Cum folosește China Drumul Mătăsii Polar ca plan B pentru comerțul mondial, implicând Rusia

Autor: Diana Pană

Publicat: 04-11-2025 05:51

Article thumbnail

Sursă foto: pexels.com

O navă chineză de marfă a încheiat recent o traversare prin Arctica până într-un port britanic, scurtând la jumătate durata transportului spre Europa și evidențiind consolidarea cooperării dintre Beijing și Moscova.

Potrivit unui articol publicat de Epoch Times, acest traseu comercial prin Ruta Maritimă de Nord a Rusiei marchează o nouă etapă în cooperarea dintre China și Rusia în regiunea arctică.

Vasul Istanbul Bridge, operat de compania chineză Sea Legend, a ajuns în portul Felixstowe pe 15 octombrie, după ce a traversat apele arctice controlate de Rusia. Această rută reduce timpul de transport între Asia și Insulele Britanice de la aproximativ 40 la 18 zile, datorită topirii gheții. Aceasta este prima rută regulată de containere de acest tip prin regiune, demonstrând capacitatea crescândă a Chinei de a opera în Arctica.

Călătoria se încadrează în planurile Chinei pentru un «drum al mătăsii polar», parte a inițiativei Belt and Road a Partidului Comunist Chinez.

China și Rusia, comerț departe de apele monitorizate de Occident

Analiștii consideră că această călătorie demonstrează ambițiile Chinei și Rusiei de a redirecționa comerțul departe de apele monitorizate de Occident. Totuși, capacitatea rutei este limitată de disponibilitatea spărgătoarelor de gheață rusești necesare pentru a deschide calea.

Anterior, agenția nucleară rusă Rosatom și Ministerul Transporturilor din China au semnat un acord pentru dezvoltarea comună a Rutei Maritime de Nord. Alexey Likhachev, CEO-ul Rosatom, a declarat: „Rusia vede Ruta Maritimă de Nord ca o arteră de transport cheie a secolului 21, capabilă să ofere conexiuni mai rapide, mai eficiente și mai sigure între continente”.

Impactul sancțiunilor

În ciuda noilor sancțiuni americane împotriva companiilor petroliere rusești, experții cred că China va continua să cumpere petrol rusesc, deși probabil va solicita reduceri de preț. Kristian Bischoff, analist la Risk Intelligence, a declarat pentru Epoch Times: „China va cheltui probabil ceva capital politic pentru a continua să cumpere produse energetice rusești”.

Bischoff a adăugat că este puțin probabil ca flota îmbătrânită controlată de Kremlin să poată efectua tranzite prin gheață, astfel încât va depinde de chinezi să mențină fluxul de petrol din porturile arctice rusești.

Dezvoltarea Rutei Mătăsii Polare a Chinei pune Marea Britanie într-o poziție dificilă. Ca membru NATO, țara se confruntă cu o rivalitate geopolitică și militară crescândă în regiunea arctică, recunoscută ca un punct fierbinte pentru competiția între marile puteri.

Sari Arho Havren, cercetător asociat la Royal United Services Institute, a scris că „ambițiile strategice ale Beijingului în Nordul Extins amenință să remodeleze regiunea, provocând interesele Marii Britanii”. Ea a subliniat că dependența Marii Britanii de un stat chinez care exploatează comerțul în scopuri strategice reprezintă o vulnerabilitate.

38 de milioane de tone de mărfuri au trecut deja pe Drumul Mătăsii Polar

În 2024, un volum-record de aproape 38 de milioane de tone metrice de mărfuri a fost transportat de-a lungul Rutei Maritime de Nord, conform Rosatom. Cu toate acestea, experții avertizează că aceasta nu reprezintă încă o revoluție geopolitică în termeni de energie.

Samuel Furfari, fost oficial senior la Directoratul General pentru Energie al UE, a declarat pentru Epoch Times că colaborarea dintre China și Rusia pe Ruta Maritimă de Nord este „în curs de desfășurare”. El a subliniat că China are nevoie de colaborarea spărgătoarelor de gheață nucleare rusești, Rusia fiind singura țară capabilă să le producă.

„Ar putea fi începutul unei schimbări. Dar pentru asta, e nevoie de mult mai multe spărgătoare de gheață, pentru că nu este un spărgător de gheață pentru fiecare transportator de GNL. E nevoie de multă muncă pentru a face asta”, a explicat Furfari.


Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri