Cenzură fără precedent în Ministerul Educației: Daniel David a ascuns analiza care arăta că măsurile Guvernului Bolojan pot avea efecte negative

Autor: Lucian Negrea, Reporter

Publicat: 24-07-2025 16:27

Actualizat: 24-07-2025 19:27

Article thumbnail

Sursă foto: Lucian Alecu / Shutterstock Editorial / Profimedia

Site-ul Edupedu.ro dezvăluie o amplă operațiune de cenzură aplicată de ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, asupra unei analize științifice critice la adresa măsurilor din Legea Bolojan. Documentul realizat de cercetătorii Institutului de Științe ale Educației (IȘE) a fost drastic editat și aproape integral suprimat de minister înainte de a fi transmis către presă.

Într-un gest fără precedent în istoria recentă a Ministerului Educației, ministrul Daniel David a blocat publicarea unei analize științifice care contrazicea deschis declarațiile oficiale ale acestuia și susținea, pe bază de date internaționale, că măsurile asumate de Guvernul Bolojan în educație pot avea efecte negative majore asupra sistemului de învățământ.

Cenzură masivă și manipulare instituțională

Analiza de 23 de pagini realizată de cercetătorii IȘE a fost transmisă Ministerului Educației pe 7 iulie 2025, ca răspuns la întrebările Edupedu.ro legate de impactul majorării normei didactice, comasarea școlilor, creșterea numărului de elevi per clasă și reducerea burselor. În loc să permită publicarea integrală a răspunsului, ministrul Daniel David a blocat difuzarea lui și a transmis presei un document de doar 2 pagini, în care a păstrat doar fragmente favorabile din răspunsul inițial, eliminând complet concluziile critice și recomandările.

Printre pasajele șterse de Minister se numără:

  • Constatarea că majorarea normei didactice cu 2 ore va plasa România peste media europeană;
  • Informații privind timpul total de muncă al profesorilor și impactul negativ al birocratizării;
  • Exemple de politici europene privind plata cu ora, precum sistemele reglementate din Germania și Franța;
  • O listă extinsă de riscuri educaționale generate de măsurile propuse, de la stresul profesorilor la creșterea inechităților educaționale;
  • Toate cele 5 recomandări formulate de cercetători pentru minimizarea impactului negativ al reformelor.

Contradicții flagrante între răspunsurile IȘE și cele oferite de Minister

Ministerul a răspuns în numele IȘE la întrebările adresate direct cercetătorilor, modificând formulările și eliminând concluziile esențiale. De exemplu:

  • La întrebarea privind implicarea IȘE în elaborarea măsurilor din Legea Bolojan, cercetătorii au răspuns clar: „Institutul de Științe ale Educației nu a fost implicat”. Ministerul a schimbat această formulare, adăugând că studiile IȘE sunt „adesea prezentate public”, fără a preciza lipsa consultării.
  • Întrebarea privind solicitarea de analize după alegeri a primit din partea IȘE răspunsul: „Institutul de Științe ale Educației nu a primit solicitări”. Ministerul a răspuns în locul cercetătorilor că nu a existat „un raport oficial”.

Aceste intervenții denaturează faptele și elimină orice urmă de critică științifică față de măsurile promovate politic de Guvernul Bolojan.

Reacția ministrului: „Nimeni în știință nu se poate aștepta să scrie ceva, care să fie asumat necritic”

Ministrul Educației a recunoscut că a blocat analiza și a justificat intervenția prin nevoia unui „peer-review” și a unei versiuni în limba engleză. El a declarat, într-un comunicat transmis la ora 12:00: „Nimeni în știință nu se poate aștepta să scrie ceva, care ulterior să fie asumat direct și necritic instituțional chiar sub antetul ministerului pe care îl analizează”.

Această justificare ignoră însă faptul că analiza a fost realizată de cercetători ai unei instituții publice aflate în subordinea Ministerului și că răspundea la o solicitare adresată explicit acelei instituții, nu cabinetului ministerial.

Conținutul analizat – evidențe contrazise și ascunse

Edupedu.ro a obținut integral analiza cenzurată, din care reiese clar că:

  • România riscă să depășească standardele europene privind norma didactică;
  • Creșterea numărului de elevi la clasă, comasarea școlilor și diminuarea burselor pot adânci inechitățile și reduce accesul la educație de calitate;
  • Profesorii din România sunt deja supraîncărcați birocratic, iar extinderea normei de predare poate genera efecte negative asupra calității procesului didactic;
  • Plata orelor suplimentare este mult sub nivelul european, iar diminuarea tarifelor poate face profesia didactică mai puțin atractivă;
  • Sunt necesare măsuri urgente de monitorizare și corectare a impactului noilor politici educaționale.
Google News
Comentează
Articole Similare
Parteneri