Ceva neobișnuit a fost observat pe Lună: urmează investigații, care vor dura săptămâni sau chiar luni întregi

Discovery.com
gheata luna

Suprafața Lunii este în mare parte acoperită de praf, dar astronomii au descoperit recent câteva roci curioase care i-au nedumerit pe oamenii de știință. Spre deosebire de praful de pe Pământ, acest praf lunar este ascuțit și încărcat electric, în loc să fie netezit de vânt și de vreme, scrie EurekAlert.

Aceste roci ciudate, cu proprietăți unice ale prafului, inclusiv anomalii magnetice, au fost studiate încă din anii 1960, din epoca Apollo. O echipă internațională de cercetători, condusă de Dr. Ottaviano Rüsch de la Universitatea Münster din Germania, a făcut acum o descoperire revoluționară.

Aceștia au găsit roci selenare cu acest praf deosebit, care reflectă lumina solară în mod diferit față de alte roci cunoscute. Aceste descoperiri oferă informații valoroase despre procesele care modelează și modifică suprafața Lunii. Rezultatele cercetării au fost publicate în Journal of Geophysical Research – Planets.

Se știe că suprafața Lunii prezintă anomalii magnetice, în special într-o regiune numită Reiner Gamma. Cu toate acestea, nu s-a investigat niciodată dacă rocile de pe Lună pot fi magnetice.

Dr. Ottaviano Rüsch explică faptul că înțelegerea actuală a proprietăților magnetice ale Lunii este limitată, astfel că aceste noi roci pot dezvălui istoria Lunii și nucleul său magnetic.

Prin studierea interacțiunilor dintre praful și rocile din regiunea Reiner Gamma, mai exact a variațiilor proprietăților de reflexie ale rocilor, oamenii de știință pot deduce modul în care lumina solară este reflectată de acești bolovani mari.

Imaginile folosite în cadrul studiului au fost realizate de către Lunar Reconnaissance Orbiter al NASA, care orbitează în jurul Lunii. Cercetătorii s-au concentrat inițial asupra rocilor crăpate și au folosit algoritmi de inteligență artificială pentru a analiza aproximativ un milion de imagini realizate de Orbiter.

Aceștia au identificat aproximativ 130.000 de roci interesante, dintre care jumătate au fost examinate de oamenii de știință.

Praf lunar ciudat

Dr. Valentin Bickel, de la Centrul pentru Spațiu și Habitabilitate din Elveția, explică faptul că metodele moderne de procesare a datelor au permis cercetătorilor să obțină noi informații și să descopere obiecte necunoscute, cum ar fi aceste formațiuni stâncoase acoperite de un praf lunar ciudat, care sunt analizate în acest studiu.

O anumită rocă le-a atras atenția datorită zonelor întunecate distinctive. Această rocă reflectă mai puțină lumină spre Soare în comparație cu alte roci, ceea ce indică o structură specifică a prafului cu factori precum densitatea și dimensiunea granulelor de praf.

În mod normal, praful lunar este foarte poros și reflectă multă lumină înapoi spre sursa de iluminare. Cu toate acestea, rocile acoperite de praf observate se comportă diferit, indicând un praf compactat și o luminozitate neobișnuită.

Această descoperire este fascinantă, dar oamenii de știință se află încă în stadii incipiente de înțelegere a naturii acestui praf și a interacțiunilor sale cu rocile.

În următoarele săptămâni și luni, investigațiile ulterioare se vor concentra pe explorarea proceselor care duc la interacțiunile dintre praf și roci, precum și pe formarea acestei structuri unice de praf. Aceste procese includ ridicarea prafului datorită încărcării electrostatice sau interacțiunii vântului solar cu câmpurile magnetice locale.

Pe lângă alte misiuni spațiale internaționale pe Lună, NASA intenționează să trimită în viitorul apropiat un rover automatizat în regiunea Reiner Gamma. Acest rover va căuta bolovani similari cu proprietăți speciale ale prafului.

Înțelegerea modului în care se mișcă praful pe Lună va fi crucială pentru planificarea viitoarelor așezări umane pe suprafața acesteia, deoarece acesta poate cauza probleme precum contaminarea habitatelor și a echipamentelor tehnice, după cum notează