Coreea de Nord deschide ușa filmelor internaționale

Autor: Alexandra Cruceru, Redactor

Publicat: 24-09-2016

Actualizat: 24-09-2016

60 de filme din 20 de ţări au fost prezentate la ediţia din acest an a Festivalului Internaţional de Film de la Phenian (PIFF), ce s-a încheiat vineri, informează AFP, potrivit agerpres.ro

Festivalul de Film de la Phenian, ce s-a deschis la o săptămână după ce Coreea de Nord a declanşat un val de revoltă internaţională în urma celui de-al cincilea test nuclear, se află la mare depărtare de evenimentele de la Berlin, de Sundance şi de alte nume cunoscute pe scena festivalurilor internaţionale de film. Sexul şi violenţa au fost total interzise - deşi s-a strecurat o secvenţă de goliciune dintr-o producţie rusească - o peliculă de la Bollywood a fost bine primită, iar fimele marca Hollywood au fost complet excluse.

Un cuplu a BLOCAT decolarea avionului, după ce ratase îmbarcarea (FOTO)

CUTREMUR în România: Seismul a fost resimțit PUTERNIC/ UPDATE


PIFF a fost lansat în 1987, iar din 1990 are loc o dată la doi ani. Selecţia de filme s-a lărgit începând din 2000 când pe afiş şi-au făcut loc şi producţii din Marea Britanie, Franţa, Polonia, Rusia şi alte ţări. 

Procesul de selecţie este opac - nici unul dintre participanţii din cadrul delegaţiilor străine nu a putut afla cum funcţionează acesta - şi este controlat de Compania Coreană de Import şi Export al Filmului (KorFilm), potrivit sursei citate. Comitetul organizator al acesteia caută filme care ''reflectă misiunea festivalului, autonomia, pacea şi prietenia'', după cum a declarat vicepreşedintele KorFilm, Kim Jae-Hyok. ''Noi nu selectăm filme care critică alte ţări'', a spus acesta pentru AFP. 

Producţii cinematografice din Coreea de Sud şi Statele Unite nu au fost prezentate niciodată în cadrul festivalului. ''Ţările ostile printre care se numără Coreea de Sud şi Statele Unite ne impun sancţiuni şi nu doresc un schimb cultural'', a explicat Kim Jae-Hyok.

Franarea premeditata a economiei: regulamentul uitat de Isarescu

Șeful Institutului pentru Fizica Pământului: A fost un cutremur cu un mecanism destul de ciudat


Majoritatea celor care îşi aduc filmele la Phenian par a fi mânaţi mai mult de curiozitate. ''M-aş fi putut duce la Toronto, dar aş fi văzut aceleaşi feţe, aşa că am ales să vin aici'', a declarat regizorul francez Francois Margolin, a cărui peliculă despre arta ebraică prădată de nazişti ("The Art Dealer") a fost prezentată în cadrul competiţiei. ''Am fost curios să văd cum reacţionează audienţa din Coreea de Nord la ceva din afara contextului ei cultural'', a mai spus acesta precizând că această ţară ''nu este Marte''. ''Există un interes din ce în ce mai mare printre oamenii de aici pentru lumea de afară, hrănit de dezvoltarea tehnologică'', a adăugat el. 

În ultimii ani, locuitorii unor oraşe precum Phenian s-au bucurat de o creştere a accesului la piaţa neagră a filmelor produse la Hollywood, comercializate pe DVD-uri şi stick-uri USB, vizionate în locuinţe, pe playere media portabile. 

Spre deosebire de alte festivaluri de film, cei cinci membri ai juriului PIFF nu participă la vizionări publice ale producţiilor înscrise în competiţie, ci la astfel de sesiuni private. ''Când am întrebat de ce, ni s-a spus că reacţia audienţei ar putea să ne influenţeze judecata'', a declarat Matt Hulse, producător de film din Marea Britanie. 

La ediţia din acest an au fost prezentate mai puţine filme decât în anii trecuţi - declin pe care delegaţii îl pun pe seama izolării din ce în ce mai mari a ţării după înăsprirea sancţiunilor internaţionale impuse ca urmare a testelor nucleare din ianuarie şi septembrie. 

Premiul cel mare al PIFF i-a revenit producţiei nord-coreene ''The Story of our Home'' (''Istoria casei noastre''), despre o tânără care îşi dedică viaţa îngrijirii orfanilor.

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri