Certificatul de viață, un document esențial pentru românii din străinătate / Cum se poate obține

Autor: Andreea Năstase

Publicat: 17-11-2025 15:26

Article thumbnail

Sursă foto: MATTHIAS BALK / AFP / Profimedia

Certificatul de viață este un document oficial, esențial mai ales pentru românii care locuiesc sau care desfășoară activități în străinătate și care beneficiază de pensii, indemnizații sau alte drepturi sociale din România. Pentru cetățenii din diaspora acest act reprezintă o condiție obligatorie pentru menținerea drepturilor financiare primite din sistemul public de pensii sau din alte instituții ale statului.

Termenul de certificat de viață se referă la un instrument de verificare administrativă, mai exact un document oficial prin care o autoritate competentă confirmă faptul că o persoană aflată în plată, de regulă pensionari ori beneficiari de indemnizații din străinătate, este în viață la o anumită dată. Acest act se utilizează, în special, pentru verificarea beneficiarilor care se află în străinătate, deoarece instituțiile din România nu pot efectua verificări directe în baza altor registre naționale, transmite Știri.md.

Cine are nevoie de certificatul de viață

Pentru sistemul public de pensii din România, certificatul de viață este esențial pentru continuarea plăților din România către cetățenii aflați peste hotare și, totodată, reprezintă o măsură de siguranță împotriva fraudelor sau a plăților nejustificate. Documentul certifică faptul că sumele sunt direcționate în mod corect și previne situațiile în care drepturile bănești continuă să fie achitate după decesul beneficiarului.

Certificatul de viață este solicitat, în principal, persoanelor care beneficiază de pensie în România, dar care locuiesc în altă țară. Aceștia pot fi pensionari stabiliți definitiv în străinătate, persoane aflate temporar în afara țării pentru perioade îndelungate sau foști lucrători migranți care au lucrat în România, dar care au domiciliul actual în alt stat.

Pentru aceștia, Casa Națională de Pensii Publice (CNPP) solicită în fiecare an dovada că beneficiarul este în viață pentru a putea continua plata drepturilor. O altă categorie de persoane care are nevoie de certificatul de viață este cea a oamenilor care primesc indemnizații, rente sau pensii speciale. De asemenea, beneficiarii de rente viagere sau de pensii de invaliditate pot fi la rândul lor obligați să depună certificatul de viață dacă trăiesc în străinătate.

În situațiile în care plata pensiei se face în baza unui acord între România și un alt stat (cum ar fi, spre exemplu, țări din Uniunea Europeană, Canada, Israel, SUA etc.), certificatul de viață este o componentă standard a procedurilor de verificare anuală. În același timp, este o componentă esențială a sistemului administrativ deoarece, fără acesta, ar fi imposibil ca CNPP să verifice anual milioane de persoane aflate în străinătate, iar asta ar duce la plăți nejustificate, pierderi bugetare și chiar situații de fraudă.

De regulă, certificatul de viață nu este eliberat de instituțiile românești din țară decât în cazuri speciale și pentru persoanele care solicită acest document înainte de a pleca în străinătate sau pentru cei care cer o confirmare oficială. Pentru românii din diaspora, autoritățile competente pot varia în funcție de stat.

În cazul autorităților care pot elibera certificatul în străinătate, documentul poate fi semnat și parafat de consulatele și ambasadele României din statul de reședință, autorități locale echivalente (primării, notari publici, instituții administrative, etc.) și instituții publice acreditate de statul respectiv pentru certificarea vieții unei persoane.

Documentul trebuie semnat în prezența unei autorități legale competente de pe teritoriul statului în care beneficiarul își are domiciliul sau reședința permanentă, după caz, iar această autoritate confirmă autenticitatea documentului. Prin „autorități legale” se înțeleg instituțiile de pensii sau de securitate socială, autoritățile administrative locale, misiunile diplomatice și oficiile consulare, precum și notarii publici, avocații, consilierii juridici, medicii de familie din statul de domiciliu ori de reședință, precum și asociațiile de români cu personalitate juridică din diferite țări și birouri ale Patronatelor cu care Casa Națională de Pensii Publice a încheiat Protocoale de Colaborare.

Cum se obține certificatul de viață

Obținerea certificatului poate să varieze ușor de la o țară la alta, însă în majoritatea cazurilor procedura este similară. CNPP trimite formularul de certificat de viață către beneficiarii din străinătate, iar aceștia trebuie să-l completeze cu datele personale. Apoi, persoana aflată în plată va merge la autoritatea locală sau la consulatul României din țara de reședință, va înregistra semnătura și confirmarea că este în viață, iar la final va trimite documentul înapoi la CNPP în termenul stabilit.

Formularul este de obicei specific CNPP și nu poate fi înlocuit de nici un alt document, decât în anumite situații excepționale. În ceea ce privește obținerea certificatului la consulat, pașii de parcurs sunt simpli. Astfel, beneficiarul se va prezenta cu un act de identitate românesc valabil, va completa formularul-tip, iar un funcționar consular va verifica identitatea și va confirma autenticitatea. Apoi, persoana semnează în fața autorității, iar consulatul aplică ștampila și semnătura. În majoritatea cazurilor, serviciul este gratuit.

Pentru obținerea certificatului la autorități locale, dacă beneficiarul locuiește într-o zonă unde nu există consulat sau dacă preferă o procedură locală, certificatul poate fi emis fie de un notar public, de o autoritate administrativă sau de o instituție similară. În unele cazuri este necesară traducerea autorizată în limba română și aplicarea apostilei, în funcție de țara de reședință.

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri