Se pune în mișcare marele proiect negociat de Marcel Ciolacu și Viktor Orban: Ruta extrem de importantă pentru România și o cale ușoară spre Occident

Autor: Nicoleta Nicolau

Publicat: 08-12-2025 17:47

Actualizat: 08-12-2025 17:57

Article thumbnail

Sursă foto: Inquam Photos / George Calin

România face un salt major în conectivitatea feroviară europeană: noul Mers al Trenurilor 2025–2026 aduce rute internaționale extinse, legături directe cu Budapesta și Viena și reducerea drastică a timpilor de staționare la frontiere, după intrarea în Schengen. Mișcarea vine la doar un an după discuțiile Ciolacu–Orban privind proiectele strategice dintre cele două țări, inclusiv trenul de mare viteză București–Budapesta, iar CFR marchează astfel cea mai ambițioasă deschidere internațională din ultimul deceniu.

CFR Călători a publicat, luni, detaliile noului Mers al Trenurilor 2025–2026, valabil din 14 decembrie 2025 până pe 12 decembrie 2026, un program care aduce cele mai ample modificări din ultimii ani în traficul internațional.
Compania va opera zilnic peste 1.150 de trenuri, dintre care 52 internaționale, 20 Intercity, 112 Interregio, 26 sezoniere și 952 Regio.

Budapesta – București: legătură directă, după ani de așteptări

Cea mai importantă noutate este prelungirea trenurilor IR 72 și IR 73, care vor circula direct între Budapesta Keleti și București Nord, după ce ani la rând traseul se oprea la Craiova. Modificarea vine în contextul intensificării discuțiilor bilaterale româno-ungare privind conectivitatea feroviară, începute încă de anul trecut dintre fostul premier Marcel Ciolacu și omologul ungar, Viktor Orban.

Trenurile internaționale IR 346 și IR 347 revin la traseul clasic până la Viena Westbahnhof, via Budapesta Kelenföld, relansând una dintre cele mai folosite rute europene pentru români.
Și relația Baia Mare – Viena rămâne operațională, prin trenurile Someș 687/686.

Ruse – București: patru trenuri noi în sezonul estival

Pentru vara 2026, CFR introduce patru trenuri sezoniere pe ruta București Nord – Giurgiu – Ruse, consolidând mobilitatea transfrontalieră și relația feroviară cu Bulgaria.

Conexiunea cu Ucraina se menține

Grupa directă Kiev – Ungheni – București Nord a trenului Prietenia 401/402 rămâne în circulație, fiind una dintre puținele legături feroviare stabile ale Ucrainei cu UE.

Aderarea la Schengen elimina controalele

O schimbare majoră este eliminarea controlului la documente pe liniile externe, odată cu aderarea României la Schengen. CFR estimează reducerea semnificativă a timpilor de staționare în punctele de frontieră, ceea ce scurtează implicit durata totală a călătoriilor internaționale.

Context: Discuțiile Ciolacu–Orban despre linia de mare viteză București–Budapesta

Noul mers al trenurilor vine la un an după ce premierul Marcel Ciolacu și omologul său ungar, Viktor Orban, au discutat — în premieră la nivel de șefi de guvern — despre relansarea proiectului liniei feroviare de mare viteză București–Budapesta, o idee veche de aproape două decenii.

În iulie 2024, Ciolacu anunța că România și Ungaria vor începe studiile de fezabilitate pentru un „proiect strategic cu impact regional”.

La acel moment, liderul UDMR Kelemen Hunor a precizat că discuțiile au vizat o tehnologie europeană, posibil cu parteneri francezi, că proiectul ar avea un orizont realist de minimum un deceniu, iar până la adoptarea unei soluții, rămân prioritare modernizările la 160–200 km/h (ex: linia Oradea–Cluj).

Noutățile din trafic internațional introduse de CFR anul acesta sunt văzute ca un pas intermediar în direcția creșterii conectivității feroviare dintre România și țările Europei Centrale.

Modernizări în traficul intern: Alstom, PESA și vagoane PNRR intră în linie dreaptă

Pe plan intern, CFR accelerează modernizarea prin:

Introducerea ramelor Alstom Coradia Stream

Până la 1 februarie 2026 sunt programate în circulație 11 din cele 12 rame electrice noi, operate pe rute precum București–Constanța, București–Craiova, București–Arad, București–Brașov și București–Timișoara.

Ramele PESA pe București – Buzău – Adjud în 2026

Șapte trenuri PESA vor intra în exploatare după finalizarea testelor tehnice.

Reclasificarea unor trenuri Interregio în Intercity

Pe rutele spre Suceava, Iași și Brașov vor fi folosite vagoane modernizate cu dotări moderne: Wi-Fi, climatizare, toaletă ecologică, sisteme de informare și spații PMR.

Accesul la bilete și informații actualizat

CFR reamintește pasagerilor că biletele pot fi achiziționate:

  • online (site + aplicație mobilă),

  • de la automatele din gări,

  • de la casele de bilete și agențiile de voiaj.

Monitorizarea trenurilor se poate face prin aplicația TRENUL MEU, camerele web din marile gări sau Info CFR 021 9521.

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri