Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Daniel Funeriu: 'Am auzit foarte multe prostii despre învățământul online. E cazul să auziți și lucruri adevărate'

funeriu bun

Daniel Funeriu, fost ministru al educației care s-a remarcat prin introducerea camerelor de filmat la Bacalaureat și prin lupta anti-plagiat, combate  pozițiile radicale ale celor care resping ideea de învățământ online. Potrivit lui Funeriu, învățământul viitorului va fi unul care va îmbina componente online cu activitățile față în față. Fostul ministru anunță și o posibilă serie de conferințe pe această temă.

„Am auzit foarte multe prostii despre învățământul online. E cazul să auziți și lucruri adevărate, mai ales dacă sunteți părinți.

1) Mintea tinerilor este tot mai mult online, deci transferul de cunoaștere online va fi o componentă tot mai importantă a învățării. Cine nu înțelege asta și opune rezistență la învățarea online își condamnă copilul.

2) Învățarea online nu are vocația de a înlocui învățarea față în față, ci de a o complementa, tot așa cum avionul nu a scos din uz trenul, ci ne-a oferit mai multe posibilități. Cine vede lucrurile „ori față în față, ori online” greșește: trebuie „și față în față și online”.

3) Angajamentul (motivarea, determinarea) copilului este esențial pentru o învățare online eficientă. Iar acest angajament este în mare parte determinat de calitatea profesorului care este în spatele ecranului și de modul în care familia se raportează la cunoaștere. Îi veți auzi pe toți șefii din educație spunând că și-au îndeplinit rolul furnizând conexiune bună la net, device-uri și conținuturi. Fals! Sigur că acestea sunt sine qua non, dar esența este angajamentul copilului în procesul de învățare, iar mecanismele acestui angajament în online este diferit de angajamentul în procesul de învățare față în față.

4) „Meseria” de profesor online este foarte diferită de cea de profesor față în față. Ceea ce transmit profesorii în online este identic la nivel de cunoștințe, însă foarte diferit la nivel de aptitudini. La fel și pentru cei cafe le primesc, elevii: ei primesc aceleași cunoștințe, însă aptitudini diferite.

5) Formatul online permite mai bine decât cel față în față anumite lucruri: de exemplu agregarea copiilor pe niveluri sau, prin algoritmi de inteligență artificială, măsurarea atenției și progresului, precum și adaptarea mai bună a elevului la profesor și a profesorului la elev. Toate astea însă cu foarte mare atenție, pentru a nu cădea în capcana unei uniformizări*.

Sigur, mai sunt multe de spus, nu e aici locul. Cred că voi bate țara cu o serie de conferințe despre acest aspect. Trebuie să găsesc finanțare pentru asta. Mai sunt însă de spus două lucruri, care sper să servească părinților care mă mai urmăresc:

a) înțeleg că este iminentă o nouă lege a educației. Accentul ei ar trebui pus pe designul unui sistem nou în întregime, care să prevadă o articulare perfectă între online și față în față.

b) Nu vă faceți nicio iluzie: oricât de bună ar fi o nouă lege, va lua cel puțin 10-15 ani pentru a avea un efect măsurabil asupra copiilor voștri, în sala de clasă. Epoca istorică prin care trecem, cu crize cataclismice la orizont, inevitabile în opinia mea, ne obligă pe toți oamenii raționali să găsim soluții pe cont propriu fără să așteptăm nimic bun de la stat.

*aici vorbesc despre învățare online, nu despre educare online. Uniformizarea, prin tragere în sus, a învățării, nu e ceva rău. Uniformizarea educării e ceva de ce trebuie să ne ferim”, scrie Daniel Funeriu pe Facebook.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.