Comisia Europeană şi-a prezentat, miercuri, "Strategia pentru o mobilitate sustenabilă şi inteligentă", însoţită de un plan de acţiune cuprinzând 82 de iniţiative care vor ghida activitatea în următorii patru ani, informează un comunicat de presă al Executivului comunitar, potrivit Agerpres.
Această strategie pune bazele procesului prin care sistemul de transport al Uniunii îşi poate realiza transformarea verde şi digitală şi poate deveni mai rezilient în faţa viitoarelor crize. După cum se subliniază în Pactul verde european, rezultatul va fi o reducere cu 90% a emisiilor până în 2050, obţinută graţie unui sistem de transport inteligent, competitiv, sigur, accesibil şi la preţuri abordabile.
Citește și: Rareș Bogdan: PNL ar urma să aibă undeva la 10-11 miniştri
"Transporturile sunt coloana vertebrală care conectează cetăţenii şi întreprinderile europene şi sunt importante pentru noi toţi. Tehnologiile digitale au potenţialul de a revoluţiona modul în care ne deplasăm şi de a face mobilitatea noastră mai inteligentă, mai eficientă şi totodată mai verde. Trebuie să oferim întreprinderilor un cadru stabil pentru investiţiile verzi pe care vor trebui să le facă în deceniile următoare. Prin punerea în aplicare a acestei strategii, vom crea un sistem de transport mai eficient şi mai rezilient, care urmează o traiectorie fermă de reducere a emisiilor în conformitate cu obiectivele Pactului verde european", a declarat comisarul pentru transporturi, Adina Vălean.
Potrivit Executivului comunitar, toate modurile de transport trebuie să devină mai sustenabile, cu alternative verzi disponibile pe scară largă şi cu stimulente adecvate puse în aplicare pentru a încuraja tranziţia. Pentru a menţine sistemul european de transport pe traiectoria către un viitor inteligent şi sustenabil au fost stabilite mai multe etape concrete.
Până în 2030, cel puţin 30 de milioane de autoturisme cu emisii zero vor fi în exploatare pe drumurile europene, 100 de oraşe europene vor fi neutre din punct de vedere climatic, traficul feroviar de mare viteză se va dubla la nivelul întregii Europe, călătoriile colective programate pentru deplasări cu o lungime de sub 500 de km vor trebui să fie neutre din punctul de vedere al carbonului, mobilitatea automatizată va fi implementată la scară largă iar navele maritime cu emisii zero vor fi pregătite pentru lansarea pe piaţă
Până în 2035, aeronavele de mare capacitate cu emisii zero vor fi pregătite pentru lansarea pe piaţă.
Citește și: Decizia neașteptată luată de Eugen Tomac: Mi-am depus demisia din funcția de președintele al PMP
Până în 2050, aproape toate autoturismele, furgonetele, autobuzele şi vehiculele grele noi vor avea emisii zero, traficul feroviar de marfă se va dubla, va exista o reţea transeuropeană de transport (TEN-T) multimodală deplin operaţională, pentru un transport sustenabil şi inteligent, cu conectivitate de mare viteză.
Pentru a transforma obiectivele noastre în realitate, strategia identifică un total de 82 de iniţiative în 10 domenii-cheie de acţiune ("iniţiative emblematice"), fiecare cu măsuri concrete.
Pentru ca transportul să devină sustenabil, în practică acest lucru înseamnă: stimularea adoptării vehiculelor, navelor şi aeronavelor cu emisii zero, a combustibililor regenerabili şi cu emisii scăzute de carbon şi a infrastructurii aferente - de exemplu, prin instalarea a 3 milioane de puncte publice de încărcare până în 2030; Crearea de aeroporturi şi porturi cu emisii zero - de exemplu, prin noi iniţiative de promovare a combustibililor sustenabili în sectorul aviaţiei şi în cel maritim; Realizarea unei mobilităţi interurbane şi urbane sănătoase şi sustenabile - de exemplu, prin dublarea traficului feroviar de mare viteză şi dezvoltarea unei infrastructuri suplimentare pentru biciclete în următorii 10 ani; "Înverzirea" transportului de marfă - de exemplu, prin dublarea traficului feroviar de marfă până în 2050; Tarifarea carbonului şi oferirea de stimulente mai bune utilizatorilor - de exemplu, prin aplicarea unui set cuprinzător de măsuri pentru a asigura o tarifare echitabilă şi eficientă în întreg sectorul transporturilor.
Pentru ca transportul să devină inteligent, strategia prevede: Transformarea mobilităţii multimodale conectate şi automatizate în realitate - de exemplu, oferind pasagerilor posibilitatea să cumpere bilete pentru călătorii multimodale şi asigurând o trecere fără probleme a mărfurilor de la un mod de transport la altul; Stimularea inovării şi a utilizării datelor şi a inteligenţei artificiale (IA) pentru o mobilitate mai inteligentă - de exemplu, acordând un sprijin deplin implementării dronelor şi a aeronavelor fără pilot la bord, precum şi altor acţiuni care vizează construirea unui spaţiu european comun al datelor privind mobilitatea.
Pentru ca transportul să devină rezilient, Comisia se angajează să consolideze piaţa unică - de exemplu, prin consolidarea eforturilor şi a investiţiilor pentru finalizarea reţelei transeuropene de transport (TEN-T) până în 2030 şi pentru sprijinirea eforturilor sectorului de a reconstrui mai bine prin investiţii sporite, atât publice, cât şi private, în modernizarea flotelor în toate modurile de transport; să asigure o mobilitate echitabilă şi justă pentru toţi - de exemplu, făcând astfel încât noua mobilitate să devină abordabilă şi accesibilă în toate regiunile şi pentru toţi pasagerii, inclusiv pentru cei cu mobilitate redusă, şi făcând sectorul mai atractiv pentru lucrători; să mărească siguranţa şi securitatea transporturilor la nivelul tuturor modurilor - inclusiv prin reducerea aproape la zero a numărului de decese până în 2050.
Având în vedere că transporturile contribuie cu aproximativ 5% la PIB-ul UE şi că asigură locuri de muncă pentru un număr de peste 10 milioane de persoane în Europa, sistemul de transport este esenţial pentru întreprinderile europene şi pentru lanţurile de aprovizionare mondiale. În acelaşi timp, însă, transporturile au şi efecte negative asupra societăţii noastre: emisii de poluanţi şi de gaze cu efect de seră, zgomot, accidente rutiere şi congestionarea traficului. Astăzi, emisiile din transporturi reprezintă aproximativ un sfert din emisiile totale de gaze cu efect de seră ale UE.
Comentează