De la 1 iulie 2024 mulți antreprenori sunt stresați de faptul că vin foarte greu facturile în e-Factura (în sensul că nu sunt trimise la timp), după termenul limită de 5 zile lucrătoare. Asta pentru că înregistrarea în contabilitate a unei facturi care a venit printr-un alt canal și a fost înregistrată în contabilitate este sancționată cu 15% din valoare. Fiind totuși o cheltuială, ea trebuie să fie înregistrată în contabilitate.
Ce trebuie să facă firmele dacă nu primesc facturile prin RO e-Factura.
Pe scurt, în cazul achizițiilor de mărfuri/servicii pentru care factura este primită ulterior (termenului), înregistrarea în contabilitate la momentul realizării operațiunilor se poate efectua în baza altor documente justificative, emise în acest sens, care să respecte cerințele O.M.F.P. nr. 2.634/2015 (de exemplu, „Avizul de însoțire a mărfii (Cod 14-3-6A)” – în cazul achiziției mărfurilor).
În legătură cu cei care nu trimit la timp facturile în sistem, adică depășesc termenul de 5 zile calendaristice, firmele mari vor plăti amenzi între 5.000 – 10.000 lei, cele mijlocii vor primi între 2.500 – 5.000 lei, iar firmele mici și persoanele fizice între 1.000 – 2.500 lei.
Dacă ANAF va vedea că în cursul unei luni nu au fost încărcate mai multe facturi, va sancționa fapta o singură dată pentru toate, nu la fiecare factură în parte.
„Potrivit art. 10 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 120/2021, privind administrarea, funcţionarea şi implementarea sistemului naţional privind factura electronică RO e-Factura şi factura electronică în România, precum şi pentru completarea Ordonanţei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cărţii de identitate a vehiculului şi certificarea autenticităţii vehiculelor rutiere în vederea introducerii pe piaţă, punerii la dispoziţie pe piaţă, înmatriculării sau înregistrării în România, precum şi supravegherea pieţei pentru acestea, cu modificările și completările ulterioare, începând cu data de 1 iulie 2024, în relaţia comercială B2B, între persoane impozabile stabilite în România conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, emitentul facturii electronice are obligaţia de transmitere a acesteia către destinatar utilizând sistemul naţional privind factura electronică RO e-Factura, cu respectarea prevederilor art. 4 alin. (1). Fac excepţie facturile simplificate emise conform art. 319 alin. (12) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare.
Potrivit art. 132 alin. (1) lit. b) din OUG nr. 120/2021, primirea şi înregistrarea de către destinatarul - persoană impozabilă stabilită în România conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, a unei facturi emise de operatori economici stabiliţi în România, în relaţia B2B, fără respectarea prevederilor art. 10 alin. (1), constituie contravenţie, dacă nu a fost săvârşită în astfel de condiţii încât să fie considerată, potrivit legii, infracţiune. Această faptă se sancționează cu o amendă egală cu 15% din valoarea totală a facturii, conform art. 132 alin. (2) din OUG nr. 120/2021.
Totodată, în conformitate cu prevederile 109 din OUG nr. 120/2021, în cazul în care este obligatorie transmiterea facturii prin sistemul naţional RO e-Factura, beneficiarii care nu primesc facturile prin sistem în termenul prevăzut la art. 10 alin. (7), pentru livrări de bunuri/prestări de servicii pentru care plata se face la momentul livrării/prestării, pot notifica organele fiscale competente în acest sens.
Procedura de notificare şi măsurile ce urmează a fi luate de organul fiscal în vederea transmiterii facturilor de către emitenţi prin intermediul sistemului se stabilesc prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
Prin urmare, beneficiarii care primesc factura prin alte mijloace decât sistemul național RO e-Factura sunt pasibili de amendă dacă înregistrează aceste facturi în evidențele contabile.
Astfel, din punct de vedere contabil, art. 6 din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, prevede că orice operațiune economico-financiară efectuată se consemnează în momentul efectuării ei într-un document care stă la baza înregistrărilor în contabilitate, dobândind astfel calitatea de document justificativ.
Potrivit pct. 4 din Normele generale de întocmire şi utilizare a documentelor financiar- contabile, cuprinse în Anexa 1 la O.M.F.P. nr. 2.634/20151, documentele care stau la baza înregistrărilor în contabilitate pot dobândi calitatea de document justificativ numai în condițiile în care furnizează toate informațiile prevăzute de normele legale în vigoare.
Conform pct. 12 din normele menționate anterior, documentele financiar-contabile pot fi prezentate ca documente pe suport hârtie sau în format electronic, cu condiția întocmirii acestora potrivit normelor în vigoare. Prin document în format electronic se înțelege documentul care conține informațiile prevăzute de normele menționate și care a fost emis și primit în format electronic.
La pct. 20 și pct. 22 din aceleași norme este precizat că înregistrările în contabilitatea sintetică și analitică se fac pe bază de documente justificative, fie document cu document, fie pe baza unui centralizator în care sunt înscrise mai multe documente justificative al căror conținut se referă la operațiuni de aceeași natură și din aceeași perioadă. În cazul operațiunilor contabile pentru care nu se întocmesc documente justificative, înregistrările în contabilitate se fac pe bază de note de contabilitate care au la bază note justificative sau note de calcul, după caz.
Modelele documentelor financiar-contabile pot fi adaptate în funcție de specificul și necesitățile entităților, cu condiția respectării conținutului de informații prevăzut la pct. 2, respectiv pct. 10 din norme, precum și a normelor de întocmire și utilizare a acestora.
Ca urmare, în cazul achizițiilor de mărfuri/servicii pentru care factura este primită ulterior, înregistrarea în contabilitate la momentul realizării operațiunilor se poate efectua în baza altor documente justificative, emise în acest sens, care să respecte cerințele O.M.F.P. nr. 2.634/2015 (de exemplu, „Avizul de însoțire a mărfii (Cod 14- 3-6A)” - în cazul achiziției mărfurilor).”, potrivit Ministerului de Finanțe Publice.
Comentează