Cercetătorii UBB explică cum influenţează ştirile false percepţia asupra brandurilor

Autor: Mirea Andreea

Publicat: 28-10-2025 15:57

Article thumbnail

Sursă foto: Europa Libera

O echipă de cercetători de la Facultatea de Ştiinţe Economice şi Gestiunea Afacerilor din cadrul Universităţii Babeş-Bolyai (UBB) Cluj-Napoca a publicat rezultatele unui studiu care examinează modul în care informaţiile false sau înşelătoare despre produsele promovate online influenţează comportamentul consumatorilor, evidenţiind în acest context rolul încrederii în publicitatea din social media.

"Conform datelor Statista din 2025, românii utilizează social media ca sursă principală de ştiri şi informaţii, cele mai apreciate platforme fiind Facebook, Instagram şi TikTok, unde tinerii petrec zilnic peste patru ore, în medie. În acest context, cercetarea a fost realizată pe un eşantion de 497 de utilizatori români activi în social media, cu vârste între 18 şi 34 de ani", se arată într-un comunicat trimis marţi de UBB.

Conform sursei citate, studiul arată că ştirile false despre produse, răspândite pe reţelele sociale, sporesc cinismul consumatorilor, erodând încrederea acestora în branduri şi în marketingul digital. Cinismul generat de expunerea la astfel de conţinuturi alimentează transmiterea de opinii negative în social media, amplificând riscurile reputaţionale pentru branduri.

Totuşi, încrederea în publicitatea prin influenceri şi în reclamele din social media acţionează ca un factor de protecţie, reducând efectele adverse ale ştirilor false. Influencerii credibili, percepuţi ca experţi şi autentici, contribuie la consolidarea încrederii şi la diminuarea cinismului, îmbunătăţind astfel percepţiile asupra brandurilor. De asemenea, reclamele bine concepute, informative, clare şi relevante, pot întări încrederea consumatorilor şi contracara indirect impactul negativ al dezinformării online.

"Implicaţiile studiului sunt de importanţă strategică, atât pentru mediul de afaceri, cât şi pentru specialiştii în marketing şi comunicare. O relaţie bazată pe încredere între brand şi consumatori este esenţială atunci când consumatorul este expus la ştiri false sau informaţii înşelătoare. Specialiştii în marketing ar trebui să investească în conţinut publicitar de înaltă calitate pentru a spori încrederea consumatorilor şi a diminua impactul ştirilor false. Influencerii care pun accent pe etică, transparenţă în conţinutul sponsorizat şi pe o aliniere autentică la valorile brandului sunt cei către care companiile ar trebui să se orienteze. În locul mesajelor strict promoţionale, este recomandată prioritizarea campaniilor care informează, oferă soluţii şi creează o legătură emoţională autentică cu publicul ţintă. Astfel, brandul devine o sursă de încredere într-un mediu contaminat cu informaţii false sau înşelătoare. Când se optează pentru reclame din social media, ele trebuie să fie adaptate intereselor şi nevoilor consumatorilor şi să ofere conţinut educativ, valoros, autentic", mai arată sursa citată.

Potrivit concluziilor studiului, când publicul simte că a fost indus în eroare, reacţiile negative se propagă rapid în mediul online, iar reputaţia devine dificil de recuperat. Astfel, brandurile trebuie să comunice deschis şi să reacţioneze prompt la conţinutul fals. Etica, autenticitatea şi consecvenţa în respectarea promisiunilor de brand devin noile standarde pe care consumatorii le aşteaptă de la companiile în care aleg să aibă încredere.

"Dezinformarea din mediul online a transformat radical regulile jocului în marketing. Încrederea a devenit o resursă volatilă, iar o ştire falsă, propagată viral, poate pune sub semnul întrebării chiar şi cel mai puternic brand. Dacă înainte brandurile vindeau promisiuni, astăzi contează modul în care le respectă. Rezultatele noastre evidenţiază un adevăr adesea ignorat în promovarea online, şi anume că încrederea oamenilor nu se cumpără, ci se construieşte şi este cea mai preţioasă resursă pe care o poate avea o organizaţie", a declarat Gabriela Sterie, coautoare a studiului şi doctorandă în marketing în cadrul UBB, citată în comunicat.

Rezultatele studiului, realizat de prof. univ. Ovidiu-Ioan Moisescu, drd. Luigia Gabriela Sterie şi prof. univ. Daniel Mican, au fost publicate în revista Computers în Human Behavior, aparţinând editurii de prestigiu internaţional Elsevier.

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri