asemenea, un spot electoral de promovare (maximum 60 de secunde) difuzat de Giga TV va fi taxat cu 120 de lei/difuzare (preţul include TVA).
O altă televiziune generalistă care va percepe tarife în campania electorală pentru Parlamentul European este Neptun TV, deţinută de societatea Soti Cable Neptun SRL.
Neptun TV va difuza următoarele emisiuni electorale: "Ştirea Zilei"/ "Drumul spre Bruxelles" - promovare electorală, de luni până vineri, între orele 21.00 - 22.00 (tarif 500 de euro/ apariţie/ tronson de 30 de minute); "Asta-i viaţa" - difuzată de luni până vineri, în intervalul orar 17:00 - 18:00 (tarif 300 de euro/ apariţie/ tronson de 30 de minute).
Posturile de radio şi de televiziune private care intenţionează să realizeze şi să difuzeze emisiuni electorale au avut obligaţia să comunice Consiliului implicarea lor în campania electorală, până cel mai târziu în ziua de 8 aprilie, printr-o adresă.
Astfel, conform CNA, 87 de televiziuni centrale şi locale şi-au declarat intenţia de reflectare prin emisiuni specifice a campaniei electorale, desfăşurată în perioada 25 aprilie - 24 mai.
De asemenea, alte 92 de televiziuni prin cablu au anunţat CNA privind intenţia de difuzare a unor emisiuni electorale în campania pentru alegerile pentru Parlamentul European. Între acestea se numără şi staţii locale ale televiziunilor de ştiri Digi 24 şi Realitatea TV.
Totodată, 141 de radiouri centrale şi locale vor difuza emisiuni electorale în această campanie, potrivit adreselor depuse la CNA. Între acestea se află Europa FM şi Realitatea FM, staţia centrală şi staţiile locale.
Tuturor acestor radiodifuzori privaţi se adaugă Televiziunea Română şi Radioul Public, care vor difuza, potrivit misiunii lor publice, emisiuni electorale în campania pentru alegerea membrilor din România în Parlamentul European.
Alegerile membrilor din România în Parlamentul European vor avea loc pe 25 mai. Campania electorală pe posturile de radio şi de televiziune, publice şi private, a început pe 25 aprilie, ora 00.00, şi se va încheia pe 24 mai, ora 7.00.
Mediafax
Comentează