Comisia Europeană consolidează mecanismul de ajustare la frontieră în funcţie de carbon

Autor: Alecsandru Ionescu

Publicat: 17-12-2025 13:50

Actualizat: 17-12-2025 14:12

Article thumbnail

Sursă foto:  Credit: Nicolas TUCAT / AFP / Profimedia

Comisia Europeană a propus măsuri de eliminare a lacunelor pentru a preveni eludarea şi pentru a consolida eficacitatea mecanismului UE de ajustare la frontieră în funcţie de carbon (CBAM), ca răspuns la feedbackul primit din partea industriei, se arată într-un comunicat al Executivului comunitar.

Începând cu 1 ianuarie 2026, domeniul de aplicare al CBAM se va extinde pentru a include produse specifice din aval cu utilizare intensivă a oţelului şi a aluminiului, eliminând în acelaşi timp lacunele pentru a preveni eludarea, potrivit Agerpres.

Răspunzând apelului sectorului, se introduce o schemă temporară de sprijin pentru a proteja producătorii din UE vulnerabili la relocarea emisiilor de dioxid de carbon, recompensând întreprinderile mai curate la nivel mondial şi promovând un mediu echitabil şi competitiv.

Propunerile ţin seama, de asemenea, de preocupările exprimate de partenerii internaţionali de încredere, care vor beneficia de unele simplificări şi flexibilităţi. Se lansează conceptul de echivalenţă în ceea ce priveşte taxa pe carbon şi deducerea preţului carbonului şi se va include o nouă clauză care permite măsuri negociate de facilitare a comerţului, cum ar fi recunoaşterea reciprocă a organismelor de acreditare de încredere, precum şi noi facilităţi privind echivalenţa deducerii preţului carbonului.

Acest lucru va consolida şi mai mult rolul CBAM în promovarea decarbonizării dincolo de frontierele UE, facilitată de asistenţa de informare şi tehnică, care este confirmată în raportul de revizuire a CBAM, prezentat miercuri.

Mecanismul UE de ajustare la frontieră în funcţie de carbon (CBAM) vizează în prezent materiale de bază precum aluminiul, cimentul, energia electrică şi oţelul.

Începând din 2026, importatorii vor plăti un preţ al carbonului pentru emisiile legate de aceste mărfuri, echilibrând domeniul cu materialele produse în UE care fac obiectul schemei UE de comercializare a certificatelor de emisii (ETS). Deşi protejează împotriva relocării emisiilor de dioxid de carbon, acest lucru creşte costurile pentru producătorii din UE care utilizează aceste materiale în produse din aval, cum ar fi maşinile de spălat. Producţia poate fi transferată către ţări cu politici climatice mai slabe sau mărfurile UE ar putea fi înlocuite cu importuri cu emisii ridicate de dioxid de carbon.

Pentru a combate acest lucru, Comisia intenţionează să extindă domeniul de aplicare al CBAM pentru a include 180 de produse din oţel şi produse cu utilizare intensivă a aluminiului, cum ar fi maşinile şi aparatele, asigurându-se că emisiile sunt reduse, mai degrabă decât relocate.

Marea majoritate, 94%, a acestor bunuri din aval vizate sunt produse industriale din lanţul de aprovizionare cu un conţinut ridicat (în medie 79%) de oţel şi aluminiu, utilizate în maşini grele şi echipamente specializate, cum ar fi monturi din metale comune, cilindri, radiatoare industriale sau maşini de turnare. O mică parte, 6%, din bunurile din aval în cauză sunt, de asemenea, bunuri de uz casnic. Un producător din UE de astfel de produse din aval se poate confrunta cu costuri crescute pentru materialele din oţel şi aluminiu utilizate în procesul de producţie.

Pe baza învăţămintelor desprinse din perioada de tranziţie, Comisia Europeană consolidează strategiile de combatere a riscurilor de eludare identificate în "Planul de acţiune privind oţelul şi metalul" şi prin consultări cu părţile interesate.

