Controversatul sociolog Gelu Duminică recidivează, după ultimul derapaj grotesc la adresa creștinilor ortodocși! De data aceasta, sociologul de etnie rromă acuză Biserica Ortodoxă Română că este condusă sinodal, for bisericesc în care deciziile se iau prin vot. Acum, ”vina” BOR este că a decis ca teologii ortodocși să nu participe la un program de cercetare finanțat din străinătate decât dacă au cuvenita binecuvântare din partea ierahului locului și a Patriarhului Daniel.
”În Centrele de Cercetare cu caracter interortodox, intercreștin, interreligios sunt cooptați și “membri neortodocși”, ceea ce poate “să producă efecte negative pentru întreaga Biserică Ortodoxă Română”, este explicația simplă a Cancelariei Sfântului Sinod pe care sociologul nu o ia în calcul.
”Au trecut 155 de ani de la dezrobirea romilor. Statul român recunoaște această realitate și țoți cercetătorii (laici și nu numai), fiind un fapt istoric care nu poate fi negat în lumina documentelor istorice,. sunt de acord că unul dintre marii deținători de robi în actualul spațiu românesc a fost Biserica Ortodoxă.
În anul 2020, Universitatea Lucian Blaga din Sibiu a depus spre finanțare, pe fondul de cercetare oferit de EEA Grants, proiectul (titlul original in engleză) “Rolul Bisericii Ortodoxe Române în incluziunea socială a romilor. Spre o abordare participativă” (https://eeagrants.org/.../2014.../projects/RO-RESEARCH-0038). Printre altele (proiectul conține și elemente de acțiune concretă la nivel comunitar), știut fiind că fără a înțelege cauzele nu putem lucra cu efectele, proiectul propunea analizarea actiunilor BOR din ultimii 300 de ani care au vizat minoritatea romilor.
Proiectul a fost propus de Centrul de Cercetare Ecumenică de la Sibiu (www.ecum.ro), coordonator fiind profesorul doctor Andreas Tobler, evanghelic lutheran. De ce este relevantă apartența religioasă a profesorului Tobler o să fie evident ceva mai încolo. Restul echipei de implementare al proiectului este din Facultatea de Teologie Ortodoxă a Universității din Sibiu.
În urma evaluarii cererii de finanțare, proiectul a fost, în cele din urmă (după etapa a doua de contractare) declarat câstigător și i s-a alocat un buget de peste 1 milion de euro pentru implementare.
De aici lucrurile au început să o ia pe un drum, din punctul meu de vedere, extrem de periculos.
În 23 iulie 2021, Sinodul BOR trimite o scrisoare Arhipiescopiei Sibiului (cu numărul de ieșire 6619/23 iulie 2021) prin care atrage atenția că:
- Depunerea acestui proiect spre finantare nu a avut “binecuvântarea” BOR;
- În Centrele de Cercetare cu caracter interortodox, intercreștin, interreligios sunt cooptați și “membri neortodocși”, ceea ce poate “să producă efecte negative pentru întreaga Biserică Ortodoxă Română” (argumentul oferit ține de dorința de ”afirmare personală” al cercetătorilor);
- Centrele de Cercetare din Universități și centre eparhiale au inființat, în ultimii ani, reviste care-și “propun să abordeze teme cu caracter interortodox, intercreștin, interreligios, cu o expunere națională și internațională” unde “există riscul ca prin textele publicate să se producă efecte negative pentru întreaga Biserica Ortodoxă Română”;
- Vorbim doar de o “ așa-numită “robie” a romilor în mănăstirile din Țările Române până în secolului XIX”;
În urma analizei acestor situații, Sinodul BOR decide:
- Să nu acorde binecuvântarea pentru realizarea proiectului de cercetare și interventie mai sus mentionat, considerând “are un caracter vâdit tendențios în raport cu BOR”;
- Să facă, doar cu membrii Facultatii de Teologie Ortodoxă din Sibiu, un proiect de cercetare a situației romilor din Transilvania;
- Înfiintarea oricărui Centru de Cercetare Ecumenică, și a oricărei reviste cu acest subiect, trebuie să primească acordul scris prealabil al Eparhiei și Binecuvântarea Patriarhului BOR;
- Orice ortodox care nu este român nu poate face parte din echipele centrelor de cercetare decât dacă primeste acordul scris prealabil al Eparhiei și Binecuvântarea Patriarhului BOR; același lucru se aplică și oricărui alt cercetător care nu este de religie ortodoxă;
- Orice proiect de cooperare și de cercetare avut în vedere de orice instituție de învățământ teologic trebuie să primească acordul scris prealabil al Eparhiei și Binecuvântarea Patriarhului BOR;
- Solicită, în vederea acordării Binecuvântării, o listă a tuturor centrelor de cercetare teologică.
Ca urmare a acestei poziții oficiale a BOR, proiectul în cauză are toate șansele să nu mai poată fi implementat, Centrul de Cercetare Ecumenică de la Sibiu să fie desființat și studierea oricărui subiect din perspectiva interreligioasă și interconfesională să fie serios pus în pericol.
Văzând și analizând această speță, ridic public câteva intrebări pe care sper să le dezbatem decent și cu argumente:
1. Nu cumva această decizie a Sinodului BOR aduce grave prejudicii ideii de neutralitate a cercetării academice realizate de mediul universitar și a libertății de gândire și exprimare?
2. Este această decizie a BOR discriminatorie pe bază de apartenență religioasă a cercetătorului (îngrădindu-se dreptul la muncă al cercetătorilor care nu sunt ortodocși)?
3. Nu cumva această decizie a sinodul BOR reprezintă, prin obligativitatea acordării “binecuvântării” (adică aprobare) celor ce vor să studieze, din interior, o chestiune care vizează (și) BOR, o formă abruptă de cenzură?
4. Nu cumva cunoașterea unor realități istorice, în care Biserica ortodoxă a avut un rol, ar duce mai degrabă la insănătoșirea societății decât la decredibilizarea instituției?
5. De ce se preferă ignoranța în locul cunoașterii?”, este postarea lui Gelu Duminică.
Comentează