CFR Marfă a înregistrat, anul trecut, pierderi de peste 328 milioane de lei, iar datoriile restante la bugetul de stat au depăşit pragul de un miliard de lei, arată o analiză RisCo, dată vineri publicităţii, conform Agerpres.
"Pierderile de 328 milioane de lei şi datoriile care depăşesc pragul de un miliard lei sugerează că operatorul naţional se află într-o situaţie financiară critică. Nu este vorba doar despre datoriile şi cheltuielile pe care le are, ci şi despre cei peste 3.000 de angajaţi care au nevoie de siguranţă în ceea ce priveşte stabilitatea locului de muncă. Pierderile înregistrate de-a lungul timpului sunt efecte ale unui posibil management ineficient şi ale lipsei investiţiilor în infrastructură. În contextul actual economic, pierderile operatorului naţional nu indică doar un punct de cotitură al acestuia, ci şi o destabilizare la nivel operaţional şi financiar. Situaţia economică în care se află nu este doar una de lichiditate, ci şi una care ne atrage atenţia în ceea ce priveşte sustenabilitatea pe termen mediu şi lung", relevă analiza.
Conform datelor disponibile pe platforma de analiză financiară RisCo, operatorul naţional de transport marfă a consemnat în anul 2024 o cifră de afaceri de peste 677 milioane de lei. Cu toate că CFR Marfă îşi desfăşoară activitatea pe întreaga reţea feroviară şi oferă servicii multiple, cifra de afaceri aferentă anului 2024 a scăzut cu 13%.
Pierderile anului 2024
Pierderile aferente anului 2024 (de până la 42%) indică probleme financiare substanţiale şi prezintă o entitate care, deşi îşi desfăşoară activitatea într-un domeniu de bază al economiei, are dificultăţi în menţinerea rentabilităţii operaţionale şi în adaptarea la condiţiile economice actuale.
În 2024, veniturile totale ale operatorului au ajuns la puţin peste 839 milioane de lei, iar cheltuielile totale au depăşit un miliard de lei.
"Dacă punem în balanţă veniturile totale - cheltuielile totale din ultimii cinci ani, observăm faptul că veniturile operatorului naţional sunt mai mici şi nu reuşesc să acopere cheltuielile operaţionale, generând astfel pierderi constante de la un an la altul. Datoriile restante la bugetul de stat au depăşit pragul de un miliard de lei, ceea ce reprezintă un semnal de alarmă pentru o entitate cu o experienţă de 27 de ani în care statul român este acţionar prin Ministerul Transporturilor. Această situaţie poate semnala nevoia unei reevaluări a strategiei de dezvoltare, în condiţiile în care lipsa de investiţii în inovare şi reacţia întârziată la schimbările din industrie riscă să destabilizeze reputaţia entităţii pe termen lung", au explicat analiştii RisCo.
Pierderile din ultimii cinci ani
Pierderile înregistrate de CFR Marfă în ultimii cinci ani evidenţiază o instabilitate financiară persistentă, cu fluctuaţii semnificative de la an la an. Astfel, în anul 2020, pierderile s-au ridicat la 335,084 milioane de lei, în 2021 - de 351,760 milioane de lei, în 2022 -153,312 milioane de lei, în 2023 - 231,136 milioane de lei, iar în 2024 - 328,638 milioane de lei.
"Deşi în anul 2022 compania a înregistrat pierderi mai mici comparativ cu anii anteriori, această evoluţie nu a marcat începutul unei posibile redresări. În perioada 2023 - 2024, întâlnim un trend ascendent al pierderilor. Pentru a evita repetarea acestor situaţii este necesar ca entitatea să ia o serie de măsuri structurale care să includă eficientizarea costurilor şi relansarea activităţii comerciale într-un cadru de sustenabilitate financiară", sunt de părere specialiştii RisCo.
Deşi activitatea de transport este diversificată şi include transportul pentru toate tipurile de marfă şi toate tipurile de trafic, local şi internaţional, numărul angajaţilor este în scădere. Potrivit raportărilor oficiale disponibile pe platforma RisCo, numărul angajaţilor a scăzut cu 5%, numărul acestora ajungând la 3.049 în 2024. În plus, entitatea oferă şi servicii de transport intermodal, logistică de transport, închirieri material rulant, întreţinere şi reparaţii material rulant, dar şi alte activităţi.
Despre Societatea Naţională de Transport Feroviar de Marfă
Cu o experienţă de 27 de ani, Societatea Naţională de Transport Feroviar de Marfă "CFR Marfă" este operatorul naţional din România care asigură transportul feroviar de marfă la nivel naţional şi internaţional, contribuind la asigurarea unui flux constant de mărfuri esenţiale pentru economia ţării.
Înfiinţată în 2014, compania RisCo oferă servicii de verificare online şi monitorizare a firmelor din România, oferind toate informaţiile financiare, juridice şi de disciplină a plăţilor despre companiile din ţară.
Comentează