India se confruntă cu una dintre cele mai grave crize de siguranță rutieră din lume. În 2023, peste 172.000 de oameni și-au pierdut viața în accidente rutiere – echivalentul a 474 de decese pe zi, sau o viață pierdută la fiecare trei minute, potrivit datelor prezentate de ministrul Transporturilor, Nitin Gadkari. Printre victime se numără 10.000 de copii și 35.000 de pietoni, scrie BBC.
Deși infrastructura rutieră a țării s-a extins rapid – India având a doua cea mai mare rețea de drumuri din lume, cu 6,6 milioane de kilometri – pericolele rămân omniprezente. Viteza excesivă, lipsa echipamentelor de siguranță și comportamentele iresponsabile contribuie la tragediile zilnice relatate constant de presa locală.
Cauze multiple, prevenție deficitară
Lipsa căștilor și a centurilor de siguranță a fost responsabilă pentru 70.000 de decese în 2023. Supraincărcarea vehiculelor, conducerea fără permis valabil și traficul pe contrasens sunt alte cauze frecvente. În plus, infrastructura precară agravează riscurile: din aproape 14.000 de „puncte negre” identificate, doar o treime au fost remediate eficient.
„Cel mai mare vinovat este comportamentul uman – lipsa de respect și teamă față de lege”, a declarat Gadkari. Dar experții atrag atenția și asupra deficiențelor grave de proiectare și întreținere a drumurilor. Barierele de protecție montate incorect, medianele prea înalte sau straturile succesive de asfalt care ridică periculos nivelul șoselei sunt doar câteva exemple.
Un haos rutier generalizat
Drumurile Indiei sunt împărțite între vehicule motorizate și transporturi nemotorizate – de la biciclete și ricșe, până la pietoni și animale. Trotuarele sunt adesea ocupate de comercianți ambulanți, obligând pietonii să se deplaseze pe carosabil. În acest context, accidentele sunt aproape inevitabile.
Deși autoritățile au anunțat planuri ambițioase de modernizare – precum transformarea a 25.000 km de drumuri în autostrăzi cu patru benzi – specialiștii avertizează că simpla lărgire a drumurilor poate crește pericolul, dacă nu este însoțită de măsuri de siguranță riguroase.
„India încearcă să copieze infrastructura occidentală, dar fără sistemele de cercetare și colectare de date care stau la baza acelor modele”, afirmă Kavi Bhalla, expert în siguranță rutieră de la Universitatea din Chicago.
Un apel la responsabilitate
În fața acestei crize sistemice, guvernul indian promovează o strategie în cinci pași – de la educație și aplicarea legii, până la intervenții medicale de urgență. Un raport recent arată că jumătate dintre victimele accidentelor ar putea fi salvate prin intervenții rapide.
În timp ce modernizarea infrastructurii este vitală pentru economia Indiei, experții avertizează că siguranța celor mai vulnerabili – pietoni, motocicliști, copii – nu trebuie ignorată.
„Costul dezvoltării nu trebuie plătit cu viețile celor mai săraci. Fiecare intervenție trebuie testată, ajustată și adaptată realităților locale”, conchide Bhalla.
Comentează