Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Cum pot manipula sondajele? Andrei Țăranu, despre Fenomenul `band wagon`

Ekşi Şeyler
sondaje Band Wagon

Un sondaj Avangarde comandat de Digi24 îl dă câștigător pe Cristian Popescu Piedone, la distanță de 17 procente față de Nicușor Dan.

O cercetare Sociopol prezentată de Mediafax arată însă că alegerile ar fi câștigate de actualul primar general, la o diferență de 4%.

În fine, un sondaj prezentat acum câteva zile chiar de Nicușor Dan îl dădea câștigător pe primarul Sectorului 5, dar la o distanță de numai un procent.

Politologul Andrei Țăranu explică aceste diferențe stridente din sondajele prezentate în ultimele zile: ”Sondajele sunt niște fotografii de moment ale unor grupuri sociale, care sunt preluate de sociologi prin metoda eșantionării, adică se fac niște eșantioane de persoane din anumite cartiere, din anumite grupuri educaționale, de vârstă și așa mai departe și se obțin niște răspunsuri. Întotdeauna, răspunsurile sunt diferite de la eșantion la eșantion și foarte rar se întâmplă ca eșantioane diferite să dea răspunsuri foarte asemănătoare”, relatează RFI preluat de Rador Radio România.

El spune însă că ”este foarte greu de înțeles de ce cei de la Avangarde au făcut și această simulare, cu Popescu Piedone retras. Asta arată mai degrabă un fel de bias, un fel de părtinire a celorlalți doi candidați. Altfel, ar fi trebuit să facă o simulare prin retragerea fiecăruia dintre ei și o comparație a fiecărei situații în parte”.

Cum poți manipula alegătorii printr-un sondaj?

Andrei Țăranu explică în ce condiții poate un sondaj sau altul să manipuleze alegătorii: ”Un sondaj sau mai multe sondaje pot să manipuleze, pentru că există acest fenomen de band wagon, adică cei care văd că cineva este propus, presupus ca fiind câștigător, în mai multe runde, tind să se ducă înspre câștigător, în speranța că vor fi într-un fel sau în altul în grupul celor care beneficiază cumva de pe urma câștigătorului. De aici, fenomenul de band wagon, adică cei care vor să fie în vagonul cu muzica, în vagonul în care toată lumea se distrează și nu în vagoanele cenușii ale restului societății”.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.