Promovând utilizarea deşeurilor pentru a reduce emisiile în produsele mari consumatoare de energie, Comisia încorporează în prezent deşeurile de aluminiu şi oţel preconsum în calculele CBAM. Acest lucru asigură stabilirea unor preţuri echitabile ale carbonului atât pentru mărfurile fabricate în UE, cât şi pentru cele importate.

Propunerile-cheie includ cerinţe de raportare sporite pentru o mai bună trasabilitate a mărfurilor CBAM şi abordarea declaraţiilor eronate privind intensitatea emisiilor. Comisia dobândeşte autoritatea de a combate abuzurile bazate pe dovezi care eludează responsabilităţile financiare ale CBAM, necesitând dovezi suplimentare atunci când valorile reale nu sunt fiabile şi nerespectând valorile ţării în astfel de cazuri specifice.

De asemenea, Comisia Europeană a lansat un fond pentru a sprijini temporar producătorii de mărfuri CBAM din UE şi pentru a atenua riscurile de relocare a emisiilor de dioxid de carbon. Acest lucru abordează pierderea competitivităţii pe pieţele ţărilor terţe, unde mărfurile din UE ar putea fi înlocuite cu alternative mai ieftine, cu emisii mai ridicate, ceea ce ar putea duce la creşterea emisiilor la nivel mondial.

Fondul va rambursa o parte din costurile emisiilor de dioxid de carbon din cadrul EU ETS pentru mărfurile care se confruntă în continuare cu riscuri de relocare a emisiilor de dioxid de carbon, sprijinul fiind condiţionat de eforturi de decarbonizare demonstrate.

Finanţarea va proveni din contribuţiile statelor membre, reprezentând 25% din veniturile provenite din vânzările de certificate CBAM în 2026 şi 2027, în timp ce restul de 75% va fi o resursă proprie a UE.

Comisia a publicat, de asemenea, un raport care analizează experienţa dobândită în ceea ce priveşte punerea în aplicare a CBAM în perioada de tranziţie cuprinsă între octombrie 2023 şi sfârşitul anului 2025. Acesta evaluează contribuţia CBAM la abordarea relocării emisiilor de dioxid de carbon şi la promovarea stabilirii preţului carbonului la nivel mondial şi examinează guvernanţa, administrarea şi asigurarea respectării, precum şi dimensiunea internaţională a CBAM.

Constatările evidenţiază CBAM ca factor-cheie în promovarea decarbonizării în ţările din afara UE, parţial datorită informării şi asistenţei tehnice furnizate pentru a facilita punerea în aplicare. Raportul stabileşte, de asemenea, foaia de parcurs privind punerea în aplicare şi măsurile de însoţire necesare pentru a asigura un regim definitiv eficient şi eficace începând cu 2026.

CBAM este o măsură de mediu esenţială pentru atingerea obiectivului climatic al UE de neutralitate climatică până în 2050, elaborat în conformitate cu angajamentele asumate în temeiul Acordului de la Paris. În timp ce ETS stabileşte preţuri pentru producţia de carbon în UE, CBAM stabileşte un preţ pentru producătorii care vând mărfuri în Europa. Lansat în etapa sa de tranziţie în octombrie 2023, CBAM a permis o tranziţie previzibilă şi proporţională pentru întreprinderile din UE şi din afara UE. După doi ani de perioadă de tranziţie, ajustarea financiară CBAM va fi introdusă treptat începând cu 1 ianuarie 2026. Acest lucru va reflecta eliminarea treptată a alocărilor cu titlu gratuit în cadrul EU ETS, care va avea loc până în 2034. Prin Europa globală, UE sprijină în mod activ decarbonizarea în ţările terţe, ceea ce reprezintă de 8 ori fondurile preconizate din viitoarea resursă proprie CBAM.

Google News
Comentează
Articole Similare
Parteneri