La sfârșitul anului 2023, producția de gaz natural lichefiat (GNL) în Rusia a scăzut cu 2% față de 2022, informează neftegaz.ru.
Kommersant scrie despre asta pe 9 ianuarie 2024, citând calculele Kpler.
Scădere așteptată
În 2023, fabricile rusești de GNL au produs 32,33 milioane de tone de GNL, ceea ce este cu 2% mai puțin decât cu un an mai devreme (33 milioane de tone).
În decembrie 2023, viceprim-ministrul rus A. Novak a estimat producția de GNL în Rusia în 2023 la 33 de milioane de tone, ceea ce reprezintă aproximativ 8% din piața mondială și plasează Rusia pe locul 4 în rândul țărilor exportatoare după SUA, Qatar și Australia.
Totodată, în decembrie 2023, producția de GNL din Rusia a atins 3,2 milioane de tone (3,0 milioane de tone în noiembrie), devenind maximul pentru anul 2023 și cu 7% mai mare decât cu un an mai devreme.
Scăderea producției de GNL în Rusia în 2023 era de așteptat.
Motivul acestei dinamici a fost legat de reparațiile de vară pe liniile de lichefiere ale proiectelor pe scară largă Yamal LNG și Sakhalin-2, în urma cărora:
• Yamal LNG a produs 19,88 milioane de tone de GNL în 2023, comparativ cu 21 milioane de tone în 2022 (o scădere de 5,3%),
• Sakhalin -2 - 10,2 milioane de tone în 2023 față de 11,5 milioane de tone în 2022 (scădere cu 11,3%).
Această scădere a fost parțial compensată de uzina de GNL la scară medie KSPG Portovaya de la Marea Baltică (proiectul a fost lansat în septembrie 2022, iar în 2023 a funcționat un an întreg. În 2023:
• KSNG Portovaya a produs 1,47 milioane de tone GNL
• Uzina Cryogas-Vysotsk a crescut livrările cu 7,5%, la 0,76 milioane de tone de GNL.
Exportul de GNL și perspectivele acestuia
Volumul total al exporturilor de GNL din Rusia în 2023 a scăzut, de asemenea, cu 2%.
În ciuda scăderii generale a livrărilor de GNL în străinătate, exporturile către Europa au crescut cu 1% în 2023.
Luând în considerare Turcia, volumul transporturilor în 2023 a fost de 16,42 milioane de tone față de 16,25 milioane de tone cu un an mai devreme.
Livrările de GNL rusesc către Asia au scăzut cu 6,1% - de la 16,48 milioane de tone în 2022 la 15,48 milioane de tone în 2023.
Principalii cumpărători de GNL rusesc în 2023 au fost:
• în Europa - Spania și Belgia, care au achiziționat 5 milioane de tone fiecare, precum și Franța cu 3,67 milioane de tone,
• în Asia - China, care a primit 6,7 milioane de tone, Japonia - 6 milioane de tone, Coreea de Sud - 1,7 milioane de tone.
Pentru Yamal LNG, transporturile către Europa au reprezentat mai mult de 70% din transporturi.
Separat, în decembrie 2023, exporturile rusești de GNL către Europa au atins 1,76 milioane de tone, repetând valorile de vârf istorice din noiembrie.
Acest lucru se datorează unei creșteri a exporturilor de GNL către Japonia din proiectul Sakhalin-2 - în octombrie-decembrie 2023. Japonia a restabilit pentru prima dată complet importurile la nivelul observat înainte de februarie 2022.
În decembrie 2023, exporturile de GNL către Japonia din Sakhalin -2 a ajuns la 0,7 milioane de tone, ceea ce este cu aproape 20% mai mare decât cu un an mai devreme.
În ciuda inițiativelor individuale ale țărilor, țările UE nu au impus restricții privind aprovizionarea cu GNL din Rusia.
Țările UE compensează parțial scăderea livrărilor de gaze rusești prin conducte prin importul de GNL, inclusive din Rusia.
Printre posibilele restricții, UE ia în considerare posibilitatea de a interzice furnizorilor din Federația Rusă accesul la terminalele GNL.
CE îndeamnă să nu încheie noi contracte pe termen lung cu companiile rusești.
În plus, Statele Unite au impus sancțiuni noului proiect Arctic LNG-2 al NOVATEK, ceea ce va complica aprovizionarea de la acesta, în special către Europa.
Între timp, A. Novak a raportat la sfârșitul lunii decembrie că a început să funcționeze prima etapă a Arctic LNG-2, începerea livrărilor este așteptată în primul trimestru al anului 2024.
Conform prognozei lui S. Kondratiev de la Institutul de Energie și Finanțe, producția de GNL în Rusia va crește la 35, 8-36,1 milioane de tone (inclusiv încărcătura medie anuală a liniei 1 a Artik LNG-2 la nivelul de 40-45%).
Exporturile către UE ar putea scădea din cauza reformatării în curs a pieței europene, a stabilizării prețurilor la gaze la un nivel relativ scăzut și a presiunii crescute de sancțiuni.
Livrările către Europa până la sfârșitul anului 2024 ar putea scădea la 12-13 milioane de tone.
Comentează