Cine a fost primul primar al Bucureștiului? Primăria Capitalei, înființată după model francez

Autor: Remus Vlad, Redactor

Publicat: 07-12-2025 14:39

Article thumbnail

Sursă foto: News.ro

V-ați întrebat vreodată cine a fost primul primar al Bucureștiului? Primăria Capitalei a fost înființată după modelul francez și a fost condusă, la începuturi, de un general.

La mijlocul secolului al XIX-lea, la București, alegerile locale s-au desfășurat pentru prima data în zona Lipscanilor, pe o străduță cunoscută la acea vreme sub numele de „Ulița Ișlicarilor și Boiangiilor”. 

De-a lungul istoriei Bucureștiului, conducerea treburilor locale i-a fost atribuită dregătorilor domnești sau epitropiei obștirilor, din vremea lui Alexandru Ipsilanti. Odată cu noua lege comunală a lui Cuza, administrația locală a fost condusă de un primar. 

Cine a fost Barbu Vlădoianu

Barbu Vlădoianu (n. 1812 – d. 1876)[1] a fost un general și om politic român din secolul al XIX-lea.

A fost primul primar al Bucureștiului (august 1864 - octombrie 1865) și a ocupat funcția de ministru de război (al Apărării Naționale) între 21 februarie 1859 și 3 mai 1859.

În 1864 s-au organizat în „comuna” București, așa cum era denumită atunci, primele alegeri pentru funcția de primar. Nu vota toată lumea, ci doar cei care aveau bani, pentru că era un vot cenzitar. Așa se face că generalul Barbu Vlădoianu a câștigat alegerile cu 1081 de voturi. Bucureștiul avea, potrivit presei vremii, peste 200 de mii de locuitori. Însă numai o mică parte dintre ei aveau drept de vot.

Al doilea clasat la aceste alegeri, Pavel Tetorianu, a primit 1.073 de voturi. Au fost în total 18 candidați, iar lupta a fost strânsă. Ultimul clasat, N. Manolescu a avut 826 de voturi.

barbu vladoianu

În timpul primului său mandat ca edil al capitalei, morile de apă de pe râul Dâmbovița au fost desființate și a fost proiectat un sistem de canalizare a râului pentru a împiedica inundațiile constante până la acea dată. Barbu Vlădoianu a organizat primul corp de pietrari, în vederea pietruirii străzilor Bucureștiului.

În 1865 a fost înființat, de către primar, Oficiul de stare civilă și a fost semnat contractul de cesiune pentru construirea primei linii de cale ferată de pe teritoriul României: București - Giurgiu.

În cel de-al doilea mandat, Vlădoianu a dispus începerea lucrărilor de pavare cu gresie și granit a Podului Mogoșoaia (actuala Calea Victoriei, din 1878). Lucrările au fost finalizate în 1872. Prima linie de tramvai tras de cai („tramcar”) a fost inaugurată în decembrie 1872 și făcea legătura între Gara Târgoviștei (actuala Gară de Nord) și bariera Moșilor.

A murit în 1876 și a fost înmormântat la cimitirul Bellu din București. În prezent, o stradă din sectorul 1 al capitalei îi poartă numele.

Google News
Comentează
Articole Similare
Parteneri