Sectorul comerțului electronic dedicat produselor farmaceutice înregistrează, la nivel global, o creștere fără precedent, iar Europa de Est confirmă rapid tendința. În 2022, au fost înregistrate 3 miliarde de vizite online pe astfel de platforme, respectiv o creștere de 34% față de 2021. Astfel, Europa de Est prezintă a cincea cea mai mare creștere la nivel global în 2022 față de 2021, după alte zone precum Africa Subsahariana (98%), Asia de Vest (51%), Asia de Sud-Est (49%) și Asia de Sud (40%).
La nivel regional mai extins, în Europa Centrală și de Est, întregul sector farmaceutic înregistrează o creștere remarcabilă, iar România se află în topul țărilor cu cea mai puternică dezvoltare a acestui segment. În 2021, România a înregistrat peste 3,9 miliarde de euro venituri din domeniul farmaceutic, devenind a doua cea mai mare piață din regiune, după Polonia. Mai mult, evoluția nu a fost doar una locală, exporturile României de produse farmaceutice crescând constant, până la un total de 989 de milioane de euro în 2022. Această tendință ascendentă subliniază potențialul de extindere rapidă și pentru comerțul electronic farmaceutic în regiune. Se estimează că piața europeană a platformelor online de produse farmaceutice va cunoaște o expansiune semnificativă, crescând de la 17,26 miliarde de dolari în 2021 la aproximativ 44,18 miliarde de dolari până în 2027, cu o rată de creștere anuală compusă (CAGR) de 16,95%.
Potrivit datelor Liki24, tendința consumatorilor de a achiziționa produse pentru sănătate și medicamente online, în special produse fără prescripție medicală (OTC), continuă să crească, indicând faptul că schimbarea inițiată în timpul pandemiei este departe de a fi una temporară. Această creștere este alimentată și de extinderea accesului la internet, de inovațiile digitale din domeniul sănătății, și de apariția unui nou tip de consumator. Acest consumator utilizează tehnologia în mod regulat și preferă achizițiile online, deoarece le consideră mai simple, mai comode și mai rapide. Împreună cu avansul tehnologiei digitale și cu dezvoltarea comerțului electronic în sectorul sănătății, toți acești factori favorizează și stimulează dezvoltarea pieței.
Anton Avrynskyi, CEO Liki24, a declarat: „Industria farmaceutică a fost considerată întotdeauna o industrie conservatoare, însă cu toate acestea schimbarea atât de necesarã a intervenit și aici. Iar acesta este doar începutul. Cu o creștere a activității online și o cerere clară pentru soluții digitale de servicii și produse medicale, nevoia de a inova și în acest domeniu este incontestabilă. Liki24 își asumă un rol principal în această schimbare, utilizând tehnologia pentru a facilita accesul la sănătate și pentru a o face mai convenabilă pentru fiecare.”
„Liki24 valorifică beneficiile oferite de tehnologie în interesul consumatorului final și colaborează îndeaproape cu partenerii de retail din piața pharma din dorința de a participa activ la revoluționarea peisajului industriei farmaceutice. Împreună, ne propunem să depășim barierele tradiționale din domeniu și să punem bazele unei noi direcții care sa îmbine progresele tehnologice cu evoluția pieței farmaceutice. Platforma noastră este gândită să acopere toate fațetele sănătății: prevenție, tratament și menținere a sănătății. Punând la la dispoziție cea mai mare selecție de produse farmaceutice și de îngrijire a sănătății și introducând în curând pe platformă și în aplicație servicii de telemedicină, ne asigurăm că asistența medicală devine mai accesibilă din toate punctele de vedere”, a declarat Natalia Dina, Country Manager Liki24 pentru România.
Liki24, marketplace destinat produselor pentru sănătate, oferă cea mai extinsă gamă de produse de la farmacii, toate la prețuri competitive și cu o livrare rapidă. Accesibilitatea și rapiditatea livrării sunt aspecte esențiale apreciate de clienți, conform unui sondaj efectuat de companie în 2023. Această strategie le aduce multiple beneficii consumatorilor, permițându-le să economisească timp și bani. În același timp, prin această abordare unică, Liki24 îi ajută să depășească o serie de probleme des întâlnite, cum ar fi stocurile insuficiente pentru anumite produse în farmacii, procesele de livrare dificile și diferențele semnificative de preț pentru aceleași produse la diverse farmacii.
Compania și-a lansat recent operațiunile în Italia și intenționează să intre în curând pe noi piețe din UE. Prezentă în România de la sfârșitul anului 2021, platforma a livrat cu succes peste un milion de produse pentru sănătate, inclusiv medicamente eliberate pe bază de rețetă, către peste 150.000 de clienți din întreaga țară. Liki24 are în plan să își dezvolte activ serviciul local prin extinderea gamei de produse disponibile pe platformă, colaborând cu noi parteneri, și prin reducerea considerabilă a timpului de livrare. De asemenea, compania intenționează să dezvolte o secțiune de oferte promoționale de la parteneri, unde sunt colectate cele mai bune oferte de pe piață pentru produsele de sănătate.
Comentează