Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Cultura română, promovată în 22 de ţări prin Programul Cantemir 2023 al ICR

sapteseri.ro
ICR

Programul Cantemir de cofinanţare pentru proiecte culturale destinate mediului internaţional, prin care, anul acesta, 26 proiecte culturale s-au desfăşurat în 22 de ţări - în Albania, Austria, Australia, Africa de Sud, Belgia, Bulgaria, Chile, Elveţia, Franţa, Germania, Italia, Indonezia, Marea Britanie, Mexic, Republica Moldova, Portugalia, Polonia, Slovacia, Statele Unite ale Americii, Turcia, Spania şi Noua Zeelandă, s-a încheiat, anunţă Institutul Cultural Român, potrivit news.ro.

În urma apelului ICR din luna ianuarie, au fost depuse 94 de proiecte, din care 52 s-au calificat pentru jurizare, comisia desemnând câştigători 14 operatori culturali în cadrul secţiunii Arte vizuale şi 13 operatori culturali în cadrul secţiunii Artele spectacolului, bugetul alocat de ICR pentru această primă ediţie a programului, reluat cu succes după o pauză de zece ani, fiind de 2.400.000 lei.

Proiectele care au primit cofinanţare de la ICR s-au adresat mai multor categorii de public, contribuind la creşterea vizibilităţii culturii române pe diferite pieţe culturale internaţionale: de la concerte desfăşurate în spaţii cunoscute, precum Filarmonica din Berlin, scena Shkodra Jazz Festival, Castelul Calonge din Catalunya, Conservatório Regional de Música Dr. José de Azeredo Perdigão din Viseu sau Biserica Sfântul Petru din Nürnberg, la evenimente care au pus accent pe arta experimentală, găzduite de apartamente sau case private din Lisabona, de la reprezentaţii de teatru în cadrul Festivalului de la Avignon (Secţiunea OFF), Edinburgh Festival Fringe sau Festivalului Prapremier de la Bydgoszcz, la ateliere de istorie orală şi bandă desenată pentru elevi cu origini româneşti din Belgia şi Luxemburg (prin care să descopere nu doar momente importante din istoria recentă a României, dar şi posibile istorii interesante din propriile lor familii), de la susţinerea participării româneşti, cu spectacole de dans contemporan sau instalaţii performative la festivaluri de profil, precum Festivalul Magdalena din Montpellier sau alte festivaluri din Mexico City, Durban, Almada, până la expoziţii de artă contemporană cu lucrări din medii diverse de expresie artistică – fotografie, pictură, desen, gravură, video-art, sculptură, artă textilă, instalaţii –, dar şi o participare la Bienala Jogja din Indonezia.

Printre galeriile în care au fost expuse lucrări ale artiştilor români în cadrul ediţiei de anul acesta a Programului Cantemir s-au numărat: galeria Harlan Levey Projects din Bruxelles, Beaconsfield din Londra, spaţiul Durden and Ray din Los Angeles, centrul expoziţional alpha nova & galerie futura din Berlin, Galeria Profil din Bratislava, galeria Fantom din Berlin, galeria Przyszla Niedoszła din Varşovia, galeria Æther din Sofia, galeria Heerz Tooya din Veliko Târnovo, centrul expoziţional NEW NOW art space din Frankfurt, Funnel Contemporary din Belgrad, İMÇ5533 din Istanbul.

În Republica Moldova, o ediţie specială Romanian Jewelry Week a avut loc la Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei din Chişinău, o expoziţie a fost găzduită de Casa Zemstvei, iar trei picturi murale, reprezentându-i pe Dimitrie Cantemir şi Ciprian Porumbescu, au revitalizat comuna Chişcăreni şi oraşul Basarabeasca.

Dintre câştigătorii de anul acesta, mai mulţi operatori culturali au propus evenimente care au evocat personalitatea lui Dimitrie Cantemir sau Ciprian Porumbescu, în anul cultural dedicat lor. Balada lui Ciprian Porumbescu, într-o versiune în premieră, pentru violă şi orchestră, a fost prezentată în Polonia, iar galeria Fantom din Berlin a găzduit, timp de o săptămână, evenimente performative, expoziţie, conferinţe, artist talk, seri de filme şi ateliere având ca element central o abordare transdisciplinară a personalităţii şi creaţiei lui Dimitrie Cantemir.

De asemenea, un turneu de recitaluri, susţinut de violonista Diana Jipa şi pianistul Ştefan Doniga, proiect care a inclus în program lucrări de Cantemir şi Porumbescu, s-a desfăşurat în Spania, Noua Zeelandă, Australia, şi s-a încheiat în Chile, recitaluri camerale fiind plasate pe o traiectorie geografică inedită, realizând un tur complet în jurul lumii. Nu în ultimul rând, un alt turneu de promovare a muzicii româneşti, susţinut de ansamblul Imago Mundi, a avut loc în Spania, concertul inaugural fiind desfăşurat sub egida Festivalului Internaţional „George Enescu“.

Imago Mundi a propus publicului catalan o producţie artistică originală, muzica instrumentală fiind completată prin proiecţii video mixate în timp real, susţinând scenografic universul sonor imaginat în spiritul personalităţilor evocate: Dimitrie Cantemir, George Enescu şi Constantin Brâncuşi.

Proiectele cofinanţate au fost promovate în presa din România şi din străinătate, precum şi pe reţelele de socializare. Printre menţiunile din media internaţionale se numără cele din publicaţiile The Scotsman (despre spectacolul Tea and Milk din cadrul Edinburgh Festival Fringe), La Provence şi La Terrasse (despre prestaţiile trupei Teatrului Municipal „Matei Vişniec“ din Suceava la Festivalul de la Avignon), sau de pe postul online Radio-TV Arthis Bruxelles (despre proiectul educaţional de benzi desenate derulat de Fundaţia Memoria în Belgia şi Luxemburg).

Programul Cantemir a vizat excelenţa artistică, originalitatea, încurajarea fuziunii formelor artistice inovatoare şi experimentale; dimensiunea europeană, cooperarea/coproducţiile internaţionale; contribuţia la creşterea vizibilităţii culturii române şi a interesului pentru aceasta pe pieţele culturale internaţionale, prin facilitarea accesului la creaţii româneşti reprezentative; atragerea publicului prin valoarea şi relevanţa culturală/artistică a proiectului; susţinerea parteneriatelor dintre operatorii culturali români şi străini, pe de-o parte, şi organizaţiile culturale internaţionale, pe de altă parte; reliefarea unor teme culturale de actualitate, specifice anului cultural 2023.

O nouă sesiune a programului va fi anunţată de ICR în ianuarie 2024.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.