Combaterea fenomenului de fake news şi provocările acestuia - temă de dezbatere pentru politicieni, media, societatea civilă

Autor: Cătălin Lupășteanu

Publicat: 27-11-2025 19:40

Article thumbnail

Sursă foto: latinoamerica21.com

Cum construim încrederea în era dezinformării a fost tema unei mese rotunde organizate joi, la Palatul Parlamentului, de Comisia pentru Afaceri Europene, împreună cu Asociaţia Română de Relaţii Publice, potrivit Agerpres.

Evenimentul, moderat de jurnalistul Răzvan Mitroi, a reunit reprezentanţi de nivel înalt din mediul public şi privat şi şi-a propus să contribuie la dezvoltarea de strategii şi soluţii pentru a proteja publicul şi organizaţiile în faţa fenomenului dezinformării - fenomen inclus şi în Strategia Naţională de Apărare a Ţării. Concluziile discuţiilor vor fi incluse ulterior într-un white paper care va fi transmis instituţiilor relevante, mediului de afaceri şi partenerilor internaţionali.

Dezbaterea, la care au fost prezenţi reprezentanţi din media, ai instituţiilor guvernamentale, societăţii civile, mediului politic, academic şi de afaceri, a avut loc în contextul aniversării a 30 de ani de activitate desfăşurată de ARRP.

Participanţii au abordat, pe rând, teme "de primă poziţie" pe plan internaţional, precum raportul riscurilor globale din ultimii ani, alături de conflictele armate, turbulenţele geopolitice, economice, schimbările climatice, amintindu-se o serie de eforturi depuse şi care trebuie continuate în vederea combaterii fenomenului de fake news, un prim pas în "atacarea frontală" fiind în 2023, când s-a propus organizarea primului summit regional pe acest subiect. Rezultatul acestui summit s-a concretizat în semnarea unui memorandum cu şase asociaţii naţionale din regiune, prin care România îşi asumă mai mulţi paşi concreţi, printre care elaborarea unor coduri pentru specialiştii în relaţii publice, la fel pregătirea tinerei generaţiei de comunicatori, iar în 2025 s-au pus bazele unui grup de lucru împreună cu cinci universităţi partenere din ţară pentru elaborarea unui curs transversal.

Un summit mai extins a urmat în 2024 dar, cu toate acestea, eradicarea fenomenului de fake news este aproape imposibilă, după cum au admis unii dintre vorbitori, o altă temă inclusă în discuţii fiind modul de influenţă a inteligenţei artificiale la dezvoltarea acestui fenomen care alterează procesele democratice.

Participanţii la discuţii au evidenţiat, între altele, că principala provocare este protecţia oamenilor şi a democraţiilor, în condiţiile în care reţelele sociale au luat o amploare fără precedent. De asemenea, rolul educaţiei este unul deosebit de important, în special atunci când se încearcă manipularea adevărului, schimbarea trecutului ca să se schimbe viitorul practic - cazuri în care există o provocare reală, iar cei mai vulnerabili sunt cei din comunităţile care nu au acces la servicii educaţionale de calitate. Nu în ultimul rând, CNA are un rol cheie în combaterea dezinformării, alături de instituţiile media şi de societatea civilă, amintindu-se că nu există un cod etic pentru întreaga presă, dar şi faptul că diferenţa dintre un influencer şi un jurnalist a ajuns să fie aproape inexistentă.

Cu provocări se confruntă şi presa de agenţie, care încearcă să ducă mai departe o misiune deloc uşoară - păstrarea încrederii publicului ca bază informativă media în condiţii de pandemie, de război, a provocărilor noilor tehnologii. Acest lucru este posibil prin păstrarea credibilităţii informaţiei şi totodată prin încrederea în propriii oameni, care relatează evenimentele de la faţa locului, precum şi prin adaptarea la publicul nou.

Necesitatea colaborării între instituţii a fost una dintre concluziile importante ale discuţiilor, respectiv valorificarea expertizei într-un schimb eficient de opinii, de idei, în vederea diminuării fenomenului de dezinformare.

Au avut intervenţii în cadrul evenimentului preşedintele ARRP, Viorica Roşca, deputata Diana Stoica, preşedintele Comisiei pentru Afaceri Europene din Camera Deputaţilor, col. Cristian Popovici, şeful Direcţiei Informare şi Relaţii Publice din MApN, Mihai Rotariu, manager al Direcţiei Comunicare, marketing şi media - DNSC, Claudia Nicolae, director general al Agenţiei Naţionale de Presă AGERPRES, Pavel Popescu - vicepreşedinte ANCOM, Mircea Toma, reprezentant CNA.

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri