Nu doar DEPA, ci și mari jucători europeni intră acum în domeniul Coridorului Vertical de Gaze Naturale, care aspiră la transportul unor volume foarte mari de GNL, în principal american, din Grecia în Ucraina, scrie energypress.gr.
Într-un moment în care discuțiile dintre producătorii americani și companiile europene se intensifică și în urma acordului încheiat acum câteva zile între DEPA și Naftogas pentru acoperirea nevoilor Ucrainei în această iarnă (decembrie 2025-martie 2026), compania greacă a rezervat o parte foarte mare din capacitatea Coridorului Vertical pentru luna viitoare în cadrul licitației de ieri.
Totuși, vestea nu se limitează la prezența dinamică a DEPA pentru a doua lună consecutivă în jocul Coridorului Vertical, ci mai degrabă la faptul că utilizarea rutei - care până de curând funcționa insuficient - este în continuă creștere, spre satisfacția părții americane, care vede că marele său plan de a face Europa de Sud-Est independentă de gazul rusesc este pe drumul cel bun.
Acest lucru este demonstrat de faptul că, în cadrul licitației organizate ieri pentru produsul „Ruta 1”, Operatorii celor cinci țări ale rutei (Grecia, Bulgaria, România, Moldova și Ucraina) au „blocat” contracte pentru aproape 60% din capacitatea oferită a rutei. Adică 13,68 gigawați oră pe zi dintr-un total de 23,18 gigawați oră.
Această performanță nu este doar aproape dublă față de performanța din licitația de luna precedentă, când a fost rezervată doar 30% din capacitatea oferită (6 GWh/zi dintr-un total de 19,9 GWh), ci este legată și de prezența unor noi jucători în joc.
Conform informațiilor, DEPA a „blocat” cea mai mare capacitate pentru luna decembrie (nu a finalizat încă acordul cu Naftogas), în timp ce cantități semnificativ mai mici au fost rezervate de AXPO, compania elvețiană (aceasta a fost prezentă și la licitația din noiembrie), precum și de DTEK, compania ucraineană, sau una dintre filialele sale, apărând pentru prima dată la licitațiile Coridorului Vertical.
Cerere crescută din partea Ucrainei înainte de iarnă
În practică însă, chiar și participarea relativ mică a AXPO și DTEK arată nu doar cursul accelerat pe care l-au urmat evoluțiile după ce Grecia a devenit un rol central pentru planul
SUA în regiune, ci și faptul că utilizarea Coridorului Vertical este în creștere semnificativă. Și presupune angajamentul unei capacități și mai mari începând cu ianuarie de-a lungul rutei, atât datorită acordului DEPA cu compania ucraineană Naftogaz, cât și, mai general, datorită nevoilor crescute ale Ucrainei.
Potrivit unor comercianți care au declarat pentru site-ul specializat Montelnews, motivul dublării volumelor de gaze în cadrul licitației de ieri este creșterea cererii din partea Ucrainei, care caută volume suplimentare pentru a face față consecințelor atacurilor rusești asupra sistemului său energetic.
Potrivit unui analist, țara a pierdut 57% din capacitatea sa de generare a energiei electrice de dinainte de război - aproximativ 30,5 GW - din cauza atacurilor continue asupra infrastructurii sale energetice, ceea ce implică cantități suplimentare prin Coridorul Vertical, atâta timp cât prețurile de transport al gazului american sunt competitive.
„...Dimensiunile acordurilor existente nu numai că sunt deja foarte mari, dar probabil se vor extinde, atât datorită creșterii cantităților importate, cât și a intrării de noi țări pe axa energetică verticală, cum ar fi posibil Ungaria”, a declarat ieri, la rândul său, la un eveniment Fortune Greece, Alexandros Exarchou, președinte și CEO al grupului AKTOR, precum și al Atlantic SEE, care la începutul lunii noiembrie a semnat un acord de furnizare de gaze pe 20 de ani cu americanul Venture Global, împreună cu DEPA, la Zappeion.
Atlantic SEE este entitatea care se va angaja să implementeze acordul DEPA - Naftogaz pentru aprovizionarea companiei ucrainene din decembrie până în martie anul viitor, prin capacitatea pe care compania greacă de stat o va închide pentru fiecare lună de acum înainte în Coridorul Vertical.
„Puzzle-ul” dintre gazul azer și Alexandroupolis
Între timp, se înregistrează evoluții și în alte țări din regiune, cum ar fi Bulgaria, potrivit lui Montel. Vineri seara, autoritatea bulgară de reglementare în domeniul energiei, EWRC, a lansat o consultare publică până pe 5 decembrie cu privire la o propunere de introducere a unor noi produse competitive de gaze naturale. Operatorii celor cinci țări au convenit, de asemenea, să creeze două noi produse de capacitate, cunoscute sub numele de „Ruta 2” și „Ruta 3”, care vor facilita transportul de gaze naturale către Ucraina până în aprilie și pentru care așteaptă undă verde din partea autorităților de reglementare.
De menționat este faptul că Venture Global a rezervat 25% din capacitatea terminalului Alexandroupolis pentru un an, de unde va porni „Ruta 2”, care va rezerva capacitate - cu tarife de tranzit reduse - pentru transportul de GNL către Ucraina de la FSRU, cu punct de intrare Amphitrite (unde FSRU este interconectat cu rețeaua DESFA).
În ceea ce privește „Ruta 3”, conform planului inițial, aceasta va implica intrarea gazului azer în punctul de interconectare al conductei greco-bulgare IGB cu TAP, însă soarta sa rămâne incertă.
Faptul că partea americană și-a exprimat nemulțumirea acum câteva zile cu privire la posibilitatea ca gazul azer, pe lângă GNL, să ajungă din Grecia în Ucraina, ar putea provoca îndoieli cu privire la acest produs specific.
Nemulțumirea americană a fost exprimată atunci când s-a ridicat ca alternativă faptul că, în cazul în care livrările de GNL sunt întârziate sau dacă, din motive tehnice, încărcătura nu are timp să fie gazificată (durează 18 zile din momentul în care nava ajunge la Revithoussa), atunci, pentru ca DEPA să își îndeplinească obligațiile contractuale cu Naftogaz, va trebui să înlocuiască aceste cantități din „coșul” de gaze pe care îl deține, care include și gazul azer.





























Comentează