Simpla deviere a unui zbor către un aeroport apropiat nu conferă un drept la o compensație forfetară, a decis joi Curtea de Justiție a Uniunii Europene. În schimb, compania aeriană trebuie să ofere din proprie inițiativă pasagerului suportarea costului transferului spre aeroportul de destinație prevăzut inițial sau, dacă este cazul, spre o altă destinație apropiată convenită cu acesta
Prin hotărârea pronunțată, Curtea de Justiție statuează că devierea unui zbor către un aeroport care deservește același oraș, aceeași aglomerație urbană sau aceeași regiune nu conferă pasagerului un drept la o compensație în temeiul anulării zborului.
În schimb, pasagerul dispune, în principiu, de un drept la o compensație forfetară atunci când ajunge la destinația sa finală, și anume aeroportul de destinație prevăzut inițial sau o altă destinație apropiată convenită cu pasagerul, cu trei ore sau mai mult după ora de sosire prevăzută inițial. Pentru a determina amploarea întârzierii suferite la sosire, trebuie să se ia drept referință ora la care pasagerul ajunge, în urma transferului său, la aeroportul prevăzut inițial sau, dacă este cazul, la o altă destinație apropiată convenită cu compania aeriană.
Curtea precizează în acest context că, pentru a se exonera de obligația de compensare a pasagerilor în eventualitatea întârzierii prelungite la sosire a unui zbor, compania aeriană se poate prevala de o împrejurare excepțională care nu a afectat respectivul zbor întârziat, ci un zbor anterior operat de ea însăși cu aceeași aeronavă în cadrul antepenultimei rotații a acestei aeronave, cu condiția să existe o legătură de cauzalitate directă între apariția acestei împrejurări și întârzierea prelungită la sosire a zborului ulterior.
În plus, Curtea decide că revine companiei aeriene sarcina de a oferi din proprie inițiativă suportarea costului transferului spre aeroportul de destinație prevăzut inițial sau, dacă este cazul, spre o altă destinație apropiată convenită cu pasagerul.
În cazul în care compania aeriană nu își respectă obligația de suportare a acestui cost, pasagerul are dreptul la rambursarea sumelor pe care le-a plătit și care, având în vedere împrejurările proprii fiecărei spețe, se dovedesc necesare, adecvate și rezonabile pentru a remedia deficiența companiei aeriene.