Sectoarele culturale si creative reprezinta 3% din PIB-ul global si au 29,5 milioane de angajati în întreaga lume, mai mult decât industria auto din Europa, Japonia si Statele Unite ale Americii, conform primei panorame culturale la nivel mondial publicate joi de UNESCO.
Veniturile industriilor culturale si creative (publicitate, arhitectura, carti, jocuri video, muzica, film, ziare si reviste, spectacole live, televiziune, arte vizuale) se ridica la 2.250 miliarde de euro, mai mult decât serviciile de telecomunicatii, relateaza AFP.
'Sectoarele culturale si creative sunt un motor cheie al economiilor dezvoltate si în curs de dezvoltare si se numara printre sectoarele cu cea mai rapida crestere', constata studiul publicat de UNESCO si Confederatia Internationala a Societatilor de Autori si Compozitori (CISAC), care reprezinta societati de gestiune colectiva a drepturilor de autor în 120 de tari.
Studiul subliniaza ca, pentru a exploata pe deplin potentialul de cultura, creatorii trebuie 'remunerati echitabil', în special pe piata digitala, unde unde sunt avantajati în prezent intermediarii tehnici, în detrimentul creatorilor.
Regiunea Asia-Pacific, lider al jocurilor video, reprezinta 34% din veniturile industriilor culturale la nivel mondial si 40% din ocuparea fortei de munca.
Europa totalizeaza 32% din venituri si 25% din locurile de munca, cu 'o concentratie mare de creatori', si cu 7 pâna la 10 dintre cele mai vizitate muzee din lume.
America de Nord reprezinta 28% din veniturile globale culturale si 15% din ocuparea fortei de munca. Continentul este lider în film, televiziune si spectacole live.
Televiziunea este rege în America Latina (6% din venituri si 16% din ocuparea fortei de munca), cu emisiuni care sunt exportate în întreaga lume.
În Africa (3% din venituri si 8% din ocuparea fortei de munca), economia informala, în special concertele, este o parte importanta a scenei culturale.
Comentează